Situace kolem koronaviru je mimořádná. Mimořádná hlavně v tom, že podobná opatření, která vidíme třeba v Česku, Itálii nebo Španělsku lidé z minulosti nepamatují. U řady lidí nastává panika, a to v tom klinickém slova smyslu – pocity sevření břicha, bušení srdce, zažívací potíže, poruchy spánku. Jak ale této situace pro sebe zkusit využít?

Co dělat v situaci kolem koronaviru

Koronavirus, tedy konkrétně onen aktuální SARS-CoV-2, je infekce šířící se prostřednictvím mezilidského kontaktu, stejně jako třeba chřipka nebo spalničky. To je také důvod, proč vlády po celém světě dělají všechno proto, aby omezily blízký kontakt mezi lidmi na minimum. Podobně jako u spalniček, které většina z nás už nepamatuje, je možné, aby člověk šířil infekci ještě dříve, než se u něj projeví působení viru ve formě nemoci pojmenované COVID-19.

Stejně jako v podstatě o čemkoliv v dnešní době, existuje i o koronaviru celá řada fám a dezinformací, tzv. fake news. Šíří je nejrůznější weby s pochybným pozadím i záměrem a lidé prostřednictvím e-mailů a sociálních sítí. Pokud chcete pro svoje psychické zdraví něco udělat, omezte se na sledování důvěryhodných zdrojů. V Česku můžete sledovat web MZ ČR koronavirus.mzcr.cz, kde najdete i všechny důležité kontakty např. na Státní zdravotní ústav, hygienické stanice apod. Pokud hovoříte anglicky, můžete sledovat také přímo Světovou zdravotnickou organizaci, nejucelenější zdroj nejrelevantnějších informací, a to na stránkách www.who.int/emergencies/diseases/novel-coronavirus-2019.

S ohledem na to, že vláda přijímá neustále se měnící opatření proti koronaviru, je vhodné sledovat aktuální dění. V nouzovém stavu mívají nejdůvěryhodnější informace veřejnoprávní média. V Česku tak můžete sledovat Český rozhlas, který má i vlastní webový portál iRozhlas.cz, kde nonstop informuje o aktuálním dění, a Česká televize, která rovněž prostřednictvím webu ct24.ceskatelevize.cz nonstop informuje o všech novinkách a opatřeních.

Nezapomeňte na informační psychohygienu

Staré známé přísloví říká, že všeho moc škodí. U informací o koronaviru to není výjimkou. Vyberte si pro sebe jeden až dva zdroje aktuálních informací, které budete sledovat. A omezte si pro sebe „denní dávku emocí“, abyste náhodou sledováním informací o koronaviru nepromarnili třeba půl dne. Informace o koronaviru mohou způsobovat v řadě z nás strach až ony úzkosti popsané v úvodu. Kdy jste však naposledy sledovali v televizi třeba thrillery nebo horory 8 hodin denně, několik dní za sebou? Tohle je srovnatelná situace. Pokud už tedy chcete sedět před televizí, dejte si denní limit na sledování zpráv o koronaviru, stejně jako dáváte třeba limit dětem na mobil, a zkuste vyvážit přísun těchto pro mnohé děsivých informací třeba nějakou komedií, romantickým filmem, nebo zkrátka něčím hezkým, kdy si energii dobijete, a nebudete si ji odčerpávat na silných emocích jako je například strach.

Co dělat pro sebe v situaci kolem koronaviru

Potud to bylo o tom, co potřebujete vy a potažmo vaše děti k tomu, abyste v době koronaviru „přežili“. Pokud je pro vás přežívání málo, můžete udělat něco pro sebe navíc. Situace kolem koronaviru, stejně jako jakákoliv jiná náročná situace, je totiž také příležitostí k osobnímu růstu. V každé krizi je důležitá otázka osobního postoje k ní. Na jedné straně jsou fakta – počty potvrzených nemocných, počty mrtvých, opatření vlády, to, jak se vás osobně dotýkají a dotknou, což si člověk někdy třeba hned neuvědomí v plné šíři atd. Na straně druhé jste ale vy, a co s tím budete dělat.

Co můžete v této situaci změnit? Z chování a šíření koronaviru a z opatření vlády toho asi moc nebude. Ve vaší moci je ale to, co budete dělat třeba s časem, který teď díky omezením máte. Jak byste ho mohli využít pro to, aby vám bylo líp? Je třeba něco, co jste vždycky chtěli dělat, ale „nějak na to nebyl čas“? Jde něco z toho dělat třeba doma, pokud byste byli v karanténě, nebo nemohli z nějakého jiného důvodu jít ven? A pokud máte děti, kdy jste naposledy měli čas si sednout jako rodina a užít si nějakou společnou aktivitu?

Zastavte šílenství a začněte si užívat

Ono pomyslné šílenství, které dnes můžeme mnohdy vidět kolem nás, lze zastavit. Ostatně podle videí zpívajících lidí v Itálii to očividně je možné. Katalyzátorem traumatu je bezmoc. Pokud se soustředíte na to, co nemůžete změnit, dostaví se strach, pro mnoho lidí také úzkosti, a nebude vám dobře. Soustřeďte se proto na to, co můžete změnit. Co můžete udělat, aby vám bylo líp. Ne, žádné: „Kdybych jen mohl jet nakoupit si to, či ono, tak…“ ale co můžete za daných okolností dělat.

A pokud vás i tak občas přepadne strach nebo úzkost, zkuste si třeba zameditovat. Vřele doporučuji klinické formy meditace používané na západě v medicíně a psychoterapii, např. dýchání 4-7-8 nebo expanzivní dýchání. Tyto techniky slouží ke zklidnění stresové reakce těla, prostřednictvím aktivace parasympatického nervového systému, který za běžných okolností řídí váš dech plně autonomně (tj. nemusíte myslet na to, že a jak dýcháte). Nahrávky k těmto meditacím si můžete zdarma stáhnout na jecasnazmenu.cz/meditace.

Držím vám palce, ať přečkáte celou situaci v co nejlepší pohodě a klidu, a hlavně, ať z ní co nejvíc vytěžíte pro svůj osobní růst. Umět si užívat života za ztížených podmínek je sice dovednost, co se ve školách bohužel neučí, ale bude se vám v životě ještě mnohokrát hodit.

Nechcete v této situaci chodit do trafiky? Rozumíme. Časopis Marianne vám proto rádi dodáme až domů, navíc bez nutnosti platit poštovné. Více informací naleznete zde

Promotion