Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Víte, jaké tuky používat při vaření?

Info ikona
Olej

Kokosový olej, ghee, klasické máslo nebo olivový olej? Každá blogerka doporučuje něco jiného, v každém článku se také píše něco jiného. Jak je to ale doopravdy? Nutriční terapeutka Andrea Mokrejšová přináší srovnání nejčastěji používaných olejů a tuků.

Máslo

Začneme máslem, které je velmi tradičním tukem a jehož chuti se jen málokterý jiný tuk vyrovná. Vzhledem k jeho složení má tendenci se přepalovat. Z toho důvodu není máslo vhodné na úpravu za vysokých teplot. Nic ale nebrání tomu, abyste máslo použili při rychlé tepelné přípravě míchaných vajíček. Pouze je důležité, abyste tuk předem dlouho netrápili.

Složení másla napovídá, že byste ho neměli konzumovat v příliš velkém množství. Pokud si ale jednou denně namažete chleba tenkou vrstvou másla, a zbytek vašeho jídelníčku je vyvážený, pak to není nijak závadné. 

Výhody: typická chuť, technologické vlastnosti

Ghee

Ani přepuštěné máslo, které se v aktuální době těší velké popularitě, není příliš vhodné na úpravu za vysokých teplot. Stejně jako u másla je zde cholesterol, který má tendence k oxidaci. I když je přepuštěné máslo často prezentováno jako zázračný prostředek při hubnutí, rozhodně tomu tak není. 

Výhody: vyšší trvanlivost

Kokosový olej

I když je kokosový olej v posledních letech velmi populární, rozhodně byste to s jeho používáním neměli přehánět. Vzhledem ke složení mastných kyselin, a dokonce i méně vhodnému složení MCT kyselin, nemá jeho konzumace pozitivní význam. Naopak je v naší společnosti velký nadbytek v příjmu nasycených mastných kyselin vůči nenasyceným. Kokosový olej je až z 90 % tvořen nasycenými mastnými kyselinami, a z toho důvodu není jeho konzumace vhodná pro naše zdraví. Panenský kokosový olej nevydrží ani vysoký tepelný záhřev.

Výhody: chuť, technologické vlastnosti

Slunečnicový olej

Ačkoliv je v českých domácnostech velmi často používaný, na trhu najdeme vhodnější i cenově dostupnější olej. Slunečnicový olej má totiž vysoký obsah omega 6, ale nízký obsah omega 3, kterých je v našich jídelníčcích málo, a proto byste ho mohli v kuchyni nahradit. Výhodou slunečnicového oleje je, že vydrží i vyšší teploty.

Výhody: vyšší obsah nenasycených mastných kyselin

Info ikona
Olej

Olivový olej

Nejčastější otázky spjaté s tímto druhem oleje. Panenský (za studena lisovaný) se hodí do studené kuchyně. Pokud si na něm chcete něco osmahnout, na obalu by mělo být uvedeno, že je vhodný ke smažení a ve složení by nemělo chybět, že jde o rafinovaný olivový olej. Vzhledem k tomu, že obsah omega 3 i omega 6 je zanedbatelný, tak z jeho konzumace nepramení ani zázračné účinky na lidské zdraví. Pravdou ale zůstává, že ke konzumaci je určitě vhodný.

Výhody: chuť, vyšší obsah nenasycených mastných kyselin

Řepkový olej

A to nejlepší na závěr! Řepkový olej se díky svému složení hodí ke každodennímu používání. Jeho velkou předností je právě ideální poměr omega 3 a omega 6, díky čemuž jeho příjem může být dobrý i v prevenci kardiovaskulárních nemocí. Vydrží i vysoké teploty, proto se hodí i k tepelným úpravám, kde je olej více namáhán. 

Výhody: ideální poměr omega 3 a 6, vysoký obsah nenasycených mastných kyselin, cena, vysoký kouřový bod

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.