Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Jak sociální sítě proměnit v netoxické místo? Přestaňte sledovat některé profily a nastavte si časový limit

Info ikona
Mobil

Sociální sítě. Termín omílaný poslední dobou snad ze všech stran. Zatímco někteří si tam chodí pro svou každodenní dávku motivace a inspirace, pro jiné jsou sociální sítě místem, kde vnímají toxicitu a neupřímnost. Lze si vůbec sociální sítě zařídit podle sebe?

Sociální sítě jsou dobrým sluhou, ale zlým pánem. A zatímco dříve sloužil Facebook, Instagram a další kanály k propojování přátel a známých, dnes jsou sítě především místem inspirace a motivace. Pravděpodobně i vy sledujete více lidí, které neznáte než ty, jenž patří k vaším nejbližším. Dnes totiž můžete sledovat i nejrůznější celebrity, influencery a hvězdy aktuálního showbusinessu. Pozorování životů ostatních může být inspirativní, ale to až do chvíle, než se s ostatními začnete porovnávat. V tento moment se sociální sítě mohou proměnit v toxický svět, který vám snadno smaže úsměv z tváře. Je tedy pouze na vás, do jaké míry se sítěmi necháte ovládat.

Mažte, mažte a zas mažte

Pokud vás někdo štve, demotivuje nebo vás zkrátka přestal bavit, tak ho přestaňte sledovat. Takhle jednoduché to je. Máte-li ve svém hledáčku více lidí, které sledujete takříkajíc pro „guilty pleasure“, měli byste se nad sociálními sítěmi zamyslet. Dost možná je nevyužíváte správně.

Nemůžete se divit, že na vás sociální sítě působí toxicky, když si do záběru pouštíte lidi, se kterými nesouhlasíte, nebo kteří vám dokonce vadí. Zkrátka a dobře pravidelně promazávejte seznam osob, které sledujete a nechte si tam pouze ty, kteří vás skutečně něčím obohacují. Případně se zaměřte jen na své nejbližší přátele a rodinu.

Stanovte si časový limit

Průzkum AMI Digital Index z roku 2020 ukázal, že lidé tráví na sociálních sítích přibližně 159 minut denně. To jsou přibližně dvě hodiny času, jenž mnozí investují do sledování jiných lidí, nebo do sebeprezentace na sítích. Zeptejte se sami sebe, zda skutečně musíte otevírat aplikace Facebooku, Instagramu nebo Tik Toku tak často, nebo jestli byste svůj volný čas nemohli využít lépe.

Zkuste si pro sociální sítě nastavit limit, kterým ohraničíte čas, jenž na nich strávíte. Některé aplikace to dokonce v rámci natavení účtu umožňují. Například si můžete nastavit limit 30 minut na Instagram a sama aplikace vás na jeho překročení upozorní.

Info ikona
Mobil

Sdílejte s rozumem

Toxicita sociálních sítí nepramení pouze z porovnávání nebo nadměrného času, který na nich člověk stráví. Mnohdy se týká i nás samotných. Pokud pravidelně přidáváte příspěvky, které s realitou vašeho běžného života nemají pranic společného, může vám z toho být úzko. Mnoho lidí se snaží vyrovnat svým vzorům ze sociálních sítí. Stylizují fotky, navštěvují stejná místa, nebo si pořizují stejné oblečení v domnění, že jim to přinese uspokojení. To však velmi často nepřichází, a tak nastává začarovaný kruh sdílení věcí, který nepřináší žádnou radost. Zkuste na to myslet, až budete příště fotit rtěnku, kterou jste si pořídili na doporučení svého oblíbeného influencera.

Zdroj: AMI Digital Index, autorský článek