Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Místnost plná lidí a vy se i tak cítíte sami. Dá se to ovšem změnit

Info ikona
Sama mezi lidmi

Každý se někdy cítí sám a to i když je obklopený lidmi. Nejde totiž tolik o vnější okolí, ale o vnitřní stav mysli. Týká se to vás? Pak čtěte dál. Máme pro vás 7 tipů, jak se se samotou vyrovnat.

Tereza Čaladi | 11. 10. 2022

Samota je zvláštní emoce. Člověk může být sám, ale necítit se osamocený. A pak můžete být v místnosti plné lidí a cítit se tak. Je to vlezlý pocit, který způsobuje, že jste prázdní, nechtění či nepochopení. Příčinou bývá nejčastěji fyzická izolace, nový začátek (například po stěhování) a smrt někoho významného ve vašem životě; může to ale být také příznakem psychické poruchy, například deprese; či to pochází z nízkého sebevědomí (lidé, kteří postrádají důvěru v sebe, se často domnívají, že si nezaslouží pozornost nebo úctu ostatních, což může vést k izolaci a chronické osamělosti) nebo pokud jste introvert a neodhadnete, jak moc chcete být sami. Nemusí to přitom znamenat, že se máte v tu chvíli špatně. Může se vám dařit v práci, můžete mít spokojenou rodinu, dokonce i partnera. Ale jednoduše vás tento pocit přepadne – například kvůli tomu, že v poslední době máte příliš mnoho pracovních povinností a cítíte se odpojeni od lidí, s nimiž jste se dříve vídali téměř denně.

Každý se někdy cítí osamělý, ovšem přílišná samota může negativně ovlivnit vaše fyzické a emocionální zdraví. Studie zjistily, že osamělost může být pro vaše zdraví stejně škodlivá jako kouření 15 cigaret denně. Osamělost je také spojena s poklesem kognitivních funkcí a rizikem rozvoje závažných psychiatrických poruch.

Dobrou zprávou ovšem je, že je to stav mysli, který se dá změnit. A my pro vás máme 7 tipů, jak na to.

  • Pojmenujte své pocity

Když se cítíte osamoceně, rozhodně to neznamená, že jste slabí. Znamená to, že jste lidská bytost, která má emoce. A pokud si je připustíte, uleví se vám. Tedy alespoň to říkají studie. Když pojmenujete, jak se cítíte, dá to vašemu mozku smysl a sníží intenzitu vašich pocitů. Navíc si pak můžete uvědomit, proč se tak cítíte, a budete o krok blíže k tomu, jak to napravit.

  • Udělejte si rozvrh pro sebe a trvejte na něm

Jo, pravděpodobně už vstáváte, pracujete, jíte a cvičíte, ale možná váš život potřebuje trochu více struktury. Nejenom té, která vás udrží v běžném životě, ale té, která vás učiní šťastnějšími. Takže si nastavte budíky na ranní meditaci, telefonní hovor s kamarádkou a večerní masku. Jejich předběžné plánování vám také vštípí pocit kontroly. Jakmile si vymyslíte rozvrh, držte se ho, jak jen můžete. Někdy to bude těžké, ale pokud to budete brát jeden den po druhém, bude vám strukturovaná rutina připadat stále přirozenější.

  • Zkuste náhodné laskavosti

Někdy, když se cítíte sami, můžete mít chuť se izolovat od světa, jelikož když vidíte, jak jsou všichni spokojení a spolu, je vám z toho ještě hůř. Ale možná to tak není. Jak jsme zmínili, každý se někdy cítí sám. Zkuste tedy drobné laskavosti – popřejte prodavačce hezký den, podržte někomu dveře nebo se usmějte na cizího člověka. Do těla se vám vyplaví oxytocin, který je označovaný jako spojovací hormon. Nebudete se tedy cítit tak sami.

  • Najděte si novou komunitu

Zamyslete se nad tím, co vás baví a co jste dlouho nedělali, či co jste vždycky chtěli dělat, ale tak nějak k tomu nebyla příležitost, báli jste se nového začátku a podobně. Najděte si, kdo se tomu věnuje a přidejte se k nim. Může jít o knižní klub, skupinu zaměřující se na turistiku, takovou, co pořádá výběhy, co hraje stolní hry, dělá crossfit, jógu, malování, cizí jazyky...zkrátka cokoliv vás napadne. Když budete dělat něco, co vás naplňuje, a nová přátelství budou pouhý benefit, je to naprosto ideální.

Mohlo by se vám líbit
  • Vzpomeňte si na lidi, které už znáte

Zároveň byste ale neměli zapomínat na svá stará přátelství. Možná jste se v poslední době s nikým moc nebavili. Napište svým kamarádům, i když jste je nějakou dobu neviděli. Nebo zkuste zkontaktovat lidi z vaší minulosti (například ze základní či střední školy). Nikoho nemůžete urazit tím, že se zeptáte, jak se jim daří.

  • Adoptujte si zvíře

Není nic lepšího než udělat dobrý skutek a k tomu získat parťáka na celý život. Proč si myslíte, že má tolik lidí psy? Pokud se necítíte přímo na adopci, můžete nějaké čtyřnohé přátele alespoň zajít vyvenčit. Některé útulky to nabízejí.

  • Naučte si užívat čas sami se sebou

Možná se cítíte sami, i když sami nejste, jelikož nemáte žádný čas pro sebe. Nebo ho máte, ale vyplňujete ho stresem. Zkuste tedy zpomalit a zrelaxovat a užijte si zkrátka chvíle sami se sebou. Člověk se musí naučit, jak být správně sám. Uvidíte, že po příjemné masáži a hezkém dni se změní vaše perspektiva na samotu.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku