Jsou stejně staří jako vaše děti, ve volném čase natáčí videa a spolupracují se světoznámými značkami. Seznamte se s mladými influencery, které možná sleduje i váš potomek.
Promotion

Influenceři, tedy lidé s vlivem na širokou veřejnost, tu byli odnepaměti. Před sto lety nesli podobu novinářů nebo spisovatelů, před padesáti lety šlo o umělce a dnes disponují ohromným vlivem lidé, kteří vystupují na internetu. Boom influencerů se rozšířil především díky kanálu Youtube a sociálním sítím, jako je Facebook a Instagram.

V sedmi letech vydělává víc než rodiče

Dalo by se říci, že v dnešní době se může stát influencerem každý, kdo má nápad a zajímavé vystupování. Nejen proto se snižuje věková hranice influencerů, a tak možná nikoho nepřekvapí, že nejlépe placeným youtuberem světa je sedmiletý Ryan Kaji. Jeho kanál pravidelně sleduje 18 milionů lidí z celého světa, a tak si Ryan do svého prasátka může ročně uložit zhruba 22 milionů dolarů. „Jsem zábavný a vtipný,“ vysvětluje důvody, proč je tak populární. A jaký je obsah jeho videí? Ve většině rozbaluje nejrůznější hračky a ukazuje ostatním, co všechno dovedou.

A děti samozřejmě po výrobcích, které vidí na videu, okamžitě zatouží. Na podobném principu fungují kanály všech youtuberů nebo dalších influencerů. „Je to nový způsob, kterým firmy propagují svoje zboží. Jedná se o velice účinnou reklamu. Lidé influencery sledují z vlastního zájmu, váží si jejich názoru. Proto je pro ně přirozenější uvěřit tomu, že věc, kterou jejich vzory ukazují, je opravdu dobrá a nedokážou se bez ní obejít,“ říká marketingový ředitel poskytovatele internetu netbox Lukáš Pazourek. 

youtubeři

Děti skrytou reklamu nepoznají

Průzkum Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy v Praze ukazuje, že skrytou reklamu na internetu pozná jen jedno dítě z deseti. Podle výzkumu, který zpracovávala agentura Ipsos, 58 % zkoumaných dětí mezi devíti až patnácti lety sleduje youtubery a blogery často. Pouze každé desáté dítě přitom poznalo, který příspěvek oblíbeného influencera je sponzorovaný. „Když se měly děti zamyslet nad účelem obrázku a vybrat si jednu ze čtyř možností, polovina dětí uvedla, že hlavním cílem obrázku je ukázat influencera, který se má dobře – pouze 31 % dětí zaškrtlo možnost, že se jedná o reklamu,“ popisují v tiskové zprávě autoři průzkumu, do kterého se zapojilo 330 dětí.

youtubeři

Co rodiče zmůžou?

Pokud se ptáte, jak nad světem dětských influencerů získat kontrolu, pak odpověď není jednoduchá. V první řadě je vhodné, když svému potomkovi vysvětlíte princip reklamy. Ukážete mu, že všechno, co se objeví ve videu, nemusí být nutně nejlepším produktem. Důležité také je, neházet všechny influencery do jednoho pytle. V žádném případě nelze mluvit o rovnici influencer = skrytá reklama. Například v českém internetovém rybníčku působí youtuber Karel Kovář, alias Kovy, který se snaží na své fanoušky působit spíš pozitivně. Vyvrací nejrůznější fake news, vybízí mladé, aby se zajímali o svět kolem sebe, a nabádá je, aby věnovali pozornost i politické reprezentaci země. Kovyho dokonce časopis Forbes označil za devátého nejvlivnějšího Čecha na sociálních sítích. Kovář sice nepropaguje konkrétní výrobky ve svých příspěvcích často, ale i v jeho videích lidé reklamu najdou. A v neposlední řadě by se nad svým počínáním měli zamyslet samotní influenceři. Podle Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy a Sdružení pro internetový rozvoj by měli každý placený příspěvek jasně označit a usnadnit tak především dětem orientaci v online světě. Podle odborníků však jen někteří influenceři spolupráci s firmami otevřeně přiznávají.

Sledují vaše děti youtubery? A kdo má u nich největší úspěch?

ČTĚTE TAKÉ: Nová sociální síť, která pobláznila české teenagery. Mají ji i vaše děti?

Promotion