Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Vše, co byste měli vědět o kávě a kofeinu

Info ikona
Káva

Patříte k milovníkům kávových nápojů? Pak jste se pravděpodobně někdy zamysleli nad tím, zda je pravidelná konzumace kávy pro naše tělo vhodná. Komplexní odpověď si pro vás připravila nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová.

Andrea Mokrejšová | 22. 06. 2021

Začneme tím základním, a to je otázka; proč kávu vůbec pijeme? Asi vás nepřekvapí, že káva má na nás povzbuzující účinky, zlepšuje naši koncentraci a výkonnost. Záměrně píšu káva nikoliv pouze kofein, protože je důležité brát v potaz i další látky v ní, jako jsou například antioxidanty, díky kterým má pravidelná a střídmá konzumace kávy dokonce preventivní efekt na vznik diabetes mellitus 2. typu (samozřejmě pouze v kombinaci se zdravým životním stylem). Preventivní účinek kávy byl ale popsán i u Alzheimerovy choroby, demence, deprese a Parkinsonovy choroby. 

Je však důležité myslet na to, kolik šálků kávy bychom denně měli vypít. Tyto pozitivní účinky jsou popisovány jen při pravidelné a střídmé konzumaci. Denně byste neměli přesáhnout množství zhruba 300 mg kofeinu. Zde záleží na druhu kávy, ale obecně je to někde mezi 3 - 5 šálky za den. Jen pozor, pokud jste zvyklí pít šálek jeden a najednou jich vypijete pět, určitě vám to dobře neudělá a raději se tomu snažte vyvarovat. 

Kdy se kávě raději vyhnout?

Vše má své pro a proti. Při vyšších dávkách, ať už nad těch 300 mg kofeinu, nebo při náhlém zvýšení dávky, na kterou jste zvyklí, je potřeba očekávat negativní účinky. Je to zejména roztěkanost a nespavost. Stejně tak není dobré kávu pít při stresových situacích, může tak prohlubovat pocity úzkostiDlouhodobé nadužívání kávy způsobuje zvýšené vylučování vápníku ledvinami, a tudíž zde existuje riziko osteoporózy (řídnutí kostí)Preferujte filtrované druhy kávy, nedochází tu totiž k dlouhému louhování, při kterém se do kávy vyluhuje více kafestolu, ten má negativní vliv na hladinu cholesterolu v krvi. Proto se raději vyhněte v Čechách ještě stále oblíbenému „turku“.

Myslete i na vhodné skladování, zrna je potřeba mít v temnu a dobře uzavřená, aby nenavlhla. Pak by hrozil vznik různých plísní. Kávě byste se měli vyhnou také, pokud trpíte gastroezofageálním refluxem (kdy se obsah žaludku dostává do jícnu a zde leptá sliznici, projevuje se jako pálení žáhy), žaludečními vředy a podobným onemocněním. Kofein zvyšuje tvorbu žaludeční kyseliny a trávicích enzymů. V těchto případech pak sliznici dále dráždí a měli byste se kávě vyhnout.

Káva hned ráno? Kdy ji pít?

Účinek kofeinu nastupuje během 15 až 45 minut, ale záleží na typu kávy, náplni žaludku a dalších faktorech. Poločas rozpadu je někde mezi 4 až 8 hodinami, opět záleží na mnoha okolnostech. Proto se vyvarujte příliš pozdní konzumaci kávy. Když si kávu dáte ve čtyři odpoledne, je možné, že ještě v deset hodin večer „v sobě budete mít malé espresso“Dlouhodobě pravidelná konzumace kávy hned po probuzení (zhruba do jedné hodiny po něm), může mít negativní vliv na cirkadiánní rytmus těla. Večer a odpoledne se pak budete cítit nakopnutí, zatímco ráno a přes den budete spíše bloudit. Vydržte proto alespoň hodinu. Při běžném režimu většiny lidí, což samozřejmě může být velmi individuální, se uvádí, že ideální čas na kávu je kolem 10. hodiny dopolední a druhý kolem 14. hodinyNezapomeňte únavu ale dostatečně vyspat. Káva vám sice pomůže, ale ona únava se v organismu bude hromadit a je potřeba ji vyspat. Naše tělo ji jinak odstranit neumí a budete se projevovat i se zvyšujícím se množstvím kofeinu. A zde už o zdravé konzumaci mluvit určitě nemůžeme.

Info ikona
Káva

A co káva s mlékem?

O kávě s mlékem koluje mnoho nepravd a mýtů. Kofein v kombinaci s laktózou ani mléčnou bílkovinou netvoří žádné škodlivé látky, konzumace je tedy naprosto bezpečnáU citlivějších osob může být dokonce varianta kávy s mlékem lepší, protože sníží tvorbu žaludečních šťáv a tím bude méně dráždit. Pokud ovšem trpíte intolerancí laktózy, tak se této kávě vyvarujte. Mléko v ní vám (logicky) nebude dělat dobře. Je však dobré mít na paměti, že mléko v kávě zpomaluje vstřebávání kofeinu. Jeho účinek bude mít tedy pozvolnější náběhMléko v kávě také nepočítejte jako zdroj vápníku.

Jaký má vliv na dehydrataci organismu?

Často se traduje, že káva dehydratuje organismus. Je pravda, že kofein má velmi slabé diuretické účinky. U lidí, kteří nejsou zvyklí na velké množství kofeinu, se po jeho velkém zkonzumovaném množství mohou objevit mírné močopudné účinky, ale není pravda, že by vyloženě dehydratoval organismusTo, že po požití kávy potřebujete více na záchod, je většinou spíše tím, že jste po kávě vypili ještě vodu nebo jste najednou vypili velký šálek kávy. Představte si, že by to byla voda. Myslíte si, že byste na záchod nešli?

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.