Umíte si představit, že byste například šálky vyráběla sériově?
Sériové výrobě jsem zpočátku nebyla vůbec nakloněná, ale zrovna u šálkových objektů jsem k ní nakonec dospěla. Znovu na to měl vliv zájem lidí. Měla jsem ale potřebu tu autorskou od sériové odlišit. Šálkové objekty vznikly v limitovaném počtu a kolekce Buna je levněji a malosériově vyráběna skláři dle mých návrhů. K dostání jsou v obchodě Ademi shop Café v pražských Dejvicích, ty autorské pak na mém webu.
Je vám dětská hravost a bezprostřednost blízká?
To je těžká otázka, musím se hodně zamyslet… Na vysoké škole jsme dostali zadání, které dětskou bezprostřednost vyžadovalo, a já zjistila, že mi to nejde a že se v tom necítím nejlíp. V určitém slova smyslu mám v sobě dětské tendence, ale v tvorbě se mi zdá, že to úplně neumím projevit. A tak jsem se rozhodla, že to bude moje velké téma, protože bych dětské bezprostřednosti, svobody a nadhledu chtěla v tvorbě dosáhnout.
Oslovují vás ale i vážná témata. Jste autorkou vítězného návrhu pietního místa pro zemřelé a nenarozené děti. Co vás motivovalo se do soutěže přihlásit?
Že se měl vítězný návrh realizovat, což by pro mě byla velká čest, mít své dílo ve veřejném prostoru. Zásadní pro mě bylo i zadání. Pietní místo mělo totiž kromě tragické linky fungovat i jako místo pro smíření a naději. A tak jsem přemýšlela, jaký obraz může být nositelem této myšlenky. To mě nakonec dovedlo k mýdlové bublině. A vzhledem k tomu, že jsem na pietním místě chtěla využít sklo, tak se to skvěle propojilo. Bubliny mají s těmi ze skla hodně společného: čirost, křehkost a zároveň vznikají obě pomocí lidského dechu. To, jak je celé téma závažné, jsem si plně uvědomila až při veřejném odhalení. Což je možná vlastně dobře, protože jsem mohla pracovat s nadhledem a bez patosu. Během odhalení mě ale emoce zasáhly naplno. Při dojemné hudbě Evy Marťák lidé bez rozdílu věku foukali bubliny z bublifuků a já s mým synem v kočárku přijímala vděčná slova návštěvníků. Doteď se ke mně dostávají srdceryvné zprávy od lidí, kteří památník navštívili a stal se pro ně osobní záležitostí. Je to silné.
Na závěr obligátní otázka: chystáte něco nového, velkého, dechberoucího?
Moc ráda bych se věnovala úspěšnému dokončení dizertační práce a zároveň mám stálou tendenci tvořit nová díla a vyhledávat spolupráce. Teď jsou to třeba kávové dekantéry, které mají doplňovat šálky z kolekce Buna. A chystat něco dechberoucího by možná nedopadlo dle tohoto očekávání. Z mé zkušenosti je lepší pracovat na něčem, ač nepatrném, co mi dává smysl, a pokud se to podaří, tak v té pravdivosti může k této silné emoci dojít. To je ta krásná vlastnost umění a designu, která mě nepřestává fascinovat.