Přejít k hlavnímu obsahu
Lidé a místa

Z tradiční české hračky udělali moderní hit!

Info ikona
Hračky Kutulu

Dřevěná hračka má v naší zemi pevně zapuštěné kořeny a její nadčasovost je neuvěřitelná. S hravostí se ji rozhodli oprášit tvůrci značky Kutulu a dodali hračkám moderní šmrnc, ale na osvědčenou klasiku nezapomněli.

Terezie Benoni | 17. 01. 2022

„Společně s Terezou, Eduardem a Martinem tvoříme tým už téměř šest let. Potkali jsme se před více než deseti lety a od té doby nás spojuje přátelství, láska k designu a řemeslu. Jsme také kutilové a snílci. Sníme o tom, že si jednou s našimi hračkami budou moct hrát děti po celém světě,“ popisuje Pavla Boháčová, která se rozhodla obnovit tradiční českou hračku a znovu ji nabídnout dětem. „Tereza a Martin se starají o grafický design a vizuální styl značky. Eduard o výrobu a já o design nových hraček, marketing a obchod. Naší velkou inspirací je Terezy dcerka Karlička, která je odmalinka obklopená našimi hračkami a je vždy první, kdo zkouší naše nové nápady.“ Pilotní série hraček KUTULU vznikala s touhou po hravosti, radosti a pohybu. Labutě a ptáčci se vesele pohupují a kutálí. Geometrie, jasné barvy a moment pohybu je charakteristický i pro naše další hračky. „A tak jsme podle první série naši značku později pojmenovali. Kolekce KUTULU vznikla za mých magisterských studií na plzeňské Sutnarce (Fakulta designu a umění Ladislava Sutnara Západočeské univerzity), kde jsem studovala ilustraci. Měla jsem vždy blízko ke kutilství a prostorové tvorbě. A když jsem na letní umělecké škole ArtCamp potkala Marca Ginoulhiaca – profesora z Portugalska, který vedl kurz Design hračky, nadchlo mě to. Hračka byla nová láska, která přišla a už mě neopustila. Nakonec jsem vybrala bukové dřevo. Má nezaměnitelnou kresbu a je velmi příjemné na dotek. Navíc geometrické tvarosloví, ke které jsem tíhla vyžadovalo pro obrábění tvrdý materiál. U dřeva už jsem v dalších návrzích zůstala. Je to materiál, který k naší značce patří. Postupy a některé mechanické vlastnosti hraček jsme museli upravit, abychom splnily všechny normy, které jsou potřeba pro udělení certifikátu. To nám před uvedením hraček na trh trvalo přes půl roku,“ vzpomíná Pavla.

U ptáčků a labutí nezůstali

„Kolekce MYTHO vznikla jako moje diplomová práce. Mytologické příběhy jsem měla jako malá ráda a přišlo mi to jako skvělé téma pro ucelenou kolekci hraček. Líbila se mi představa přiblížit skrze Hračky MYTHO nejmladším dětem antický mytologický svět. Chtěla jsem pomocí těchto hraček vyprávět příběhy, které se tradují od dávných dob a v nichž nalézáme zábavu, dobrodružství a ponaučení dodnes. A zapojit do hry rodiče a prarodiče, protože to je téma, kterému rozumí. Můžou se snadno stát hrdinou v boji dobra a zla společně s jednorožci a kentaury, vojáčky nebo majestátním Trojským koněm,“ vypráví Pavla. Pro autory je důležitá také úcta k materiálu. „Na pečlivém zpracování a úspoře materiálu nám velmi záleží. S bukovým dřevem se snažíme šetřit, jak to jde, jelikož je to materiál velmi cenný. Proto používáme jak tradiční postupy zpracování, tak i nové technologie jako jsou CNC frézy. Nové nápady, které ke mně přichází, často navazují na předchozí zkušenosti z modelování, výroby nebo pak ze samotné hry. Tak vznikl i nápad na stavebnici BRIKULO, která má za cíl dětem přiblížit matematické vztahy základní geometrická tělesa a zlomky. Cílem bylo vytvořit stavebnici, která by tvarově doplnila naše hračky a děti zapojili co nejvíce fantazie při stavění věží, stájí pro koníky, hnízd pro ptáčky nebo kulis pro svoje oblíbené hračky.“ Hračky jsou k vidění ve specializovaných obchodech, často také na výstavách současného designu. „V Miláně jsme vystavovali v rámci projektu mini wonders – putovní výstavy, která vyzdvihuje fenomén české hračky. Jeho kurátorkou je Tereza Bruthansová. Naše hračky se tak dostaly jak do Milána, tak do Jeruzaléma, Tokya, Londýna, Moskvy, Sofie, Paříže… A to nám otevřelo dveře do mnoha galerií a začali nás sledovat obchody na Instagramu. A díky Instagramu nás mohly objevit další partneři i zákazníci ze zahraničí. Kolotoč se roztočil a nám se začal plnit náš sen. Prezentace na frankfurtském veletrhu pak byla další možnost, jak se představit obchodníkům z celého světa. Spolupráce, které jsme tam navázaly byly stěžejní pro náš další rozvoj.“

www.kutulu.cz