Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Od propadu burzy až k fotbalovému zápasu! Znáte historii Black Friday?

Info ikona
Nákupy

Poslední listopadový pátek bojuje většina shopaholiců s nákupní horečkou. Ta, na rozdíl od horečky klasické, nevyžaduje klid na lůžku a hrnek horkého čaje. Naopak si žádá výlet do obchodních domů, které v rámci Black Friday (černého pátku) nabízí zboží s výhodnou cenou. Pokud také patříte k milovníkům Black Friday, možná vás překvapí, že tento svátek nakupování má poměrně temnou historii.

Promotion

Ve Spojených státech amerických je Black Friday považován za tradiční svátek nakupování, kterého se v kamenných obchodech každoročně zúčastní zhruba 77 milionů Američanů. Podle americké National Retail Federation navíc číslo neustále stoupá, a zároveň se zvyšuje počet lidí, kteří dávají přednost online nákupům. Suma sumárum typický Američan utratí za víkend od Black Friday do Cyber Monday zhruba 335 dolarů.

I když si v současné době spojujeme Black Friday výhradně s rozjuchanými nákupy, honem za slevovými akcemi a prázdnou peněženkou, historie Black Friday je mnohem zajímavější.

Zlato, které přineslo krizi

První zmínku o Black Friday můžeme naleznout už v roce 1869, kdy dva bezohlední finančníci z Wall Street, Jay Gould a Jim Fisk, ve velkém množství skupovali národní zlato. To vše dělali s vidinou, že zvednou jeho cenu, a následně zlato prodají za astronomické peníze. Na první pohled plán působil chytře, avšak měl své mouchy, což se projevilo v momentě, kdy se burza dostala do volného pádu a bankrotoval každý - od finančníků z Wall Street až po americké farmáře. Není divu, že si pátek 24. září 1869 vysloužil přiléhavou přezdívku Black Friday.

Jiné zdroje uvádí, že pojem Black Friday souvisí se vzrůstem tržeb, který v první polovině 20. století zaznamenali američtí maloobchodníci po Dni díkůvzdání. Američané totiž slaví Den díkůvzdání poslední čtvrtek v listopadu a následný den mají volno, které už dříve využívali právě k nakupování. „Po celém roce fungování se ztrátou (v červených barvách), přišel den, kdy maloobchodníci vydělali (šli do černé barvy),“ píše History.com. I když je tato verze příběhu oficiálně uznaná, podle historiků není zcela přesná.

Info ikona
Nákupy

Vše začalo ve Filadelfii

Skutečný příběh Black Friday pravděpodobně souvisí s událostmi, které se v padesátých letech odehrály v americkém městě Filadelfie. V pátek po Dni díkůvzdání dorazily do města tisíce fanoušků, kteří se přijeli podívat na očekávaný fotbalový zápas Army-Navy. Velké množství lidí způsobilo dopravní zácpy, chaos a také zvýšené množství krádeží. Vzniklé situace navíc využili obchodníci, kteří rychle vytáhli své zboží a snažili se ho prodat ve výhodných akcích. Filadelfští policisté následně den plný zmatku pojmenovali jako Black Friday. Nutno podotknout, že černý byl také pro policisty, kteří si v tento den nemohli vzít volno a museli sloužit přesčasy.

Ať už termín Black Friday vznikl jakkoliv, jedno je jasné. Poměrně rychle se rozšířil po celých Spojených státech amerických a už v roce 1985 byl celostátně používán. Někteří obchodníci se sice snažili odstranit negativní konotaci a přejmenovat Black Friday na Big Friday (velký pátek), avšak jejich snahy byly neúspěšné. V současné době je Black Friday „oslavován“ nejen v USA, ale také v mnoha státech Evropy a Asie. Navíc má tento den ještě mladšího sourozence s názvem Cyber Monday, který se nese ve znamení slev v online obchodech.

Jak se Black Friday daří v Čechách?

Vzpomenete si, kdy jste o Black Friday slyšeli poprvé? Hádáme, že to není dlouho. V České republice totiž tento nákupní svátek nemá dlouhou historii a je to teprve pár let, co začal nenápadně prostupovat obchody a e-shopy. Přesto se zdá, že se mu rok od roku daří lépe. Podle studie Glami jenom 3,2 % respondentů neví, co si pod pojmem Black Friday představit. Naopak 22 % účastníků studie je na Black Friday připraveno, a to opravdu vzorně: každý pátý respondent uvedl, že si vede seznam přání a půjde cíleně po konkrétních nabídkách. Dalších 32,2 % si nosí představu, co chce ve slevách pořídit, v hlavě. Více než 40 % zákazníků pak konkrétní plán nemá. Budou se rozhodovat spontánně, podle výše slev.

Zajímavé také je, že Češi nejčastěji využívají slevové akce online. V letošním roce se chystá na e-shopech nakupovat 64,9 % respondentů. Pro čtvrtinu je logické kombinovat nákupy v e-shopech s návštěvami obchodů a pouze 2,1 % lidí se chystá nakupovat výhradně v kamenných prodejnách.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion