Jak na cizí jazyky? TIP 3: Buďte trošku chamtivá
Vzpomeňte si na hodiny cizího jazyka na základní nebo střední škole... Kolik vás bylo ve třídě? Nemáte chuť být konečně trochu chamtivá a mít lektora jen sama pro sebe?
Skupinová výuka je velmi oblíbená, mnohdy se ani nemusíte moc snažit, protože většinu práce a mluvení oddře premiant. Nebo se tempo výuky přizpůsobí nejslabšímu článku řetězu, a to také není úplně ono. Ostatní se potom nic nového nenaučí, protože se neustále opakují základní věci. Oblíbená, ale bohužel neefektivní.
Hodiny nejsou o vyvolávání
Vzpomínám si na hodiny francouzštiny na gymnáziu, kam nás chodilo asi čtrnáct. Já jsem patřila k těm lepším (nedalo to skoro žádnou práci) a byla jsem vyvolávána více než ostatní. Moje spolužačka si schválně během týdne dělala čárky, kolikrát vyučující vyvolá jednotlivé studenty. Nepamatuju si svoje číslo, ale právě ona spolužačka měla jasnou nulu.
Počítejte se mnou
Představte si skupinku pěti lidí, jimž právě začala šedesátiminutovka angličtiny. A počítejte: Pět studentů a jeden lektor, to máme šest lidí. To znamená, že každý student bude v průměru mluvit maximálně deset minut. Deset minut za celou hodinu. A to pouze za předpokladu, že lektor bude hovořit také deset minut. Ale ve skutečnosti deset minut mluvit nebudete. Pokud tedy nejste dříči a neodpovídáte na každou otázku jako první.
A teď počítejte znovu
Představte si individuální šedesátiminutovku s lektorem či lektorkou. Když nemáte domácí úkol nebo něco nevíte, za nikoho se neschováte. A navíc budete anglicky mluvit minimálně půl hodiny. Výuka jazyků by totiž neměla být o vyvolávání, ale o komunikaci a konverzaci. V reálném životě si prostě taky povídáte… Ale i když si povídáte o jednom tématu, dobrý lektor vás navede právě na tu gramatiku, kterou s vámi chce procvičit. A nemusí vás kvůli tomu vyvolávat jako ve škole. Dobrý lektor navíc umí přizpůsobit svůj projev studentově jazykové úrovni, takže student nemusí mít strach, že si pořádně nepopovídá.
V jazykové akademii ALA probíhá pouze individuální výuka. Hodiny mají pevně danou strukturu, nejdříve se student rozehřeje tzv. warm-upem, aby byl na cizí jazyk připraven. I svaly se musejí před cvičením zahřát. A s mozkem to není jiné.
Poté následuje vysvětlení a procvičení určitého gramatického jevu a největší část hodiny je věnována hře nebo simulaci nějaké reálné situace, kde je ale nutné použít mj. danou gramatiku. Student se tak stává např. cestujícím do Ameriky, který se setkává s imigračním úředníkem, nebo majitelem baru, jenž objednává nové zboží. Na konci hodiny lektor projde nové fráze a slovíčka a také chyby, které student dělá.
Pavla Vraspírová