Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Zatočte jednou provždy s jarní únavou

Info ikona
Únava

Slunce svítí, příroda hraje barvami, život se vrátil do předkoronavirových kolejí. Na první pohled ideální jaro, které si musíme vychutnávat plnými doušky. Jenže, co když na zmiňované vychutnávání nemáme dostatek sil a energie? Vítejte ve světě, kterému vládne jarní únava!

Zní to jako paradox! Po dlouhé zimě konečně přišlo jaro, které rozzářilo naše všední dny. Namísto úsměvu od ucha k uchu ale celé dny zíváme, chodíme spát se slepicemi a ráno se budíme rozlámaní. Viníkem může být právě jarní únava, která si své oběti nevybírá. A tak je jedno, jestli je vám dvacet, padesát nebo sedmdesát, s jarní únavou totiž může bojovat každý z nás.

Tři nejčastější důvody jarní únavy

Jedním z nejčastějších spouštěčů jarní únavy je změna zimního času na letní. Ztráta jedné hodiny spánku má nepříznivé dopady na naši náladu, kardiovaskulární systém i zmiňovanou energii. To dokazuje také studie publikovaná v Journal of Clinical Sleep Medicine, která ukázala, že po změně času zůstali adolescenti unavení i v následujícím týdnu, a navíc jejich reakce byly výrazně pomalejší. Podle lékařky Eve Van Cauter je proto důležité, abyste si nastavili spánkovou rutinu, kterou budete dodržovat nejen během všedních dnů, ale také o víkendu. Samozřejmě nezapomeňte na to, že dospělý jedinec by měl v ideálním případě naspat sedm až osm hodin.

Jarní únava nás může dohnat také kvůli tzv. „sociální pásmové nemoci“. Že jste o tomto pojmu ještě neslyšeli? Sociální pásmová nemoc má co do činění s letním časem! Díky delším dnům totiž máme naplněný diář až k prasknutí, a tak ještě v sedm hodin večer utíkáme na lekci jógy, ze které naše kroky rovnou směřují za kamarádkou do baru. „Lidé na jaře přeceňují svou energetickou hladinu,“ říká lékařka pro KCM. A v neposlední řadě je časté, že jarní únava je spojena s nekvalitním spánkem. I když spíte doporučených osm hodin, rozhodně to neznamená, že si vychutnáváte kvalitní spánek. Zvýšená společenská aktivita, jarní alergie i nárůst venkovních podnětů vedou k tomu, že náš spánek není natolik kvalitní jako v zimních měsících.

Info ikona
Spring

Spánkem proti jarní únavě

Na jarní únavu únavu neexistuje zázračná pilulka, po které byste cítili příval energie. A tak nezbývá nic jiného, než se spolehnout na přírodní způsoby. Alfou omegou je již zmiňovaný zdravý spánek. Snažte se do postele ulehat ve stejný čas, vyhněte se používání mobilního telefonu před usnutím, a především připravte svou ložnici na osm hodin klidu. Jak na to? Zatemněte okenice tak, aby do místnosti neproudilo světlo (například z pouličního osvětlení), zároveň ložnici před spaním vyvětrejte a nezapomeňte ani na pravidelné převlékání povlečení.

Důležité také je, abyste to ve večerních hodinách nepřeháněli se cvičením, neboť platí, že večerní intenzivní fyzická aktivita prodlužuje dobu usnutí. A v neposlední řadě zkuste ze své ložnice vyloučit všechna elektronická zařízení, včetně milovaného mobilního telefonu. Není nad starý dobrý analogový budík!

Zaostřeno na jídelníček

Zapomenout bychom neměli ani na náš jídelníček, který si na jaře zaslouží odlehčit. Zaměřte se na sezónní zeleninu a ovoce, pijte dostatek vody, a namísto těžkých jídel si dopřejte jejich lehčí varianty. Na druhou stranu přehánět byste to neměli ani se všudypřítomnými detoxi a půsty. Pravdu o detoxech jste si mohli přečíst v předchozím článku, který jsme připravili ve spolupráci s nutriční terapeutkou Andreou Mokrejšovou. Málokdo totiž ví, že lidské tělo je vybaveno orgány a systémy, díky kterým dochází k neustálé detoxikaci. Hlavní úlohu v těchto procesech mají játra a ledviny. A tím, že budete přijímat jednostrannou stravu (např. ovocné šťávy), nebo nebudete jíst vůbec, jim práci neusnadníte.

Zdroj: medi.debettersleep.org, kcm.comsciencedirect.com