Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Lednové blues aneb Proč máte na začátku nového roku náladu pod psa?

Info ikona
Leden

Těšili jste se na nový rok plný výzev, motivace a energie? Namísto toho jste ale dostali náročné první lednové dny, které vyžadují pevné nervy i několik papírových kapesníků? Vítejte na začátku nového roku, v období, kterému vládne lednové blues.

Tak dlouho se těšíme na Vánoce, až na začátku ledna zjistíme, že nám prosvištěly mezi prsty. Následně dojdeme k hořkému zjištění, že vánoční atmosféra nás čeká ař za bezmála jedenáct měsíců. Když k tomu připočteme náročné dny v práci, černočernou tmu od odpoledních čtyř hodin a povánoční prázdnou peněženku, pak dostaneme náladu, za kterou by se nemusel stydět ani mistr trudomyslnosti. A právě této posmutnělé náladě se říká lednové blues.

Lednové blues vs. sezónní afektivní porucha

„Nový rok, nové já,“ říkali jste si 1. ledna a věřili, že do roku 2022 vstoupíte s úsměvem na rtech a optimismem v duši. Jenže, namísto pohádkových lednových dnů jste se dočkali trudomyslné nálady, pesimismu a nulové energie. I když by se v takovou chvíli mohlo zdát, že trpíte sezónní afektivní poruchou, neukvapujte se rychlými soudy. Sezónní afektivní porucha totiž souvisí s nedostatkem slunečního záření. „Předpokládá se, že osoby trpící sezónní afektivní poruchou jsou ovlivněny kratší dobou denního světla. Následně jejich tělo produkuje více melatoninu, což způsobuje letargii a příznaky deprese,“ říká Alisson Kerry z organizace pro duševní zdraví pro The Sun.

Naopak lednové blues přichází ve stejnou chvíli, kdy do krabic odložíte vánoční výzdobu a uvědomíte si, že vánoční svátky jsou fuč. Celá pošmourná atmosféra je umocněná také faktem, že končí rodinné návštěvy či setkávání s přáteli. Pokud člověk žije sám, pak se nenadále musí smířit s osamělostí. Suma sumárum lednové blues přichází těsně po Vánocích a povětšinou trvá první lednový týden. Samozřejmě, v některých případech se s lednovým blues můžete potýkat ještě v půlce měsíce.

Info ikona
Leden

Jak se lednovým blues bojovat?

Ruku na srdce, neexistuje žádný lék, který by vám od lednové trudomyslnosti zázrakem pomohl. Vše tedy závisí především na vašem přístupu k nastalému období. V ideálním případě si dopřávejte procházky přírodou, díky kterým si pročistíte hlavu a přijdete na jiné myšlenky. Stejně tak vám pomůže zavedení cvičící rutiny, která vnese do vašeho života řád. Navíc se při sportu vyplavuje hormon štěstí! Ideální benefit, který oceníte právě v boji s lednovým blues.

Nikoho zřejmě nepřekvapí, že skvělým pomocníkem proti trudomyslnosti jsou přátelé a rodina. Zkuste tedy pro své blízké zorganizovat lednové setkání. A v neposlední řadě můžete vyzkoušet nový koníček nebo zajímavou aktivitu, o které už dlouhou dobu sníte. Zkuste zabavit svou mysl příjemnými okamžiky, věřte, že se vám následně odmění optimističtější náladou a úsměvem na tváři.

Když špatná nálada neodchází

Bohužel, může se stát, že lednové blues bude váš život ztrpčovat nejen v lednu, ale také v únoru. V takové chvíli se vyplatí, když situaci vezmete do svých rukou a požádáte o pomoc odborníka, který stanoví přesnou diagnózu. Je totiž zásadní rozdíl mezi lednovým blues, který se vyznačuje „jenom“ špatnou náladou, a depresí. A rozhodně se nevyplácí, když druhý zmíněný problém budete zlehčovat, případně přehlížet.