Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Téma Marianne

9 tipů, co dělat, když je toho na vás moc

I když si libujeme v plánování, někdy se nám toho život přihraje do cesty moc. Jak tento chuchvalec práce, povinností, přislíbených účastí a rozdělaných úkolů zase rozmotat? Jak se z toho nezhroutit? Máme pro vás několik jednoduchých tipů.

Ivona Šouralová | 16. 05. 2016
1. Uvědomte si, že nezvládáte
A že je to naprosto v pořádku. Jsme jen lidi. Dýchejte.
 
giphy 3
 
2. Napište si seznam úkolů
Ve chvíli, kdy nás ovládne stres a panika, nám myšlenky nekontrolovaně létají v hlavě a přepadají nás v nevhodném pořadí. Nejlépe je ukotvíte tak, že si vezmete tužku a papír a sepíšete si vše, co je třeba udělat.
 
3. Ujasněte si, co musíte udělat a co můžete vypustit
Aby to bylo ještě jednodušší, vyberte tři nejdůležitější úkoly a na ty se soustřeďte. Zbytek počká.
 
4. Rozložte si úkoly na menší kroky
Pocit, že nestíháme, nás často paralyzuje tak, že pak ani nevíme, odkud začít. V tu chvíli je dobré si položit otázku „Jaký je následující krok.“ Potřebujete zařídit rodinnou dovolenou? Následující krok tedy není „zařídit dovolenou“ ale „jít na rezervační stránky, projít si hotely, dva tři vybrat a poslat odkazy manželovi mailem“. Celkový čas: 20 minut.
 
5. Začněte mechanickou prací
Někdy je lepší jít na to trochu od lesa. Než bezradně sedět u počítače, raději vstaňte a třeba umyjte nádobí nebo vyžehlete kupku prádla. Myšlenky se zklidní a na povrch začne vyplouvat to důležité, navíc vás perfektně nakopne, když za sebou budete mít kus jiné práce.
 
6. Jeďte na 20 %
V práci toho máte moc a doma to vypadá jako po výbuchu? Nestíháte cvičit ani jít na kafe s kamarádkou? Místo toho, abyste si řekla, že celý den budete tvrdě dřít nebo „šúrovat“ si řekněte, že budete intenzivně pracovat dvě hodiny. S vypnutým telefonem a sluchátkami na uších, aby vás nic a nikdo nerušil. Co se týče domácnosti, tam stačí 20 minut – bleskurychle vysát chuchvalce prachu podél stěn, otřít linku, jídelní stůl, umyvadlo... Místo cvičení pro jednou vyjděte schody a kamarádce zavolejte! 
 
giphy 2 copy copy copy copy
 
7. Říkejte ne
Ne, teď nemám čas připravit rodinnou oslavu. Ne, nestíhám jít na třídní schůzky. Ne, nemůžu přijít na tvůj večírek. Ne, nemám čas vzít si ještě další práci... Za jiných okolností byste sice s chutí řekla ano, ale když toho máte moc, je jednoduché odmítnutí tou nejlepší možnou strategií. A není to žádná ostuda!
 
8. Zpomalte
Cože? Nestíháte a máte ještě zpomalit? Přesně tak. A znovu: dýchejte, soustřeďte se na práci, kterou vykonáváte, zklidňujte mysl.
 
9. Nezastavujte
Cože, další protimluv? Ale ne. Jen když je toho na nás moc, máme tendenci sklouzávat k prokrastinaci, doslova se sesunout na židli k počítači a ztratit se na sociálních sítích. Proto si plánujte pauzy, ale opatrně s nimi, abyste po prvním zvládnutém úkolu neztratila (své klidné) tempo.
 
ČTĚTE TAKÉ: 
 
 
+ 5 tipů, jak se dostat z nejhoršího
  • choďte spát brzy – o půl hodiny dříve než obvykle
  • nezapomínejte pít – čaj, vodu
  • při jídle nedělejte nic jiného
  • k práci si uvařte čaj
  • buďte milá 
 
+ 5 věcí, které vám výrazně zlepší následující den
  • nabitý mobil
  • ustlaná postel
  • upravené nehty
  • vyřízení nejsložitějšího úkolu na začátku dne
  • 10 minut cvičení