Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Namísto nemocenské si ordinujeme home office aneb Proč dnešní společnost neumí stonat?

Rozmohl se nám tu takový nešvar. Jakmile se probudíme s bolestí v krku, zvýšenou teplotou nebo nevolností, automaticky saháme po notebooku a píšeme nadřízenému omluvný e-mail s prosbou o home office.

Možná také patříte k lidem, kteří namísto kurýrování pod peřinou a důležitým odpočinkem přesouvají svou „kancelář“ do ložnice a snaží se fungovat jako za normálních, zdravých, okolností. A aby toho nebylo málo, společnost vám dělají výčitky svědomí a pocit provinění. Opravdu jsem si měl brát home office? Zvládnou to v práci beze mě? Nebude si nadřízený myslet, že si vymýšlím? A nevypadám jako „bábovka“, kterou skolí i obyčejná rýmička? Nejen tyto věty vám při zběsilém klikání do klávesnice dělají společnost a předurčují, že váš „nemocný“ home office bude v první řadě o stresu. Nemusíme mít vystudovanou medicínu, abychom věděli, že stres léčbu neurychlí. Podle webu Psychology Today je tedy nejvyšší čas, abyste přehodnotili svůj přístup k tzv. recovery time, tedy době zotavení.

Mohlo by se vám líbit

Jak zvládnout home office a nezbláznit se?

Na počátku března to vypadalo, že home office je jedna z mála pozitivních věcí, které s sebou pandemie koronaviru přinesla. Dnes, o sedm měsíců později, vidíme, že i práce z domova má mnoho stinných stránek, které mohou přímo i nepřímo ovlivnit naše duševní a fyzické zdraví. Je tedy nejvyšší čas přestat home office podceňovat a nastavit si několik zásadních pravidel, díky kterým při práci z domova nevyhoříte.
marianne.cz

Umíte se odpojit od práce?

Práce je důležitá, ale vaše zdraví je mnohem důležitější! Možná si říkáte, že pro jednou nevadí, když rýmu a zvýšenou teplotu „přehlédnete“, avšak zkuste si sáhnout do svědomí a uvědomte si, kdy naposledy jste si skutečně vzali nemocenskou nebo sick day? Hádáme, že jenom tehdy, kdy šlo opravdu do tuhého. Psychoterapeutka Heather Kent ale upozorňuje, že vyhýbání se nemocenské zesiluje příznaky syndromu vyhoření. „Je životně důležité, abyste si dopřáli čas na zotavení se z nemoci. Díky tomu dáte nejen nervovému systému šanci, aby se dostal z hypervzrušeného stavu, tedy boje o přežití, který přichází právě s fyzickou nemocí,“ upozorňuje psychoterapeutka.

Navíc platí, že odpojit od práce bychom se měli nejen při nemoci, ale také ve chvíli, kdy čerpáme dovolenou. Také patříte k lidem, kteří během dovolené po očku sledují pracovní e-maily, a pokud nastane problém, vrhnou se do práce i tisíc kilometrů od domova? Stejně tak existují lidé, kteří během dovolené pracují „alespoň“ dvě hodiny denně. Ať tak či onak, neustálé připojení k práci může způsobit psychické, gastrointestinální a kardiovaskulární problémy.

Zdravé pracovní nasazení vs. cesta k vyhoření

Na jednu stranu chceme zaměstnavateli ukázat, že se na nás za každých okolností může spolehnout, na stranu druhou trpí naše tělo, které volá po odpočinku. Najít cestu z tohoto zakletého kruhu je sice náročné, ale rozhodně to není nemožné. V první řadě si člověk musí uvědomit, že nadřízený potřebuje tým zdravých a motivovaných lidí. A tak je i v jeho zájmu, abyste si vzali nemocenskou, případně si dopřáli dva nebo tři týdny dovolené. V opačném případě dříve nebo později bude nadřízený řešit mnohem vážnější problém, tedy vaše vyhoření. Pokud si nejste jistí, jak se nadřízený k čerpání dovolené a nepracování na dovolené staví, zkuste se ho na rovinu zeptat. Hádáme, že jeho odpověď vás příjemně překvapí.

Info ikona
Teploměr

Jak vypadá recovery time?

První krok je nejtěžší: zvedněte telefon a požádejte svého nadřízeného o sick day, dovolenou, případně nahlašte nemocenskou. V žádném případě šéfovi neslibujte, že během kurýrování budete na příjmu, doděláte prezentaci nebo se online připojíte k poradě. „Jediná práce, kterou musíte udělat, je práce vnitřní. Změňte svůj postoj k čerpání dovolené nebo sick days a naučte se, že během volna se skutečně nepracuje,“ říká psychoterapeutka Kent. Následně můžete přejít k technickým krokům, které zaručí, že budete od práce skutečně odstřihnutí. V e-mailové schránce si nastavte automatické odpovědi, díky kterým odesílatel bude vědět, že aktuálně nejste online. Stejně tak si na chytrém telefonu nastavte, abyste v požadovaný čas nedostávali upozornění z pracovního chatu nebo e-mailu. A pokud vám stále telefon vyzvání, nezbývá nic jiného, než ho přepnout do leteckého režimu. Přejeme hodně štěstí.

Zdroj: psychologytoday.com

Mohlo by se vám líbit

Proč v Nizozemsku zbožňují home office?

Home office, práce z domova nebo 'remote job'. Tři slova, která v posledních měsících byla v pracovních hovorech nejčastěji skloňována. Není divu, vždyť příchod pandemie koronaviru způsobil, že malé i velké firmy ze dne na den přesedlaly na tento způsob pracovního dne. Jenže zatímco u nás šlo o novinku, holandští zaměstnanci už dávno na home officu byli...
marianne.cz

Související články

Životní styl
8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

Životní styl
Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Životní styl
Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Životní styl
Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky

Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky