Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Proč na podzim nedokážeme vstát s prvním zazvoněním budíku?

Jedno, druhé, třetí i čtvrté zamáčknutí ranního budíku značí jediné – je podzim! A spolu s ním vstoupila do našich životů i ranní neochota vstát, a následně se vydat vstříc tmavému a mlhavému počasí.

U některých lidí může podzimní počasí vzbuzovat romantickou či melancholickou náladu, u jiných vede k zívání a ospalosti. Pokud patříte do druhé skupiny, pak nám jistě dáte za pravdu, že podzimní brzké vstávání připomíná „trest“. Zatímco do prosluněného letního dne vyskočíme jako ptáček, do tmavého podzimního rána vstává dobrovolně málokdo.

Není divu, vždyť pohled z okna nám našeptává, že je „ještě půlnoc“, a tudíž bychom se měli oddávat sladkému spánku. Jenže ručička budíku nelže, a tak nám nezbývá nic jiného, než se rozloučit s vyhřátou peřinou a vstoupit do dalšího podzimního dne.

Mohlo by se vám líbit

5 tipů, díky kterým se vyspíte do růžova

Jenom pět tipů vás dělí od noci, během které budete spát jako Šípková Růženka.
marianne.cz

„Poděkujte“ hormonům

Lámete si hlavu nad tím, proč během podzimních a zimních dnů nedokážete rychle a bezbolestně vstát? Podle lékařky Susan Lovelle můžeme za hlavní viníky považovat hormony a podmínky, za kterých dochází k jejich produkci. Konkrétně si můžeme posvítit na stresový hormon kortizol, který nás udržuje ve střehu, a hormon melatonin, díky kterému dokážeme usnout.

„Problém je v tom, že melatonin se primárně uvolňuje ve chvílích, kdy je tma, zatímco kortizolu se daří v hlučném a prosvětleném prostředí. A právě proto se cítíme ospale ve dnech, kdy je venku tma,“ vysvětluje lékařka pro Stylist. Jednoduše řečeno, podzimní tmavá rána dokážou melatonin zmást. Hormon si následně „myslí“, že je ještě noc, a tudíž pracuje na plné obrátky. Výsledkem je naše ospalost, neustálé zívání a pocit, že dneska z postele nedokážeme vstát.

Info ikona
Postel

Jak nad hormony zvítězit?

Dobrou zprávou je, že existuje několik způsobů, díky kterým můžeme hormony dostat pod kontrolu. V první řadě se vyplatí, když melatoninu dáte jasnou zprávu o tom, že skončila noc. Jak na to? Rozsviťte světla v celém bytě, zacvičte si a nezapomeňte ani na osvěžující ranní sprchu. „Tohle všechno jsou rituály, během kterých dochází ke stimulaci kortizolu,“ vysvětluje Susan Lovelle.

Stejně tak je důležité, abyste v noci naspali alespoň doporučovaných sedm až osm hodin. V opačném případě hrozí, že vám ani sebedelší studená koupel nepomůže k tomu, abyste ospalost porazili. Také se vyplatí, když k podzimním ránům budete přistupovat pozitivně! Zkuste si večer připravit oblíbenou snídani, ráno si zpříjemněte šálkem dýňového latté a nezapomeňte si po zazvonění budíčku pustit oblíbenou hudbu, která vás příjemně naladí na následující hodiny.

Mohlo by se vám líbit

Strava ovlivňuje to, jak se cítíme. Co jíst na podzim?

Podzim se stává pro mnohé „nelibým ročním obdobím“, což je způsobeno především zkrácením dnů a tak zkrácením délky slunečního svitu. Často nás může přepadat i pesimistické myšlení. Vhodně zvolenou stravou je možné naši náladu ovlivnit.
marianne.cz

Související články

Životní styl
Neumíte vypnout myšlenky? Zkuste zklidňující autogenní trénink

Neumíte vypnout myšlenky? Zkuste zklidňující autogenní trénink

Životní styl
Znáte všechny kávové pojmy? Naučte se správně objednávat v kavárně

Znáte všechny kávové pojmy? Naučte se správně objednávat v kavárně

Životní styl
Jak konečně dosáhnout cíle? Vyzkoušejte jednoduchou metodu, která vás bude bavit

Jak konečně dosáhnout cíle? Vyzkoušejte jednoduchou metodu, která vás bude bavit

Životní styl
3 kroky k vyššímu sebevědomí: Jak si vybudovat lepší vztah k sobě samé?

3 kroky k vyššímu sebevědomí: Jak si vybudovat lepší vztah k sobě samé?