Přejít k hlavnímu obsahu
Lidé a místa

Od dětských kreseb po pietní místo: Umělkyně, která dává sklu nový život

Multimediální umělkyně Pavlína Šváchová tvoří z ohněm ohýbaných skleněných tyčinek úchvatná abstraktní díla. Tato technika ji přivedla i do tak trochu „jiných vod“ – užitého umění. Svými skleněnými šálky na čajový obřad loni zazářila na mnoha designérských soutěžích. Co o své práci prozradila pro Marianne Bydlení?

Narodila se v Benátkách nad Jizerou jako Pavlína Adašková, momentálně žije v Praze. Za sebou má několik vysokých škol, v současné době studuje Vysokou školu výtvarného umění v Bratislavě. V tvorbě se věnuje práci se sklem, prostorové instalaci, videu a performaci.

Pavlíno, vy dokážete zaujmout ve spoustě uměleckých rovin. Začnu třeba kolekcí šálkové objekty, za kterou jste sklidila nejrůznější ocenění. Jak se ve vás taková křehká, ale současně odvážná věc urodila?

Návrh vznikl už za studií na Fakultě umění a designu ústecké univerzity v ateliéru Sklo, kdy jsme dostali zadání na téma upcyklace. Objekty jsem vytvářela ze zavařovacích sklenic a tvarovaných skleněných tyčinek. Na několika výstavách o ně byl zájem. Jelikož to byl experiment, nebyly vhodné na denní použití. Proto jsem se rozhodla realizovat šálky z technického skla. Fascinovalo mě spojení autorského zásahu – mých tyčinek, s čistě funkčním prvkem – kalíškem.

Mají nějakou návaznost na kolekci záznam, u níž jste se inspirovala dětskou kresbou?

Napřímo ne, protože šálkové objekty vznikly v návrhu dříve než záznamy. Navazují ale na sérii totemů, kde jsem zpracovávala toto téma poprvé.

Kromě navrhování designu, osvojila jste si sklářskou techniku jako takovou? Jak jednotlivé umělecké objekty – šálky a plastiky – vznikají?

V tomto oboru není běžné, že autor sám realizuje svoje návrhy. Já jsem ale chtěla umět se sklem pracovat. Zároveň u skleněných děl, kde zpracovávám téma kresby, je zásadní můj autorský vklad a přímé tvarování materiálu. Při práci začínám návrhem – kresbou. Konkrétně u skleněných tyčinek pracuji s tyčovým materiálem, který tvaruji u plynového hořáku. Jejich tavením a tvarováním převádím plošné kresby do prostoru. Technika tavené plastiky se provádí vytvořením negativní sádrové formy, ve které se v peci nechá utavit sklo. U šálkových objektů jsem poprvé realizovala jen barevné prvky, protože neovládám výrobu technického skla. Tu jsem přenechala zkušeným řemeslníkům z firmy Detesk a společně jsme kolekci dovedli do finální podoby.

Vím, že je pro vás klíčová výpovědní hodnota, ale zajímalo by mě, jestli je pro vás důležitá i estetika.

Část mého studia byla zaměřena na design, kde je estetika důležitou součástí. Ale i ve volném umění, ke kterému jsem později také došla, se mi do tvorby estetická stránka hodně propisuje, aniž bych se o to nějak snažila. Ale obsah je pro mě velmi důležitý. Myslím, že to jde ruku v ruce.

Galerie: Dílo multimediální umělkyně Pavlíny Šváchové

Umíte si představit, že byste například šálky vyráběla sériově?

Sériové výrobě jsem zpočátku nebyla vůbec nakloněná, ale zrovna u šálkových objektů jsem k ní nakonec dospěla. Znovu na to měl vliv zájem lidí. Měla jsem ale potřebu tu autorskou od sériové odlišit. Šálkové objekty vznikly v limitovaném počtu a kolekce Buna je levněji a malosériově vyráběna skláři dle mých návrhů. K dostání jsou v obchodě Ademi shop Café v pražských Dejvicích, ty autorské pak na mém webu.

Je vám dětská hravost a bezprostřednost blízká?

To je těžká otázka, musím se hodně zamyslet… Na vysoké škole jsme dostali zadání, které dětskou bezprostřednost vyžadovalo, a já zjistila, že mi to nejde a že se v tom necítím nejlíp. V určitém slova smyslu mám v sobě dětské tendence, ale v tvorbě se mi zdá, že to úplně neumím projevit. A tak jsem se rozhodla, že to bude moje velké téma, protože bych dětské bezprostřednosti, svobody a nadhledu chtěla v tvorbě dosáhnout.

Oslovují vás ale i vážná témata. Jste autorkou vítězného návrhu pietního místa pro zemřelé a nenarozené děti. Co vás motivovalo se do soutěže přihlásit?

Že se měl vítězný návrh realizovat, což by pro mě byla velká čest, mít své dílo ve veřejném prostoru. Zásadní pro mě bylo i zadání. Pietní místo mělo totiž kromě tragické linky fungovat i jako místo pro smíření a naději. A tak jsem přemýšlela, jaký obraz může být nositelem této myšlenky. To mě nakonec dovedlo k mýdlové bublině. A vzhledem k tomu, že jsem na pietním místě chtěla využít sklo, tak se to skvěle propojilo. Bubliny mají s těmi ze skla hodně společného: čirost, křehkost a zároveň vznikají obě pomocí lidského dechu. To, jak je celé téma závažné, jsem si plně uvědomila až při veřejném odhalení. Což je možná vlastně dobře, protože jsem mohla pracovat s nadhledem a bez patosu. Během odhalení mě ale emoce zasáhly naplno. Při dojemné hudbě Evy Marťák lidé bez rozdílu věku foukali bubliny z bublifuků a já s mým synem v kočárku přijímala vděčná slova návštěvníků. Doteď se ke mně dostávají srdceryvné zprávy od lidí, kteří památník navštívili a stal se pro ně osobní záležitostí. Je to silné.

Na závěr obligátní otázka: chystáte něco nového, velkého, dechberoucího?

Moc ráda bych se věnovala úspěšnému dokončení dizertační práce a zároveň mám stálou tendenci tvořit nová díla a vyhledávat spolupráce. Teď jsou to třeba kávové dekantéry, které mají doplňovat šálky z kolekce Buna. A chystat něco dechberoucího by možná nedopadlo dle tohoto očekávání. Z mé zkušenosti je lepší pracovat na něčem, ač nepatrném, co mi dává smysl, a pokud se to podaří, tak v té pravdivosti může k této silné emoci dojít. To je ta krásná vlastnost umění a designu, která mě nepřestává fascinovat.

Mohlo by se vám líbit

Rozhovor s interiérovou designérkou: Jak vidí současné trendy a co je pro ní největší výzvou při návrhu interiérů

V interiérovém designu se pohybuje už 15 let. Miluje knihy, cestování a krásné bydlení. Jak pracuje s požadavky klientů, které trendy považuje za aktuální a čemu dává přednost u sebe doma? O to se s námi v inspirativním rozhovoru podělila bytová designérka Simona Obdržálková.
marianne.cz

Článek vyšel pod původním titulkem „Nezvykle překrouceno“ v časopise Marianne Bydlení 02/2025. Všechna vydání časopisu naleznete za zvýhodněnou extra cenu zde.

Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Lidé a místa
Od Titanicu k Icon of the Seas: Už rok brázdí oceány největší loď světa, je připravená na všechno?

Od Titanicu k Icon of the Seas: Už rok brázdí oceány největší loď světa, je připravená na všechno?

Lidé a místa
Život na Bali očima Čechů: Svůj život zabalili do pár zavazadel a opustili domov. Jaké je žít a podnikat v tropickém ráji?

Život na Bali očima Čechů: Svůj život zabalili do pár zavazadel a opustili domov. Jaké je žít a podnikat v tropickém ráji?

Lidé a místa
Nábytek od popelnic a šikovné ruce: Yvonne vytvořila útulný domov snů uprostřed kouzelné zahrady

Nábytek od popelnic a šikovné ruce: Yvonne vytvořila útulný domov snů uprostřed kouzelné zahrady

Lidé a místa
Útulné bydlení na Šumavě: Jak dřevo ze starých stodol ožilo v moderním horském apartmánu

Útulné bydlení na Šumavě: Jak dřevo ze starých stodol ožilo v moderním horském apartmánu

×
  • Marianne Bydlení
  • 899 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE BYDLENÍ + DÁMSKÁ VŮNĚ HOLLISTER + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE BYDLENÍ + DÁMSKÁ VŮNĚ HOLLISTER + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit