Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zábava

Druhá doba elektrická

Elektromobilita se v současné době skloňuje ve všech pádech. Mluví se o ní na největších fórech v rámci celého světa. A neschází snad jediný projev politiků věnovaný světovému klimatu, který by se tomuto tématu nevěnoval. Skoro to vypadá, že se jedná vlastně o objev 21. století. Je tomu tak opravdu?

Klára Kotábová | 1. 11. 2019

Určitě znáte hlášku „už staří Římané“, poukazující na to, že vlastně všechno už tady někdy bylo. Nesmíme to brát samozřejmě doslova, nicméně v rámci elektromobility to platí. Ne, staří Římané se neproháněli po svých provinciích v elektrokočárech či elektrických bojových vozech, nicméně nepopiratelným faktem je to, že v době, kdy vznikaly povozy poháněné parou, svítiplynem či benzínem, tak nejlepších výsledků dosahovaly prostředky poháněné elektřinou. Úmyslně nepíšeme pouze o automobilech, neboť v devatenáctém století se řešily všechny druhy dopravních prostředků.

Vrátíme-li se k elektřině, v devatenáctém století se objevovaly elektrické lodě (první z nich, Jacobiho akumulátorová loď, jezdila již v roce 1834 na Něvě), lokomotivy, tramvaje a také automobily.

Co se týče elektromobilů, měly oproti automobilům poháněným jiným druhem motoru velkou výhodu. Byly jednoduše ovladatelné, okamžitě použitelné, tiché, s pružným zrychlením, jednoduché konstrukce, nic se zde neklepalo, a hlavně už tenkrát se koukalo na to, že neznečisťovaly ovzduší. I když – nepodezřívejme naše předky z toho, že jim šlo o emise CO2, a případně o oteplování planety, ale když to porovnáte se čmoudícími stroji poháněnými parou či benzínem, i to byl tehdy pozitivní argument.

Vše však zastiňovalo jediné, ovšem o to větší negativum. Zdrojem jeho energie byly akumulátory. A v devatenáctém století znalo lidstvo pouze olověný akumulátor. To znamenalo velkou hmotnost, malou kapacitu a také poměrně krátkou životnost.

K masivnímu rozvoji elektropohonu tenkrát nepomohlo ani to, že magickou hranici 100 km/h pokořil v roce 1899 poprvé právě elektromobil, řízený jeho konstruktérem Belgičanem Emilem Jenatzym (hodnota rekordu byla 105,9 km/h).

Dnešní doba je ovšem jiná, veškeré technologie se dále vyvíjejí. NiCd-nikl kadmiové akumulátory už odstranily své největší nevýhody a vpravdě nastává druhá doba elektrická. Přesvědčit se o tom můžete i na e-SALONU, kde budou k vidění nejen elektromobily, ale i motocykly, letadla či kola na elektrický pohon. Akce, jejímž spoluorganizátorem je televize Prima, se koná v termínu 14. až 17. listopadu 2019. Druhý ročník veletrhu čisté mobility e-SALON se v plné síle opět představí na pražském výstavišti PVA EXPO PRAHA v Letňanech.