Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Trauma dumping aneb Když na přátele přenášíme vlastní starosti

Info ikona
Žena

Patříte k lidem, kteří se s kamarádkou schází pouze ve chvíli, kdy potřebují sdílet negativní zážitek a vyslyšet slova podpory? Pak je nejvyšší čas, abyste s trauma dumpingem přestali.

Kdy naposledy jste zavolali své kamarádce? A co bylo obsahem sdělení? Sáhněme si do svědomí a přiznejme si, že nejčastěji vytáčíme číslo na kamarádku ve chvíli, kdy nám není do zpěvu. Možná si potřebujeme postěžovat na šéfa, možná máme trable s manželem nebo „jenom“ musíme sdílet nepříjemný zážitek s revizorem. Naopak momentů, kdy kamarádce voláme „jen tak“ napočítáme na prstech jedné ruky.

I když jsou přátelé od toho, aby nám pomáhali v těžkých chvílích, a především nás podpořili, rozhodně platí, že všeho moc škodí. Pokud kamarádku máte jenom jako vrbu, na kterou v pravidelných intervalech sesypete všechny problémy světa, věřte, že po čase na svojí roli rezignuje. Mimochodem, odborníci tento fenomén pojmenovali příznačným pojmem trauma dumping.

Mohlo by se vám líbit

Ve spárách trauma dumpingu

Mnoho z nás zažilo pocit, kdy se příjemný večer s přáteli zvrhl ve „one man show“, při které si jeden z dotyčných vyléval srdce a lamentoval nad svým životem. „Všichni potřebujeme ventilovat a sdílet své starosti, avšak trauma dumping už není o ‚obyčejném‘ sdílení problémů. Je to situace, kdy člověk nečekaně přenese všechny své traumatické myšlenky, pocity, energii a zkušenost na někoho jiného,“ říká koučka Marie Fraser pro Stylist. Navíc, trauma dumping může mít emocionální dopad na posluchače. Sdílení hluboce osobních informací může být pro posluchače velmi nepříjemné a přivést ho do rozpaků, jak má reagovat,“ dodává koučka.

Čas na zdravé přátelství

Ne, rozhodně po vás nechceme, abyste své přátele nechali na holičkách. Přesto si zkuste nastavit zdravé hranice, díky kterým nedopustíte, aby vás negativní emoce druhého člověka příliš zasáhli. Koučka Marie Fraser doporučuje, abyste si nastavili vnitřní časový limit, po jehož uplynutí obrazně otočíte list na jiné téma.

Stejně tak není od věci, když kamarádku či kamaráda podpoříte v tom, aby hledali pomoc u odborníka. Samozřejmě to platí ve chvíli, kdy dlouhodobě řeší vážný problém, se kterým si neví rady. „Měli bychom si uvědomit, že přátelé nejsou terapeuti. Nemají žádné školení a neumí pracovat s negativními emocemi druhých lidí. Takže nejlepším řešením, jak jim pomoci, je najít vhodného terapeuta,“ míní Fraser.

Zdroj: stylist.co.uk

Mohlo by se vám líbit