Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Nenápadná bigorexie aneb Když se posilování stane závislostí

Info ikona
Sport

Zatímco v lednu jste se museli do cvičení přemlouvat, v březnu si už nedokážete představit týden bez návštěvy fitness centra? I když by se mohlo zdát, že cvičení je pozitivní závislost, opak je pravdou. Mnoho lidí totiž bojuje s nenápadnou bigorexií, která může napáchat velké škody nejen na lidské psychice.

Anorexie, bulimie nebo záchvatovité přejídání. To všechno jsou typy poruch příjmu potravy, kterými trpí především ženy toužící po dokonalé postavě. Zprvu nenápadné omezování v jídle se postupem času může proměnit ve stav, kdy dotyčná myslí jenom na jediné – jak nepřibrat ani deko navíc. Ve stínu těchto poruch se ale krčí ještě jeden strašák, který může neblahým způsobem potrápit nejen teenagery. Strašák, o kterém se ve společnosti příliš nemluví, a přitom jsou jeho živnou půdou sociální sítě, které denně navštěvujeme. Bigorexie.

Svaly nadevše

Možná ve svém okolí také máte někoho, pro koho je fitness centrum druhým domovem, velké nádoby se suplementy denním chlebem a svalnaté tělo modlou. To, že člověk rád posiluje, samozřejmě v žádném případně neznamená, že bojuje s bigorexií. Problém nastává v momentě, kdy se z touhy po vyrýsovaném těle stane posedlost. Bigorexie je totiž forma svalové dysmorfie, která se vyznačuje nadměrným zvedáním závaží, vtíravým pocitem nedostatku svalstva a přísným dodržováním jídelníčku, který snižuje váhu, a zároveň vede k budování svalstva. Podle odborníků postihuje bigorexie především mladé muže, avšak není nic výjimečného, když s bigorexií bojují také ženy. A co spojuje bigorexii s poruchami příjmu potravy? Ano, posedlost vzhledem, která vede k nezdravým návykům a nejen psychickým problémům.

Doba tiktoková

Zdá se, že bigorexii hojně nahrávají sociální sítě, na kterých najdeme nespočet fotografií svalnatých a „dokonalých“ mužských postav. Podle výzkumníka v oblasti veřejného zdraví na Maastrichtské univerzitě Thomase Gültzowa se většina studií na téma tělesné spokojenosti a sociálních sítí zaměřuje na ženskou populaci. „Téměř žádná ze studií se nezaměřuje na muže,“ říká pro The New York Times.

I proto Thomas Gültzow publikoval se svými kolegy v roce 2020 studii, ve které analyzovali 1000 instagramových příspěvků zobrazujících mužská těla. Studie došla k závěru, že obrázky velmi svalnatých a štíhlých mužů získaly více lajků než obsah, který zobrazoval méně svalnaté muže. Ostatně „dokonalá“ mužská těla nejsou doménou jenom Instagramu či Facebooku, ale dominují také v současné době velmi populárnímu TikToku nebo YouTube. Korunu tomuto bláznovství po svalnatém těle dává filmový průmysl v čele s filmy jako Bez kalhot. Následně není divu, že mladí muži touží po postavě Channinga Tatuma a tráví v posilově tolik času, až jim společnost začne dělat právě bigorexie.

Info ikona
Svaly

Jak zvládnout bigorexii?

Jsou vám příznaky bigorexie vlastní? Podle webu Healthline byste v první řadě měli omezit cvičení na třicet minut denně, přestat užívat steroidy a fitness doplňky, a zapomenout na počítání kalorií či zapisovaní jídel do fitness tabulek. I když první kroky můžou být účinné, nepodceňte ani návštěvu odborníka, například psychoterapeuta. Díky kognitivně behaviorální terapii můžete s psychoterapeutem identifikovat myšlenkové vzorce, které k bigorexii vedou. Stejně tak existuje mnoho postupů, jejichž cílem je, abyste změnili přístup nahlížení na své tělo. Pokud se domníváte, že bigorexií trpí váš partner, kamarád nebo blízký člověk, nepřehlížejte jeho problém a nabídněte mu pomocnou ruku. Bigorexii se nevyplácí podceňovat...

Zdroj: healthline.com, nytimes.com