Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Ráno jako malované! Osvojte si ranní rutinu s názvem SHINE

Info ikona
Ráno

Říká se, že ráno dělá den! Pokud ale pětkrát odložíte budíček, vstanete levou nohou a namísto poklidné snídaně si dvakrát kousnete do jablka, pak rozhodně nemáte zaděláno na nejlepší den života. Naštěstí vám v tomto ohledu pomůže ranní rutina jménem SHINE.

V každé druhé seberozvojové knize najdete, že úspěšní lidé vstávají před kuropěním. Tim Cook, generální ředitel společnosti Apple, údajně vstává před čtvrtou hodinou ranní. Michelle Obama zvoní budíček v půl páté a bývalý šéf aerolinek Virgin America, David Cush, vstává ve čtvrt na pět. Skoro to vypadá, že čím dříve vstanete, tím úspěšnější život na vás čeká.

Pravdou ale zůstává, že nic se nemá přehánět. Naopak, je mnohem zdravější, když naspíte doporučovaných osm hodin, a následně si dopřejete rozumnou ranní rutinu, kterou zvládnete i v normálním pracovním procesu.

Ve jménu udržitelné ranní rutiny

Zapomeňte na rady od úspěšných osobností i influencerů, kteří v ranních hodinách stihnou jógu, meditaci, bohatou snídani i několik stránek z rozečtené knihy. Pokud máte klasickou pracovní dobu, pak zřejmě nemůžete celé ráno debužírovat nebo cvičit. I proto je třeba, abyste ranní rutinu přizpůsobili svému životnímu stylu. Obdobnou myšlenku razí také psycholožka Kate Oliver a psychoterapeut Toby Oliver, kteří nedávno vydali knihu s názvem Rise and Shine: How To Transform Your Life, Morning By Morning.

Podle autorů knihy se klíč ke spokojenému ránu ukrývá v pěti složkách: Silence, Happiness, Intention, Nourishment a Exercise. Z počátečních písmen tedy dostáváme SHINE, metodu, díky které i vaše ráno proběhne jako po másle.

Info ikona
Ráno

Čas na SHINE

Přišli jsme s metodou SHINE, protože jsme zjistili, že změna přístupu k našim ránům vedla ke šťastnějšímu dni a pocitu pohody,“ říkají autoři knihy. První složkou je ticho (silence), díky kterému se vnitřně zklidníte a načerpáte sílu na nový den. Rozhodně to neznamená, že byste se měli izolovat od své rodiny. Bohatě postačí, když si v MHD, cestou do práce, sednete do rohu a nenasadíte si sluchátka do uší. Naopak, budete chvilku sami, pouze se svými myšlenkami. Během rána byste měli udělat také něco, co vám přinese pocit štěstí (happiness). V tomto ohledu záleží pouze na vašich osobních prioritách. Udělá vám radost kelímek kávy z oblíbené kavárny? Nebo ranní chatování s kamarádkou? Ať tak či onak, jste na dobré cestě za ranní dávnou koncentrovaného štěstí.

Nedílnou součástí SHINE metody je také záměr či úmysl (intention). Nehledejte pod tímto pojmem žádné složitosti, autoři pouze upozorňují, že bychom měli už od ranních hodin vědět, co od daného dne očekáváme. Jednoduše řečeno bychom měli znát obrysy celého dne. Zapomenout bychom neměli ani na potravu (nourishment), která tělu dodává potřebnou energii. Opět záleží pouze na vás, co si k snídani dopřejete. A v neposlední řadě Kate Oliver a Toby Oliver zmiňují pohyb (exercise). Nebojte se, rozhodně to neznamená, že si ráno musíte naordinovat hodinu v posilovně. Bohatě postačí, když v ranních hodinách stihnete jógový pozdrav slunci, nebo vyrazíte do práce pěšky. Vždyť víte – kdo chce, hledá způsoby.

Malé kroky vedou k velkým změnám

Pokud jsou vaše rána jeden velký chaos, pak není ideálním řešením, když ze dne na den přejdete na novou ranní rutinu. Na to upozorňuje také Kate Oliver, podle které je žádoucí, abyste dané změny implementovali do svých životů postupně. „Věřím, že je velmi stresující, když si člověk uvědomí, že musí změnit všechny zajeté pořádky. Pokud ale začnete se změnami postupně, pak celá situace bude mnohem schůdnější,“ tvrdí psycholožka.