Od pupíků k dekadenci
Původně chtěla dělat jen interiérové vůně, ani ve snu by ji nenapadlo míchat parfémy. „Tenhle um mám spojený s alchymií a chemií. Něco, co se dědí z generace na generaci. A navíc, celý ten byznys pokrývá oblak nedostupnosti. Na světě je málo škol, kde se dá parfémářství studovat, a dostanou se tam jen vyvolení,“ vzpomíná na začátky podnikání.
První pokusy tak vznikaly pouze pro potěšení blízkého okolí. „Dávala jsem interiérové vůně jako dárečky kamarádům a oni se mě ptali, zda to mohou používat na tělo. Odpověděla jsem, že by se asi nic nestalo. Používala jsem tehdy čistý líh bez zápachu, určený na čištění dětských pupíků. A tak se stalo, že jsem metodou pokus–omyl začala vytvářet první tělové parfémy. Jenže jsem narazila na zádrhel, na internetu k tomu informace nenajdete a žádný parfémář vám své know-how nedá. A já teď chápu proč. Ve finále mi bylo velkou výhodou studium hudby, protože i vůně jsou nehmotné, ale v obojím mají tóny svůj charakter,“ odpovídá upřímně.
Při jejím vyprávění jsem se zamyslela nad tím, jak dlouho může trvat někomu, kdo je v oboru absolutním nováčkem, vytvořit parfém hodný prodeje. Dva, tři, nebo pět let? „Měla jsem pomyslné štěstí začátečníka a podařilo se mi okamžitě vytvořit dva skvělé parfémy, které se líbily. Jedním z nich byla vetiverová kombinace s citrusem, která fungovala a dodnes z ní ráda vycházím,“ prozrazuje mi Katka své know-how. Pak ale přišel zlom – rok nenamíchala nic, co by vonělo hezky, a vše končilo ve výlevce. Věnovala tomu čas i finance, protože pracovala a stále pracuje jen s těmi nejkvalitnějšími esenciálními oleji. Nedá se to obejít, kvalita je zásadní. Samozřejmě se nevyvarovala ani pár chyb. Třeba když chtěla zákazníkovi vyjít maximálně vstříc. „Nechávala jsem klienty očichat všechny esence, které si přáli v parfému mít, a to nebylo dobré. Nejen že za chvíli nic necítili, ale vznikaly šílené kombinace. Tudy cesta nevede. Lidem naslouchat chci a budu, ale já jsem ten zkušenější. Ten, kdo voňavou seanci vede. Za parfémem, který vytvořím, si stojím. Samozřejmě je to vždycky o konkrétním člověku, je to spolupráce, ale já musím být přesvědčená o tom, že výsledný parfém je povedený,“ říká nekompromisně. Kateřině je velkou inspirací přírodní značka Abel Odor, House of Matriarch, stojící za kontroverzní svíčkou Gwyneth Paltrow, nazvanou Smells Like a Vagina, nebo parfémář Meo Fusciuni. „Žije v malé vesničce za Milánem, je to takový černokněžník. Zajímavě pracuje s molekulami a přírodními složkami,“ chválí Kateřina kolegu.