Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Komodifikace v dnešní společnosti aneb Když jsou i lidé vnímaní jako věci

To, že se dnes dá koupit vše kromě štěstí, lásky a přátelství, nejspíš víte. Člověk si to uvědomuje víceméně každý den. Do jaké míry ho to ale pohlcuje?

Tereza Čaladi | 7. 09. 2022

Po návratu z dovolených, kde jste platili nejenom za let a za ubytování, ale také za stravu, večerní program pro děti, nejrůznější výlety či toalety jste se možná také zamysleli nad tím, že dnes člověk už opravdu platí za všechno. Téměř vše, na co si vzpomenete, je komoditou. To zahrnuje nejenom materiální věci, ale i jídlo, zábavu, péči, jak jste si v zahraničí všimli, ale mimo to všechno i lidi. Přeci jen, kdo dnes veškeré tyto věci propaguje na sociálních sítích? Influenceři. Ale nejenom oni. Můžete se o nich dozvědět i od herců v televizi. Či samozřejmě pečlivým vyhledáváním. Ale pokud řeknete, že vás nikdo nikdy neinspiroval k nějaké destinaci svým vlivem skrz tato nová média, neuvěříme vám. Nejedná se přitom o žádnou novinku.

O pár let zpět

Komodifikací věcí, které dříve byly považované za něco jedinečného a originálního, se věnovala již ve 40. letech 20. století Frankfurtská škola. Konkrétně ji řešila v souvislosti s kulturou. Dříve podle ní zprostředkovávala kultura lidem prožitek. Ale postupně se změnila v pouhé zboží, komoditu – kulturní průmysl.

Tyto myšlenky poměrně dobře ilustruje Walter Benjamin, jeden ze zakladatelů této instituce, podle nějž umělecká díla se zvýšením jejich reprodukovatelnosti začala vytrácet jakési své kouzlo, které nazýval aurou. Jednoduše je něco jiného, když se na obraz Mony Lisy díváte v Louvru, anebo doma, kde máte její plakát pověšený na knihovně. Ten doma můžete mít například spojený s tím, že tam visí už 5 let, jelikož ho tam jednou zkrátka pověsila vaše ratolest, vy jste ho nesundali a teď už je součástí domácnosti. Zato obraz v pařížské galerii na vás bude působit až magickým dojmem, jelikož počátkem 16. století ho maloval sám Leonardo da Vinci a vy na to stejné dílo teď hledíte.

Podle Waltera Benjamina se toto však nedělo pouze se starým uměním, kterým byly právě obrazy, knihy, hudba a podobně. Ale i s tím novým, jako byl například film. Ten vznikal za účelem reprodukovatelnosti a byl s ním spojený kult filmových hvězd. Což znamená, že herci byli odcizeni od své vlastní osoby skrz techniku. Postava, kterou hrají, se prodává spolu s filmem. Je komodifikovaná. Lidé se dnes na spoustu snímků dívají jen kvůli tomu, že tam hraje konkrétní herec, kterého vnímají jako hvězdu, ale někdy jednoduše zapomínají, že je to i člověk.

Skrz techniku dle Benjamina jednoduše dochází k odcizení lidí od sebe samých. A to se nemusí týkat pouze herců, ale v dnešní době naprosto kohokoliv. Lidé často prodávají sami sebe na Instagrami či TikToku. Živí se tím. Hrají před společností jistou roli, ale ve skutečnosti může být úplně jiná. Není žádnou novinkou, že na sociálních sítích lze vytvořit přetvářka až příliš snadno.

Mohlo by se vám líbit

Známé osobnosti, které se vyhýbají sociálním sítím jako čert kříži

Na sociálních sítích najdete amerického prezidenta, medailemi ověnčené sportovce, světové topmodelky i vaši pošťačku nebo souseda. Pokud si ale myslíte, že kouzlu Instagramu nebo Facebooku propadly všechny slavné i neslavné osobnosti, pak jste na omylu. Důkazem jsou tyto hollywoodské hvězdy, které se účtu na sociálních sítích zuby nehty brání.
marianne.cz

Čas se znovu zamyslet

A netýká se to pouze influencerů. Takto se odcizit sám sobě může naprosto kdokoliv. Důležité je se nad tím pozastavit a uvědomit si to. Na chvíli se oprostit od tohoto nekonečného koloběhu, kde se za vše platí, kde je vše o značkách a o jménech a jednoduše jenom být. Jak se totiž člověk prezentuje, to je jedna věc. Ale jak to, co se na něj hrne z médií přijímá, to je věc druhá. A Frankfurtská škola byla základem ke vzniku kritické teorie, neboli zamyšlením se nad tím, proč kulturní svět funguje tak, jak funguje, a jak ovlivňuje společnost.

A teď je nejvyšší čas se na chvíli zastavit a učinit toto zamyšlení znovu. Neplatit za zbytečnosti (protože dnes se dá zaplatit už opravdu za vše), užívat si maličkostí, které dělají svět krásným (například sledování západu slunce), a směřovat k větší zodpovědnosti. Aby tyto momenty, kdy si člověk uvědomí, že stojí za to žít a že to lze i jednoduše bez drahých zážitků, byly co nejdéle udržitelné.

Mohlo by se vám líbit

K ovládnutí meditace nemusíte být nutně jogíny, stačí se řídit 7 jednoduchými kroky

Možná se vám také stalo, že jste někde zaslechli, jak lidé začali meditovat a najednou se jim začalo dařit. První myšlenkou, která vás napadne, může být, „pff, jasně, jakoby vesmír takhle fungoval.“ Ale ve skutečnosti to není o žádné nadpřirozené síle jako spíše o zklidnění mysli a srovnání si toho, kdo chcete být a jak toho dosáhnout. Teď už je pouze otázkou, jak na to.
marianne.cz
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:

Související články

Životní styl
Neobyčejné diáře 2025, se kterými budete mít své sny i povinnosti pod kontrolou

Neobyčejné diáře 2025, se kterými budete mít své sny i povinnosti pod kontrolou

Životní styl
Nádherné vánoční dárky do 500 Kč: Udělejte radost blízkým bez velkého utrácení

Nádherné vánoční dárky do 500 Kč: Udělejte radost blízkým bez velkého utrácení

Životní styl
Tak šel čas s královnou Alžbětou II.: Fotografie z jejího života, které jste nejspíš neviděla

Tak šel čas s královnou Alžbětou II.: Fotografie z jejího života, které jste nejspíš neviděla

Životní styl
Co dát k Vánocům kamarádce, která má všechno? Tipy na dostupné dárky, které potěší i ty nejnáročnější

Co dát k Vánocům kamarádce, která má všechno? Tipy na dostupné dárky, které potěší i ty nejnáročnější

×
  • Marianne
  • 1 099 Kč
  • ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + ULTRAZVUKOVÁ ŠPACHTLE ETA + DIGI VERZE ZDARMA
  • obrázek magazínu ROČNÍ PŘEDPLATNÉ MARIANNE + ULTRAZVUKOVÁ ŠPACHTLE ETA + DIGI VERZE ZDARMA
  • Předplatit