Přejít k hlavnímu obsahu
Rozhovory

„Vše má své řešení,“ říká podnikatel Ctirad Sára

Info ikona
Ctirad Sára

Podnikatele Ctirada Sáru možná máte spojeného s dřevěnými motýlky pro muže. Není to ale tak dávno, co spojil síly se svou manželkou Nikolou a společně se vrhli do nových podnikatelských vod. Jaké jsou výhody rodinného byznysu? A zažili někdy chvíli, kdy chtěli podnikání vzdát?

Jste manželé, a zároveň spolu podnikáte. Jde tyto dvě role od sebe oddělit?

Většinou pracujeme z domu, proto pro nás bylo od samého začátku podstatné najít si rituály, jak oddělit práci a osobní život. Jsou chvíle, kdy jeden druhému musí říct, už nepracuj. Na druhou stranu nám to pomáhá si práci naplánovat a společně se na ni těšit.

Vaším prvním projektem byly dřevěné doplňky pro muže. Co bylo impulsem k rozšíření portfolia o podložky na cvičení?

Díky dřevěným motýlkům vznikla před osmi lety značka BeWooden. Za tu dobu se nám povedlo rozšířit portfolio o desítky produktů a spíše než dřevěné motýlky nyní vyrábíme šperky a designové doplňky do domácnosti. Podložky na cvičení jsou druhý projekt, za kterým stojíme společně s manželkou. Chtěli jsme si koupit stylové podložky na cvičení a jógu, bohužel se nám žádné nelíbily, a proto jsme se rozhodli, že si je sami navrhneme. Tak vznikla značka TvaLaska.

Jak dlouhá byla cesta od nápadu k první podložce?

Vývoj podložky nám trval bezmála sedm měsíců. Bohužel vyrobit přírodní podložku z kaučuku není v Česku úplně možné, proto nám nejdéle trvalo najít výrobce, se kterým budeme spokojeni a který bude odpovídat kvalitou a především udržitelností.

V čem jsou vaše jogamatky jiné?

Víme, že nejsme jediní na trhu. Vytváříme však jedinečné designy, které se hodí do moderních interiérů, a především našim zákazníkům nabízíme výhradně udržitelné materiály a produkty vyrobené s láskou.

Máte podnikání rozdělené? 

Zodpovědnosti máme od začátku rozdělené. Společně řešíme výhradně strategii, a především design nových produktů. Víme, že se na sebe můžeme spolehnout, a zároveň si často rádi navzájem poradíme.

V čem je podle vás výhoda rodinného byznysu?

Ty největší výhody vidíme v tom, že se známe a víme jak spolu komunikovat. Samozřejmě práce s partnerem má své výhody i nevýhody. Jedna z těch příjemných je například to, že si před zahájením každé porady dáme pusu.

A nevýhoda?

Spíše než nevýhoda je potřeba dbát dvakrát více na to, abychom byli schopni rozlišit, kdy se bavíme na pracovní úrovni a kdy jsme prostě doma.

Nezůstali jste jenom u jógamatek. Aktuálně nabízíte také sportovní oblečení. Jak se zrodil tento nápad?

Díky skvělé podpoře zákazníků se nám v minulém roce povedlo na HitHitu nastartovat novou kolekci ekologických legín vyrobených z recyklovaných plastů a sítí z moře. Látku na legíny vyrábíme v jižní Evropě, a poté se legíny šijí ručně u nás v Česku.

Vaše značka se jmenuje Tvá láska. Proč jste zvolili tento název?

Vize naší značky je, „S láskou k sobě a světu kolem nás“. Vytvářet udržitelné produkty nám dává obrovský smysl, o to více, když víme, že naše práce dělá neskutečnou radost. Pak je pro nás práce láskou.

Info ikona
Ctirad Sára

Narodila se vám dcera. Nechystáte rozšířit sortiment o dětské kousky?

Pár dětských podložek se nám povedlo stihnout ještě před narozením dcery. Co však dlouhodobě plánujeme se značkou BeWooden je vytvořit kompletní svět pro děti – doplňky, a zároveň i design nových kousků, které ocení i rodiče.

Co dalšího plánujete v novém roce?

Letos bychom rádi rozšířili nabídku udržitelného oblečení, a také připravili novou kampaň zaměřenou na lásku a pomoc. Tak jako se nám to povedlo minulý rok s Nadací Krása pomoci od Taťány Gregor Brzobohaté, kdy jsme společně připravili kolekci podložek a jako hlavní modelku jsme si vybrali paní, která cvičí jógu a je jí 93 let.

Ano, všimla jsem si vaší kampaně s třiadevadesátiletou paní Mili. Jak celý nápad vznikl?

Pravidelně hledáme kampaně a spolupráce, ve kterých můžeme pomáhat dále. Říkáme tomu Dobro na třetí. Pomáháme nadacím a vyrábíme produkty, které dělají radost zákazníkům, a my díky tomu máme práci pro naše lidi. S Nadací Krása pomoci jsme spolupracovali už se značkou BeWooden a při jednom meetingu nás napadlo zapojit do kampaně i jejich klienty, což v tomto případě byla úžasná paní Mili, která ve svých 93 letech oplývá energií, vitalitou a je pro nás obrovskou inspirací.

Zažili jste někdy chvíli, kdy jste podnikání chtěli vzdát?

Spíše než vzdát, se čas od času dostanete na rozcestí a přemýšlíte, kudy se vydat. TvaLaska je projekt, který děláme s manželkou pro radost. Při podnikání je zodpovědnost zákazníků obrovská a u druhé firmy BeWooden, kde zaměstnáváme desítky lidí, o to větší. Podstatné je pochopit, že vše má své řešení. Někdy nejde naleznout ihned a vede k němu náročnějších cesta. Skutečnou motivaci nám vždy dává zpětná vazba zákazníků a to, když vidíme, s jakou radostí naši práci děláme.