Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rodina a děti

„Děti by neměly psát úkoly pozdě večer,“ říká psycholožka Galina Jarolímková

Info ikona
domácí úkol

Domácí úkoly bývají v mnoha rodinách kamenem úrazu. Jak si s nimi poradit co nejlépe? O tom jsme si povídaly s ředitelkou Pedagogicko-psychologické poradny pro Prahu 1, 2 a 4 Galinou Jarolímkovou.

Iva Hadj Moussa | 10. 09. 2023

Pojďme začít s prvňáčky. Kolik času denně by děti měly nad úkoly strávit, aby nebyly unavené? A jak jim tuhle činnost zpříjemnit?

Domácí úkoly u žáků prvních tříd by neměly zabrat víc než půl hodinu. Dítě by si mělo procvičit jen pár úkolů z toho, co dělalo ve škole. Zopakovat počty, přepis či písmenka. Vše by se mělo procvičovat formou hry. Hodně záleží také na rodičích a učitelích dětí, jak se domluví na spolupráci. Určitě takové začátky čtení jsou pro dítě velmi důležité. Mělo by mít na čtení klid a měl by u něj být někdo z dospělých, kdo čtení kontroluje, opravuje a případně se ptá na obsah čteného. Dítě na začátku školní docházky potřebuje trávit čas také svou vlastní hrou. Nemělo by být vystaveno velkým a přehnaným nárokům rodičů na výkon.

Je běžné, že rodiče dětem při vyhotovování úkolů asistují. Do jakého věku dítěte by měli takto pomáhat? Jak v dítěti podporovat samostatnost a zodpovědnost, čím dítě motivovat?

Pomoc rodičů je pro dítě velmi důležitá a potřebná. Dítě musí mít jistotu, že mu někdo pomůže a poradí, když si samo neví rady. Na začátku první třídy je určitě potřeba, aby si rodič udělal na své dítě čas, vysvětlil mu úkol, když si samo není schopno přečíst zadání. Samotný úkol by však dítě mělo dělat samo. Možná někomu vyhovuje i forma nanečisto, kde si dítě procvičí co má. Postupně po dobu vzdělávání, jako se dítě učí číst, psát či počítat, by mělo plnit úkoly více samostatněji. Záleží vždy ale na náročnosti úkolu či jeho délce. Vždy by však měl být rodič připraven dítěti pomoct či poradit. Motivovat lze dítě určitě různě, například možností trávení společného času u nějaké činnosti, které dítě má rádo. Nevnímám jako adekvátní dárky či finance za plnění úkolů. Dítě se musí naučit, že jsou úkoly povinností, které jsou potřeby splnit, aby mělo čas na jiné aktivity, které má rádo. Je dobré vysvětlit dětem, že i rodiče chodí do práce a musí plnit mnoho úkolů. Ve funkčních rodinách jsou společně strávené chvíle rodičů a dětí tím nejcennějším. I my dospělí rodiče se často od našich dětí můžeme mnohé naučit.

Mohlo by se vám líbit

Existuje nějaká část dne, která je pro vyhotovování domácích úkolů ideální? Je lepší udělat úkoly hned po příchodu ze školy, nebo je dobré dětem dopřát pauzu?

Pro plnění úkolů je jistě nejlepší odpolední čas, nejlépe cca do hodiny po konci vyučování. Záleží však na tom, zda jde dítě ze školy rovnou domů nebo je ve školní družině či má nějaké jiné aktivity a kroužky. Rozhodně by děti neměly úkoly psát pozdě večer, když jsou unavené a měly by být připravení na odpočinek a spánek. Na úkoly by dítě mělo mít ještě sílu a neplnit je jenom proto, že musí. Domácí úkoly by měly plnit primárně funkci kontrolní a opakovací.

Je nutné, aby si děti ještě "procvičovaly" nad rámec domácích úkolů? Někteří rodiče to tak dělají. Doporučujete to?

Pokud dítě potřebuje procvičování nad rámec domácích úkolů, opět to musí mít nějaké opodstatnění. Nemocnost, zameškané hodiny z důvodů například rodinné rekreace, reedukace poruch učení, různé nácviky a podobně - to jsou možné přípustné alternativy. Určitě nedoporučuji, aby rodiče učili děti něco navíc nebo předbíhali látku. Pedagogové mají své metody a postupy, jak děti učit a mnohdy tímto rodič může udělat víc škody než užitku.

Mohlo by se vám líbit

Co dělat v případě, že máme dítě například na druhém stupni základní školy, nebo na střední škole, a na úkoly notoricky zapomíná? Máme to mít na starosti my, připomínat mu to? Nebo je to zcela na zodpovědnosti dítěte?

Na druhém stupni základní školy a na středních školách by si úkoly měli žáci již dělat sami a rodiče by jenom měli být dětem k dispozici, když potřebují něco vysvětlit. Není na škodu vést si úkolníček a poznamenávat si, co který z učitelů zadal za úkol. Záleží hodně na úrovni zodpovědnosti dítěte. Rodič by měl být jen kontrolním mechanismem. Mnoho pedagogů pro zadávání úkolů používá sociální sítě či IT technologie (Bakaláři, Škola online), kam mají přístup i rodiče a mají možnost kontroly.

S tím souvisí i otázka odměn a trestů. Máme děti za vyhotovení úkolů odměňovat a za nevyhotovení naopak trestat? A pokud ano, tak jakým způsobem?

Dítě by úkoly mělo plnit automaticky bez jakýchkoliv podmínek odměn a trestů. Je potřeba děti vést k zodpovědnosti již od útlého věku. Rodiče by dítěti měli vysvětlit, jak to chodí u nich v práci, že je povinností tam chodit a odvádět nějaký výkon. Odměna by měla přijít za něco nadstandardního či výjimečného. Trestat za špatné známky nikam nevede. Je nutné se dětem věnovat, vysvětlovat a být jim oporou. Výsledky ve škole, ať ty pozitivní i negativní, bývají často výsledky i nás rodičů.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku