Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Mámy, dcery a rodinný byznys

Family business zažívá obrovský boom na celém světě. A stále častěji narazíte na projekty, za kterými stojí dvě ženy. Máma s dcerou. Naše čtyři dvojice dokazují, jak může být právě tohle spojení podnikatelskou trefou do černého.

Anonymous | 21. 05. 2019

Autorka textu: Kristina Komůrková

Posledních několik let odhalují statistiky zajímavý trend – mezi začínajícími podnikateli výrazně převažují ženy nad muži. Nejčastěji jde o mámy malých dětí, které se chtějí realizovat a zároveň řeší, jak kombinovat práci a péči o potomky. Nejde ale jen o ně. Řada žen s byznysem začíná až po padesátce, kdy se rozhodnou splnit si dlouholetý sen o nezávislosti. Když už se ženy do podnikání vrhnou, spojení s nejbližší osobou (mámou či dcerou) se přímo nabízí, výhod je přece spousta: v rodinné firmě vládne přívětivá atmosféra, jsou pro ni typické neformální vztahy, přirozená loajalita a pospolitost.

Všechno ale nebývá růžové, odborníci varují, že společné podnikání může v rodinných vztazích nadělat paseku, mezi soukromím a prací se totiž těžko udržuje dělicí čára. Logicky negativní dopad pak mají okamžiky, kdy se podnikání příliš nedaří. Jak podobné situace ustát a jak si nastavit pravidla, aby vztah mámy a dcery přežil náročné podnikatelské začátky, popisují následující tři dvojice. Jedno mají všechny společné: znají se skrz naskrz.

Silvia Straková a Cecília Blanárová

Kosmetika Ushuaya

kosmetika

Kdyby se točila reklama na perfektní vztah matky s dcerou, v konkurzu by nejspíš vyhrály tyhle dvě Slovenky. Jsou spolu skoro každý den, a když náhodou ne, píšou si, volají a posílají fotky. „Před půl rokem se mi narodila dcera,“ říká Silvie s tím, že teď by měla mamku u sebe nejraději prostě pořád.

U téhle dvojice proto vůbec nepřekvapí, že se do podnikání pustily spolu. S kým jiným, že? Cecília se ale původně věnovala jinému oboru než kosmetice. Dlouhých dvacet let byla módní návrhářkou. Úspěšnou. Jak říká, začínala přehlídkou v Košicích, ta poslední byla v New Yorku. „Jenže pak mi kompletně vykradli velkou prodejnu na Slovensku. Snažila jsem se podnikání zachránit, ale půl roku nato mi volali policisté, že mám přijít do dílny. Zloději tam rozřezali dvacet strojů a odnesli je do sběru. To byl definitivní konec.“

Proč se nakonec rozhodla pro kosmetiku? Z módních přehlídek po světě si vozila přírodní mýdla a přírodní kosmetiku, která tady tehdy ještě nebyla dostupná. A tak se pustila do výroby mýdel, která si díky originálnímu vzhledu rychle našla zákaznice. Po dvou letech se rozhodla umíchat krém. Měl úspěch. „To mě povzbudilo, a tak jsem namíchala další, tentokrát s perlami, na jejichž účinky sázely už čínské císařovny,“ říká Cecília. Právě tyhle dva krémy stály u zrodu kosmetiky Ushuaya. „Ani mě nenapadlo, že bych podnikala bez dcery. Je šikovnější v marketingových věcech, mou parketou je výroba,“ říká o rozdělení kompetencí Cecília.

Do podnikání investovaly veškeré své úspory a nepřipouštěly si, že by to nevyšlo. I tak ale zůstala Silvia v počátcích podnikání věrná své původní práci, v privátní bance se starala o životní styl velmi bohatých lidí. „Rozjížděla jsem s mamkou firmu, chodila do práce a do toho jsem otěhotněla.“ Dva roky vyvíjely kosmetickou řadu, a když byla konečně hotová, tápaly, jak oslovit cílové klientky a kde kosmetiku prodávat. Naštěstí je po chvíli oslovil řetězec parfumerií FAnn, který odstartoval vlnu zájmu o jejich produkty značky Ushuaya. Teď se rozhodly, že na začátku nezvolily název úplně šťastně, spousta zákaznic si totiž s jeho výslovností neví rady a špatně se pamatuje. A tak chystají nový, jednodušší – Smyssly.

Od chvíle, kdy se Silvii narodila dcera, spadla většina starostí o firmu na Cecílii. Ta přiznává, že šlo o náročnější období. „Víte, že dcera potřebuje pomoc, chcete jí být k ruce, ale nejde to, protože se musíte věnovat firmě. Měla jsem výčitky svědomí.“ Zajímá mě, jestli si ty dvě dokážou ještě potlachat jen tak, aby se jim do hovoru nevloudila práce? „Vždycky si slibujeme, že dneska nebudeme mluvit o práci, že si prostě užijeme čas spolu. A po chvíli už zase řešíme, co udělat jinak. Ale my to prostě milujeme!“

Hanka a Adéla Humlovy

Diáře Life Designer

Diáře

Za společné podnikání může Hančino těhotenství. Bylo jí čtyřiadvacet, ukončila studia a věděla, že jako těhotnou ji nikdo nezaměstná. Mámu Adélu pak přivedly k podnikání životní karamboly. Její doménou byla personalistika, vypracovala se na ředitelku v agentuře, ve které se později stala s manželem spolumajitelkou. Jenže nakonec museli firmu zavřít, do toho se s mužem rozváděla… „Nakoplo mě to, abych se zamyslela nad tím, co všechno dělám v životě špatně,“ vypráví.

Nápad na originální kombinaci inspirativního deníku a diáře nakonec vypustily na trh na podzim 2017. Hanka přiznává, že ji překvapilo, jak všechno trvá. „Celkem dlouho jsme řešily výrobu, navíc máma má svoji práci, já dvě malé děti, takže nemůžeme značce věnovat sto procent času a vše se tím prodlužuje,“ dodává na toto téma Hanka.

A jak to vidí Adéla? Společného byznysu s dcerou se prý ani trochu nebála. „Jsme na sebe hodně naladěné. Dlouho jsem žila sama s dětmi, takže jsme dělaly dost věcí spolu,“ říká. Hanka na toto téma přidává, že vždycky měla pocit, že jsou s mámou spíš kamarádky. Roli určitě hraje i fakt, že se Hanka Adéle narodila v jejích osmnácti letech. Ale ani u nich není vše pořád zalité sluncem. Hanka přiznává, že se při první vánoční sezoně dostavila ponorka. Cítila, že si potřebuje dát od mamky pauzu, byla ve stavu, kdy ji štvaly drobnosti. „Řekla jsem mámě, že si od ní potřebuju odpočinout a bude to dobrý. Mamka se ale s takovou odpovědí nespokojila, chtěla, abychom si všechno vyříkaly. To nám pomohlo.“

Karolina a Irena Tomascovy

Firma Správná podprsenka

Správná podprsenka

Na začátku téhle podnikatelské story byla obyčejná nespokojenost. Karolině, tehdy studentce oboru mezinárodní vztahy, jednoho dne došlo, že nosí špatnou velikost podprsenky. „Začala jsem sbírat informace a ukázalo se, že namísto 80 C mám mít 65 F. Jenže nabídka byla tristní,“ upřesňuje. V době, kdy se připravovala na státnice, koketovala s myšlenkou, že by si otevřela vlastní obchod s prádlem. Do karet jí hrál i fakt, že maminka Irena právě skončila na vysoké manažerské pozici.

Když jsem za mamkou přišla s tím, že bych chtěla otevřít obchod, nebyla nadšená,“ vypráví Karolina a vrací se do období začátků před sedmi lety. Její máma by tehdy byla určitě radši, kdyby jediná dcera nabrala zkušenosti, vyzkoušela co nejvíc věcí a teprve později se rozhodla, co ji baví a naplňuje. „Bála jsem se, aby se v mládí někde neupíchla a nezůstala tam viset,“ dodává Irena na vysvětlenou. „Ukázalo se ale, že je dcera kreativní člověk hledající nové věci, takže stagnace nehrozí.“

Mohlo by se zdát, že Správná podprsenka byla pro Irenu kariérní sešup. Zpočátku se totiž z pozice zkušené top manažerky ocitla s dcerou v obchodě na střídačku jako prodavačka, po zavření musela krám uklidit a v noci pak naskladňovat a oceňovat nové zboží, k tomu dělat účetnictví. „Ze začátku jsem byla rozpačitá,“ přiznává Irena. „Ale pak se mi to začalo líbit. Je příjemné, když vidíte ženy, jak odcházejí spokojené a sebevědomé.“

V čem se máma s dcerou v přístupu k podnikání liší? Karolina prý nezapře mladickou dravost, je typ, který se vrhá do realizace nápadů po hlavě. Irena je racionálnější, vidí možná úskalí, snaží se vše předem propočítat. Tomu ostatně odpovídá i jejich pracovní rozvržení – zatímco doménou Karoliny je marketing, PR, e-shop a zaměstnankyně, Irena se věnuje finanční stránce, řeší smlouvy a účetnictví, daně.

Obě se shodují, že začátky nebyly snadné, musely zastat všechnu práci samy. Až když po dvou letech otevíraly novou pobočku, přijaly první zaměstnankyně. Podnikání komplikoval i fakt, že Karolina žila dlouho u rodičů. S mámou tak byla skoro pořád. „Pracovní den nikdy nekončil, řešíte práci u večeře, o víkendech. Můj táta by si za tehdejší dobu zasloužil svatozář,“ směje se mladá podnikatelka, která teď vidí, jak rodinným vztahům prospělo, když si našla vlastní bydlení.

A jak vidí společnou budoucnost? Pod značkou Správná podprsenka provozují Irena a Karolina Tomascovy hned tři obchody – dva v Praze a jeden v Jihlavě, mají i e-shop. Karolina se prý dostala do bodu, kdy cítí, že toho hodně obětovala firmě a je čas se věnovat sama sobě, svému vlastnímu životu. A Irena? Dala opravdu vale vrcholovému managementu? „Nikdy neříkej nikdy. Teď dělám tohle, ale když ucítím, že by mě lákalo pro změnu zase něco jiného, vrhnu se do toho.“

Pavlína a Linda Kadlcovi

Firma Fragilla

fragilla

Sympatická Pavlína miluje design a ráda inspiruje lidi k tomu, aby měnili svůj životní styl k lepšímu. Její dcera Linda je mladá krásná a studuje v Anglii na University for the Creative Arts v Londýně - obor Fashion Marketing & Management.

Ačkoli se spolu jako každá matka s dcerou občas chytnou, perfektně se doplňují. Spojuje je touha objevovat ženskou energii a duchovní rozměr světa. Objíždí spolu jógové, spirituální, šamanské, ženské workshopy a obě milují Bali s jeho životodárnou silou. Tam také vzniká oblečení Fragilla, které Pavlína navrhuje v jejich rodném Brně. „Když jsem poprvé přijela na Bali, učarovalo mě. Ženství tu cítíte hned jak vystoupíte z letadla. Myšlenka na značku nejen jógového oblečení tady dostala nový rozměr. Chtěly jsme, aby to bylo oblečení s duší, ale také ženskou energií. A tak jsme oslovily místní úžasné krejčí,“ říká Pavlína. Unikátní jógové podprsenky, topy i legíny brzy spatřily světlo světa. Nafoceny byly také na Bali na krásné modelce, kterou byla samozřejmě Linda. Ta se následně hodně začala starat i o marketing spolu s Pavlínou, stejně tak jako o prodej. A protože obě ženy měly kontakty v zahraničí, začaly zprvu oblečení Fragilla prodávat v Americe, Anglii i ve Španělsku. Až po pár letech otevřely prodej i na českém trhu. „Měly jsme ze začátku pocit, že nejsou české ženy na takové oblečení připravené. V tu dobu, kdy jsme značku tvořily, bylo na jógových lekcích k vidění spíše oblečení velkých korporátů sportovního oblečení. Nyní se ale žena u nás, která cvičí jógu, chce cítit i na podložce jako půvabná žena - bohyně. Teď nastal pro Fragillu ten správný čas,“ podotýká Linda.

Fragilla znamená křehký a tak Pavlína s Lindou cílí na ženu křehkou, něžnou, avšak silnou zároveň. A ženám se jejich oblečení, které je ještě k tomu pohodlné a kvalitní, velmi líbí. „Máme radost, že můžeme ženám dopřát to, co jsme si z Bali odnesli my – pohodový vibe a pocit zdravého ženského sebevědomí,“ doplňují obě ženy. Jejich oblečení můžete zakoupit přes e-shop nebo vyzkoušet osobně v Brně.