Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rozhovory

Díky správnému jídlu můžete omládnout (až o dvacet let). Jak na to radí MUDr. Monika Golková

Info ikona
Monika Golková

Představte si, že byste díky jídlu omládla o dvacet let. Zní to jako utopie, že? Ale je to možné. O tom, jak toho dosáhnout, jsem si povídala s odbornicí na anti-age medicínu, lékařkou Monikou Golkovou (47).

Monika Mudranincová | 13. 12. 2021

Paní primářko, opravdu jsme to, co jíme? 
Do velké míry ano. Jídlo je lék, ale i jed. Má zásadní vliv na to, jak se cítíme a jak vypadáme. Představte si třeba ženu, která je mladá a krásná, ale špatně se stravuje. Dříve nebo později se to projeví na její postavě, pleti i konturách obličeje. A to ani nemluvím o stavu jejích vnitřních orgánů.

Takže když budeme jíst zdravě a vyváženě, budeme ve starším věku vypadat na méně, než kolik nám je? 

Rozhodně. Díky jídlu můžete omládnout, jít proti vašemu genetickému nastavení. Genetika nás ovlivňuje zhruba ze třiceti procent, ale životní styl nás formuje až ze sedmdesáti procent, proto je tak nesmírně důležité, jaký životní styl vyznáváte. 

Které potraviny způsobují předčasné stárnutí? 

Jsou to ty, které špatně tolerujeme, jinými slovy ty, které nám nedělají dobře, protože způsobují v těle zánět. A zánět je jednou z příčin stárnutí. 

Jak poznáme, že máme v těle zánět? 

Těžko. Když máte v sobě tichý, skrytý zánět, tak o tom ani nemusíte vědět. Ale váš organismus musí pořád s něčím bojovat a tím se vysiluje. Projevuje se to například tím, že se cítíte unavená, můžete mít kožní a kloubní problémy, bolesti hlavy, dokonce i deprese. 

Zánět v těle způsobuje deprese? 

Ano, protože střevo souvisí i s receptory pro serotonin a to je hormon, který je pro nás nesmírně důležitý, protože se podílí na činnosti centrálního nervového systému a trávicího traktu jako tzv. neurotransmiter. Správná hladina serotoninu je důležitá zejména proto, že po setmění se serotonin přemění na melatonin, který nám umožní usnout. Chronická nespavost je velmi často způsobena nízkou hladinou právě tohoto hormonu. Takže zjednodušeně řečeno špatně spíme a máme špatnou náladu, protože špatně jíme. 

Možná se mnou nebudete souhlasit, ale mně přijde, že teď je těch intolerancí nějak víc než dříve. Proč jsme tak přecitlivělí? Neudělali jsme si z jídla zbytečně strašáka? 

Určitě ne. Intolerance na některé potraviny existovaly vždycky, ale nikdo se jimi nezabýval. Znám to ze své praxe. Například jeden náš pacient míval od dětství průjmy. Ono to může znít banálně, ale představte si, že celý život se bojíte kamkoli jít, aby se vám nestala nehoda. A to ani nemluvím o fyzickém vyčerpání z toho, že cokoli sníte, jde okamžitě zase ven. Kvůli těmto problémům trpěl onen pán únavovým syndromem a těžkými depresemi, musel brát antidepresiva. My jsme mu v jeho pětatřiceti letech zjistili nesnášenlivost lepku a laktózy. Když je ze stravy vyloučil, postupně se mu ulevilo až do té míry, že se zbavil i antidepresiv. Najednou z něj byl úplně jiný člověk, který mi říkal, že kdyby to býval věděl už v dětství, tak si mohl ušetřit spoustu trápení. I já si ze svého dětství pamatuju, že děti docela často bolívala bříška, ale nikdo to moc neřešil. Prostě se řeklo, že to přejde, a bylo to.

Jaký je rozdíl mezi intolerancí a alergií? 

Alergie je náhlá a bouřlivá imunitní reakce, která se projevuje například kašlem, anafylaktickým šokem, zčervenáním. Stačí jen stopa alergenu, například na oříšky nebo lepek, a člověk může mít i život ohrožující alergickou reakci. Alergie má tedy paradoxně výhodu v tom, že se velice rychle pozná a dá se řešit. Zatímco intolerance je tichý zabiják. 

Jaké potraviny způsobují nejčastěji intoleranci? 

Jsou to ryby, zejména mořské plody. Ryby, které dovážíme, někdy nemusejí být úplně čerstvé. Kvůli tomu se v nich zvyšuje množství histaminu, což je alergická látka. Například i takové starší kuře má víc histaminu. Takže s mořskými plody a kuřaty opatrně, vždy je kupujte u ověřených prodejců. Velice často vídám také intolerance na bílou mouku, cukr, laktózu a na kvasnice.

Co se týče kvasnic, je lepší, když si koupíme chleba z menší pekárny, o které víme, že si kvásek hezky pomalu kultivuje, nebo je jedno, zda sníme chleba z velkovýroby?

Rozhodně je lepší kupovat pečivo tam, kde víme, že se tomu poctivě věnují. U velkovýroben hrozí i nebezpečí různých pekařských plísní.

A jak to je s laktózou? Proč někomu škodí?

Lidí, kteří nedokážou štěpit laktózu, stále přibývá. Je to dané geneticky – narodíte se a chybí vám enzym laktáza, s jehož pomocí se má mléko naštěpit, aby se dobře trávilo. Člověk, který tenhle enzym nemá, pak trpí žaludečními potížemi, má nadýmání, průjem. Jedná-li se třeba o malé dítě, má to neblahý vliv na jeho růst a vývoj. Takové děti mohou mít anémii, poruchu růstu i problémy s učením. 

Jakým způsobem můžeme zjistit, na co máme potravinovou intoleranci? 

U nás na klinice k tomu používáme ALCAT food sensitivity test, což je vyšetření odhalující potravinové intolerance. Tato metoda je unikátní v tom, že sleduje reakci neutrofilů. To jsou bílé krvinky, které při styku s potravinou buď nedělají nic – což je správně –, nebo se začnou zvětšovat a vytvářet jakousi vražednou síť. A ta síť má za úkol zničit vetřelce. Problém je v tom, že zároveň poškozuje a vysiluje naše tělo tím, že způsobuje zánět, jak už jsme si řekly. 

A co se stane poté, co ALCAT test odhalí, na co máme intoleranci? 

Dostanete obšírnou diagnózu včetně seznamu potravin, které byste měla omezit nebo úplně vyloučit. Je to v podstatě takový návod na život. Když se jím poctivě řídíte, zjistíte, že najednou nejste nafouklá, máte víc energie, jste akčnější, máte krásnější pleť a celkově se rozzáříte. Přibližně po měsíci po vysazení se zlepšují také různé laboratorní výsledky, například hladina cukru nebo cholesterolu. 

O kolik let mohu omládnout, když se budu stravovat v souladu s tím, co moje tělo dobře toleruje? 

Pokud budete dobře jíst, můžete váš biologický věk snížit až o dvacet let. V dnešní době totiž přistupujeme ke stárnutí trochu jinak než dříve. V minulosti se mluvilo o stárnutí jako o přirozeném procesu, který nemůžeme ovlivnit. Dnes ale víme, že stárnutí ovlivnit můžeme – zpomalit ho. A tím eliminovat nebo oddálit třeba riziko cukrovky, kardiovaskulárních onemocnění, nádorů, degenerativních onemocnění, jako je například Alzheimerova choroba, Parkinsonova nemoc atd. Zkrátka strava je pro naše zdraví nesmírně důležitá, nejen co se týče kvality, ale i množství. Obecně se dá říct, že člověk by se neměl přejídat, nejíst konzervované nebo fastfood potraviny. A vyvarovat se těch, na které má alergii nebo intoleranci. 

Já jsem ALCAT test u vás absolvovala a pak se jím řídila. Kromě toho, že se mi zlepšily laboratorní hodnoty, jsem i zhubla. Čím to je? 

To je jednoduché, když jíte to, co vám svědčí, tak se mění kompozice těla, poměr mezi tukem a svalovou hmotou. Postupně se zbavíte i toho vnitřního, viscerálního tuku, který se jinak těžko shazuje a je nebezpečný tím, že obaluje vnitřní orgány. 

Nestačilo by prostě víc cvičit? Výrazně přidat na pohybu?

Cvičením nezhubnete. Sport je velice důležitý, napomáhá tělo formovat a vytvářet svaly, čímž se urychluje metabolismus. Ale i když budete hodně sportovat a budete špatně jíst, tak nezhubnete. Ideální je kombinovat obojí

Kdo je prim. MUDr. Monika Golková?

Jediná certifikovaná anti-aging specialistka v České republice, zakladatelka a prezidentka Asociace medicíny proti stárnutí v ČR a SR a první certifikované Anti-Aging kliniky A2C v Praze. Je také světovou propagátorkou anti-aging medicíny a vědeckou poradkyní pro anti-aging kongresy konané v zahraničí. Je vdaná a má dva syny. Miluje procházky, lyžování a vyznává zdravý životní styl.