„Školka, do které jsem chodil jako dítě, byla původně farou v centru města. Za komunismu ji přestavěli, aby sloužila novému účelu. Vlastně tam bylo všechno špatně, přesto mám k oné stavbě a její zahradě celý život výjimečný vztah. Snažím-li se rozpomenout, co si pamatuji z let, kdy jsem do školky chodil, není toho moc. Jsou to útržky paměti, neskládají se v celistvé prostředí, zato jsou překvapivě přesné v detailech,“ popisují architekti z ateliéru Mjölk architekti. „Když začnete stavbu školky jako architekt řešit, zjistíte, že společnost a instituce opletly tyto stavby naprosto neproniknutelnou pavučinou různých nesmyslných norem, zákazu a příkazů. Chcete vytvářet místo s jasným účelem – dělat radost dětem při zkoumání světa a místo toho počítáte složitou matematickou rovnici. Počítáte kubické metry vyměněného vzduchu za určitý čas. Prokazujete, že všude bude stálé normové osvětlení každého čtverečního metru. Stavba nesmí být ze dřeva. Jako proč? A nesmí mít víc než dvě patra. Proč? Nevíme. Děti, na kterých v procesu návrhu záleží nejvíc, jsou z něj zcela vynechány. Přitom víme, že jsou schopny se architektonickými nápady vážně zabývat a soustředěně odpovídat na otázky, co by pro ně bylo nejlepší,“ vysvětlují architekti úskalí, se kterými se už od prvotního návrhu museli potýkat. Ale nedali se zaplašit! Výsledkem jejich práce je stavba, která si přímo říká o blbnutí. Děti smějí lézt na střechu, a kromě občasných vší si odtud budou odnášet ujištění, že svět je krásné a zábavné místo pro život.