Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Pandemická únava aneb Když nevidíte světlo na konci koronavirového tunelu

Už přes dvanáct měsíců žijeme ve světě, který řeší pandemii koronaviru. Bez roušky nevyjdeme z domu, dezinfekci používáme častěji než krém na ruce a namísto meteorologické předpovědi sledujeme aktuální počet nakažených. Není divu, že čím dál tím více lidí bojuje s tzv. pandemickou únavou.

Jenom stěží bychom našli člověka, kterého se pandemie koronaviru nedotkla. Někteří lidé ztratili své blízké, jiní onemocnění covid-19 prodělali a cítí následky. Stejně tak se najdou lidé, kteří přišli o práci nebo v současné chvíli pracovat nemohou. Lidskou psychiku neblaze ovlivnil i nový koronavirový styl života, který je plný izolace od blízkých, práce z domova či uzavřených sportovišť a koníčků. Suma sumárum život v koronavirovém hávu není jednoduchý a leckdy přináší smutek, beznaděj i únavu z neutuchající situace, které odborníci dali přízvisko pandemická.

Mohlo by se vám líbit

Očkování proti koronaviru: Ano, nebo ne?

Uplynul víc než rok a koronavirus je tu bohužel stále s námi. Zatímco vloni na jaře jsme sháněli roušky, teď všichni řešíme očkování. Snad každý chce život jako před pandemií, ale zdaleka ne každý je rozhodnutý nechat se očkovat.
marianne.cz

Únava, která nebere konce

Každý z nás občas zažije den, který se nese ve znamení únavy. Možná je na vině krátký spánek, dlouhý to-do list v práci nebo propršený den, avšak rozhodně nejde o závažný problém, se kterým bychom si měli lámat hlavu. Navíc, leckdy únavu přemůže dvojité espresso nebo kousek hořké čokolády. Bohužel, pandemická únava se od své přívětivější sestřičky v mnohém liší. Především je způsobena dlouhodobým bojem společnosti s covidem-19 a ztrátou naděje v lepší zítřky. Podle WHO je pandemická únava spjata také s postupnou demotivací k dodržování protiepidemických opatření v jednotlivých státech. Následně dochází k tomu, že lidé porušují opatření, vídají se s přáteli či nenosí respirátory.

Je důležité si uvědomit, že pandemická únava není nic jiného než lidská reakce na stres, strach a omezení, kterým každý den čelíme. Když k tomu navíc připočítáme nejistotu ohledně budoucnosti, pak máme zaděláno na poměrně vážnou podobu pandemické únavy, kterou doprovází problémy se spánkem, vyšší krevní tlak či rychlý srdeční tep. Vliv na naše tělo má také množství různorodých informací, se kterými se denně v návaznosti na covid-19 setkáváme. Světová zdravotnická organizace odhaluje, že vedlejším příznakem pandemické únavy je také snížení prahu pozornosti, čehož si můžeme všimnout především během pracovního dne.

Info ikona
Ruce

Pandemická únava vs. dodržování opatření

Jak už bylo zmíněno, pandemická únava se neblaze podepisuje také na dodržování protiepidemických opatření. Jenom za posledních šest měsíců, kdy byl v České republice nouzový stav, zaznamenala policie přes 85 000 přestupků proti opatřením. Nutno dodat, že podobnou situaci zažívají i další státy světa. Studie publikovaná v časopise Journal of the American Medical Association porovnala postoj obyvatel Ameriky k protiepidemickým opatřením, a to mezi dubnem a listopadem 2020. Nikoho zřejmě nepřekvapí, že s přibývajícími měsíci byl zaznamenán pokles v dodržování opatření. 

Jak zatočit s pandemickou únavou?

Na pandemickou únavu neexistuje žádná pilulka, která by vám od problému rázem pomohla. Jedinou cestou je snížení stresových faktorů, kvůli kterým se v posledních týdnech cítíte pod psa. V první řadě přizvěte do svého života rutinu. I když to nezní zábavně, věřte, že vám pravidelný budíček, pevně stanovená pracovní doba i striktně daná večerka pomůžou v boji s úzkostmi i nespavostí.

Snažte se také zbavit špatných návyků, které nám přinesla doba koronavirová. A je jedno, jestli jde o ponocování u Netflixu, nulové sportování nebo neustálé kontrolování počtu nakažených. Všechny zmíněné „aktivity“ totiž mají negativní vliv na naši psychickou pohodu. Stejně tak je důležité, abyste se naučili žít přítomným okamžikem. Chápeme, že je to vyšší dívčí, avšak pokud dokážete potlačit strach z budoucnosti, ihned pocítíte lepší náladu a vnitřní vyrovnanost. A samozřejmě je naprosto v pořádku, když se svěříte do rukou speciality, například psychoterapeuta, který vám s pandemickou únavou či neustálým strachem pomůže.

Mohlo by se vám líbit

Děsivá statistika: Pandemie koronaviru nahrává domácímu násilí

Sociální distancování i doporučený home office je pro většinu lidí nepříjemný, avšak snesitelný. Bohužel, existují lidé, pro které může mít fatální následky. Řeč je o obětech domácího násilí, které v současnosti zažívají pod rouškou koronaviru hotové peklo.
marianne.cz

Související články

Životní styl
Zdravě, chutně i dietně: Vyzkoušejte skvělé, nevšední recepty na letní grilování bez výčitek

Zdravě, chutně i dietně: Vyzkoušejte skvělé, nevšední recepty na letní grilování bez výčitek

Životní styl
Nejlepší menstruační pomůcky podle redakce Marianne: Víme, které stojí za vyzkoušení

Nejlepší menstruační pomůcky podle redakce Marianne: Víme, které stojí za vyzkoušení

Životní styl
Terapie pomocí umění: Abstraktní malba vám pomůže vyplavit emoce a přijmout své já. Poradíme vám, jak s ní začít

Terapie pomocí umění: Abstraktní malba vám pomůže vyplavit emoce a přijmout své já. Poradíme vám, jak s ní začít

Životní styl
Single cestování pro ženy: 5 nejbezpečnějších destinací, kde si užijete krásnou přírodu, kulturu i jídlo

Single cestování pro ženy: 5 nejbezpečnějších destinací, kde si užijete krásnou přírodu, kulturu i jídlo