INSPIRACE JE VŠUDE KOLEM NÁS
Kde hledáte inspiraci?
Inspiruje mě vše, co se mě nějakým způsobem dotýká. Jedním ze stavebních kamenů mé práce je příroda, rodina a víra. Člověk je neodmyslitelně spojený s přírodou a je sní v každodenním kontaktu. Vnímám člověka jako strom. Kořeny vnímám jako nohy stromu. Tyto nohy jsou pevně spojeny se zemí a pevně ho usazují na zem. Ruce bych přirovnal k větvím, které se mihotají ve větru. Každopádně bacha, nejsem žádný objímač stromů. (smích)
To bych si ani nemyslela. Příroda inspiruje mnohé umělce...
Pohledy do přírody jsou jedinečné a neopakující se stejně jako figura. Vnímám tělo jako lidskou krajinu. Nikdy se nenaskytne stejný pohled. Lidské tělo je složeno z různých pahorkatin výběžků a údolí, které dohromady dávají celek.
Vy jste ale zmínil i rodinu a víru.
Rodina je pro můj život extrémně důležitá. Problémy, radosti, strasti, které zažívám v manželství nebo s dětmi, jsou každodenním zdrojem inspirace. Jsem věřícím člověkem, a proto je pro mě víra v Krista neodmyslitelný zdroj inspirace.
Pamatujete si na nějaký konkrétní příklad?
Miluji vaření, pečení a vše s gastrem spojené. U nás doma úlohu kuchařky zastávám já. Například moje manželka peče bábovku a já ji několikrát upozorním, že jí to s tímto pracovním postupem nevyjde. Je neodbytná a stojí si za svým postupem. Upeče bábovku nakrojí ji a já se jí omluvím, že je bábovka hnusná a moje žena mi řekne: “Tak si sní dělej, co chceš”. Tak jsem bábovku „ukradl“ a odlil jsem ji. Takto odlitou sádrovou bábovku jsem doplnil o dvě milující figurky a nazval jsem to I přesto všechno tě mám rád.
Vnímáte svoji tvorbu i trochu jako útěk od reality? Nebo se naopak snažíte realitu do svých děl vnést?
Na své práci miluji, že je to vždy útěk od reality. Když modeluji portrét, snažím se zachytit portrétovaného skrze jeho nitro, a nejen proto, že má například velký nos. Realitu do mé práce vnáší příroda a víra v Boha, jelikož to jsou tvůrci naší podoby a identity.
Takže se snažíte portrétovaného nejdříve dobře poznat?
Každá má práce si vyžaduje individuální přístup. Snažím se vždy proniknout do nitra portrétovaného a sleduji sebemenší detaily, které jsou charakteristické. U portrétovaných, například do veřejného prostoru nebo do soukromé sféry, se vždy snažím model vyčerpat a vysát na maximum. Někdy ovšem není možné daného potkat, tak se snažím proniknout hluboko do nitra skrze veškeré podklady, které jsou k dispozici. Například audionahrávky, texty, zpovědi nebo fotky.