Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Už žádný nepořádek! Zorganizujte si jednou pro vždy svůj domov podle těchto jednoduchých kroků

Info ikona
Clean home

Patnáct karaf na vodu či padesát ručníků, i takové poklady se najdou v běžné domácnosti. Jsme zaplaveni věcmi, a když něco potřebujeme, nemůžeme to najít. Jak se vyznat ve svém vlastním bytě?

Promotion
Eva kadavá | 15. 10. 2021

Lucii Kocman a Pavlínu Štefanovou spojil před dvanácti lety svět kosmetiky. Jejich cesty se pak na delší dobu rozešly a každá se vydala svým směrem. Loňský rok byl turbulentní pro většinu z nás, a tak se Lucie s Pavlínou před několika měsíci opět setkaly. Jen krémy a parfémy tentokrát vyměnily za společný projekt Do Move – tedy pohni se, udělej změnu.

Název sice nakonec nevydržel, jejich touha po společném podnikání ano. Značka nyní nese název O domovē a mluví vlastně sama za sebe. Jedná se o koncept organizace domácnosti, kterým chtějí Lucie s Pavlínou pomoci všem, aby se doma cítili dobře. A to především v poslední době, kdy pandemie zamávala s našimi stereotypy a zavřela nás doma s rodinou tzv. na 24/7. Většina z nás nebyla na něco takového zvyklá. A pro nejednu ženu se domov proměnil v místo plné stresu. „Snažíme se to změnit. Nabízíme návod na organizaci jednotlivých prostor domácnosti. Ukazujeme systém, který je udržitelný, funkční, a navíc krásný,“ říkají shodně sympatické blondýnky.

Své příznivce inspirují zejména přes sociální sítě na instagramovém profilu @o_domove. Nápady také předávají dál i díky pořadu ve spolupráci s internetovou televizí Mall.tv. Jak se zdá, náš život ještě chvíli bude hlavně o domově. V Marianne vám proto přinášíme jejich chytrého průvodce po harmonickém bydlení.

Info ikona
O domově

1. Hlavní je začít

Neustále něco hledáte a znervózňuje vás množství věcí, které máte a stále dokola je někam uklízíte? Důsledkem bývá stres a rodinná nepohoda. Spouštěčem ke změně může být třeba pocit, že doma nenalézáte ten správný klid a harmonii. Jindy může být stimulem k reorganizaci konkrétní životní milník: nový partner, dítě, prázdné hnízdo nebo nová práce. V zásadě ale platí, že to nejmenší, co pro sebe můžete udělat, je zorganizovat si vlastní mikrosvět tak, aby vám v něm bylo dobře.

2. Vyndat a vytřídit

Začněte s malým soustem. Skvělá je třeba skříňka pod dřezem nebo zásuvka, do které každý smete kdeco. S úspěchem roste chuť pokračovat. „Máme úžasné zpětné vazby od našich příznivců na Instagramu i od klientů. A je jedno, zda se jedná o naprostou maličkost v podobě revize léků v lékárničce, nebo odmražený nános ledu v mrazáku,“ říkají Lucie a Pavlína. Důležité je vyprovokovat se k akci. Postupně si pak můžete uspořádat celý domov do jasných, přehledných a logických celků. Ať začnete kdekoli, postupujte v následujících bodech: vše vyndat, vytřídit, rozdělit do skupin, zorganizovat a označit.

3. Usměvavé zásuvky

Každý prostor s sebou nese jiná úskalí i rozdílnou časovou náročnost. Důležité je příliš nespěchat a začít třeba jen srovnáním šuplíku s naprostými běžnostmi, které používáte denně. I jedna dobře a funkčně zorganizovaná zásuvka vám vytvoří úsměv na tváři, kdykoli se do ní podíváte. Malý úspěch dodává odvahu pustit se do větších kousků. Maturitou je pak šatník a kuchyň. Tam se můžete při reorganizaci pohybovat v řádu několika hodin i dní.

4. Co ano, a co ne?

Věci, které nepotřebujete, většinou nehledáte a nechybějí vám. „Nemáme rády takové to obligátní ‚co rok nenosíte, nevezmete do ruky‘ vyhoďte. To by většina z nás musela aktuálně vyhodit polovinu toho, co má doma, včetně lyžařské výbavy. Třídění je komplexnější, plné nostalgie a emocí. Hodně také pomáhá, když se stejné věci shromáždí na jedno místo,“ popisují Lucie a Pavlína.

Až z celého bytu posbíráte 40 utěrek, 15 karaf na vodu a 60 ručníku, rozmyslíte si, zda karafám vymezíte celou kuchyňskou skříňku, když nemáte kam dát hrnce. Také je dobré si uvědomit, kolik ručníků máte v provozu denně, jak často je střídáte, kolikrát týdně perete. Často se dostanete na třetinu původního množství a volné místo můžete využít efektivněji.

Info ikona
O domově

5. Sentiment s limity

Sentimentální předměty mají v našich životech důležitou roli. Jsou tím, co dělá domov domovem – ale jen pokud se z nich nestane závislost. Vždy je dobré mít na paměti pravidlo s optimálním využitím místa, což je zhruba na 80 %. I sentimentální věci je tedy potřeba třídit. Někdy vám předmět, který se před pěti lety zdál jako absolutní nezbytnost, může s odstupem času připadat zbytečný. Psychoterapeutka Michaela Tetzeli tvrdí, že za život nahromadíme spoustu věcí, a ne vždy se s nimi snadno loučíme. Někdy je to zvyk, jindy pohodlí, strach ze změny, iluzorní pocit jistoty a bezpečí. Tím však Michaela nemyslí extrémní případy chorobného hromadění, které se naštěstí týkají jen 2–3 % populace. Běžné hromadění však zná řada z nás. Některé kultury praktikují očistné rituály, které jsou dovršením starého a otevření se novým možnostem. Organizace domova je daleko pragmatičtější, směřuje ale úplně stejným směrem. K harmonii a celkové lehkosti bytí. Z chaosu vytváří řád.

6. Kam s ním?

Důkladná organizace by měla končit třemi krabicemi věcí: vyhodit, darovat, prodat. „Pomáháme klientům věci třídit. Je to velmi intimní moment a musíme být velmi empatické. Někde si můžeme dovolit být ráznější, někdy dlouho diskutujeme, nasloucháme. Lidé, co si nás pozvou, většinou počítají s tím, že část půjde pryč. Naše argumenty jim pak jen pomohou udělat rozhodnutí efektivněji a bezbolestně. Chápeme, že pro někoho je důležité vědomí, že věci dostanou druhý život,“ říkají Lucie s Pavlínou. Pro praktické povahy bývá příjemné vytříděné věci znova monetizovat a prodat. Utrženou sumu pak můžete investovat třeba do organizérů, které vám pomůžou s optimálním využitím místa.

7. Úklid uklidňuje

Dříve byste si zašli do kina, divadla nebo skočili na skleničku. To teď nemůžeme, tak rovnáme zásuvky a s nimi svůj život. Ale smysl to rozhodně má. Dobrá organizace dokáže eliminovat stres a napětí v rodině, ušetří čas při úklidu a v konečné fázi zamezí plýtvání. Přesah je obrovský, emocionální i psychický. Ženy po organizaci šatny doslova rozkvetou, zbaví se obrovského balvanu, který s sebou vlečou řadu let. Správná organizace dětského pokoje zase pomůže podpořit soustředění, a tím děti zklidnit. Je to také bezpečný únik od starostí běžných dní.

8. Kolik stojí řád?

U opravdu velké a hojně používané kuchyně, která je na organizaci nejdražší, se může nákup nových boxů a dóz pohybovat v částce kolem 5000 Kč. U obývacího pokoje můžete pracovat s tím, co máte doma po ruce, anebo nakoupit vhodné doplňky. Takže částka může být doslova od nuly do nekonečna, je to jen na vás a vašich možnostech. Pokud chcete svůj domov zorganizovat, můžete to udělat s velkým, malým i nulovým rozpočtem. „Rády ukazujeme, jak si můžete jednoduše pomoci s běžnými organizéry. Důležitá je i určitá harmonie,“ vysvětlují Lucie s Pavlínou. Třeba léky si můžete jen tak srovnat do police, nebo je vyskládat třeba na otočný tác. Rázem vás pak bude každodenní užívání vitaminů víc bavit. Stejně tak můžete použít boxy a krabičky, co najdete doma. Vždy je to o tom, jaký vizuální efekt očekáváte.

9. Pořádek navždy

Pokud je systém udělaný dobře, není těžké ho udržet. Je však zapotřebí určitá disciplína. Je důležité vracet věci na stejné místo. Jednou z výhod správné organizace je to, že pokud věci mají své pevné místo a během dne proletí domovem uragán, netrvá večerní návrat k harmonii zase tolik dlouho. Samotný úklid je rychlejší a efektivnější. Nový systém vám v denní rutině ulehčí natolik, že se nebudete chtít vrátit zpět. Spousta z vás si díky dobré organizaci uvědomí neuvážené a zbytečné nákupy a ve finále uspoří i spoustu peněz.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion