Pomoc i pro rodiče
Nejednou se ovšem i my jako dospělí ocitáme ve stresových situacích a jsme takříkajíc u konce s dechem. Naše reakce na náročné chování dětí a dospívajících může být pak hodně přes čáru. Jaká se nabízí první pomoc pro rodiče a učitele, aby neudělali něco, čeho by později mohli litovat? „To nejtěžší - a přitom nejdůležitější - je zachovat klid,“ míní psycholožka. Jen klidný dospělý, ať už rodič, nebo učitel, dokáže zklidnit rozrušené dítě. „Je to podobné jako v letadle, dospělý si nasazuje kyslíkovou masku jako první, aby potom mohl pomoci dítěti,“ připomíná odbornice a zmíněnou „kyslíkovou masku“ popisuje jako sadu teoretických a praktických znalostí, jak pracovat s rozrušeným či agresivním dítětem. Dospělí by podle ní měli umět pracovat s vlastními emocemi, ale zároveň i oni by měli mít možnost říct si o pomoc, nabrat síly a odpočinout si. „Ve škole je důležitá podpora vedení školy, kolektivu kolegů, spolupráce s rodiči, možnost supervize, konzultace a spolupráce s odborníky," poznamenává. Právě dostupnost podpory a péče pro rodiče a učitele je podle jejího názoru klíčová. „Tam, kde má škola otevřené vedení, může být spolupráce velmi intenzivní. Jinde se snažíme podpořit alespoň dítě a jeho rodiče mimo školu,“ popisuje zkušenost sociální pracovnice Hana Měkotová. „Pedagogům nabízíme například vzdělávací program na téma duševní zdraví či výcvik v dovednostech, jak pracovat s úzkostnými dětmi či s dětmi s náročným chováním. Cílem je zachytit problémy včas, než se rozvinou do vážnějších poruch. V týmu se propojuje práce psychologů, sociálních pracovníků a speciálních pedagogů,“ dodává.
Záchranná síť
„Rodiče můžou týmy ale kontaktovat i s běžnými pochybami a nejistotami týkajícími se výchovy. Někdy k nám přichází třeba jen na jednorázové poradenství, aby si mohli o své situaci popovídat a porozumět chování dítěte. Jindy zase můžeme rodiny a děti provázet dlouhodobě, mnozí se k nám vrací,“ doplňuje psycholožka Barbora Hošková. Práce s rodiči je záležitostí zejména sociálních pracovníků. „Psycholog se zabývá projevy dítěte, náš úkol je prohlubovat znalosti rodičů o tom, jak se jejich dítě vyvíjí a posunuje,“ popisuje sociální pracovnice Hana Měkotová. „Snažíme se být i takzvanými case manažery, to znamená, že pokud shledáme, že potíže, které rodina řeší, si žádají ještě další regionální službu, snažíme se vše zasíťovat způsobem, aby se rodině dostalo maximálně možné podpory,“ ujišťuje sociální pracovnice. „Máme hodně zkušeností, kdy změna přístupu pomohla nejen v náročnějších situacích, ale 1 preventivně, a to nás motivuje pokračovat dál. Škola je zejména místem lidských setkávání. Je důležité, jak se v ní děti, učitelky a učitelé cítí, jak se o vztahy ve třídách staráme, jakou přikládáme váhu těmto a dalším hodnotám, které se vzdělávání zdánlivě netýkají, a přitom v něm hrají zásadní roli,“ uzavírá psycholožka Barbora Hošková.
CO JSOU TÝMY DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ:
Týmy duševního zdraví pro děti vznikly v roce 2021 díky spolupráci Nadačního fondu Eduzměna a organizace SOFA. V současné době fungují pouze na Kutnohorsku, kde provedly přes 10 000 intervencí. Jejich služeb využilo 313 dětí, 339 rodičů a 295 učitelů. V každém týmu je sociální pracovník, speciální pedagog a psycholog s podporou dětského psychiatra, kteří společně pomáhají dětem, vyučujícím i rodičům v náročných situacích. Někteří členové týmu prošli výcvikem v Neurosekvenčním modelu terapie, jehož autorem je americký psychiatr Bruce Perry. Jedná se o terapeutické působení na dítě, které staví na aktuálních poznatcích o neurobiologickém vývoji a klade důraz na zhojení traumatu. V praxi jsou multidisciplinární týmy natolik úspěšné a žádané, že se vláda letos rozhodla podpořit vznik dalších takových týmů v celé republice. Od roku 2026 mají začít fungovat v každém z krajů dva takové týmy. Ptejte se na ně ve školách svých dětí. Zdroj: eduzmena.cz