Četla jsem, že jste se k tanci dostala tak, že vás ve třinácti zastavila na ulici učitelka tance s tím, že máte chůzi tanečnice, a pozvala vás do své školy u opavského divadla. Jak na ten moment vzpomínáte? Co jste si v tu chvíli říkala?
Pamatuji si, že nejprve nám ta paní připadala trochu divná, ona nás totiž pěkných pár metrů pronásledovala. A pak to bylo překvapení, někdo na ulici si mě všimnul a tvrdil, že mám hezkou chůzi. Bylo to trochu divné, ale zároveň to ve mně vzbudilo zvědavost.
Co jste chtěla dělat předtím, než jste se rozhodla věnovat tanci?
V té době mi bylo 12, nejsem si jistá, že jsem měla představu o tom, čím chci být. Bylo to jedno z těch osudových setkání, které vám změní život. Zní to dost pateticky, ale asi je to tak.
Nyní jste především choreografka a režisérka. Tančíte v některých svých představeních? Či tančíte si někdy jen tak pro sebe – pro radost?
Tančím si často, potřebuji být v pohybu jak mentálně, tak i fyzicky. Neznamená to ale, že bych nedokázala být v klidu, ráda nedělám nic, u toho nicnedělání mívám nejlepší nápady.
Ve svých inscenacích netančím, občas si s tou myšlenkou zahrávám, ale jakmile začnu pracovat na novém představení, okamžitě ji zavrhnu. Každým novým projektem se nechám naprosto unést, možná až pohltit, a obávám se, že bych nedokázala urežírovat samu sebe.
Hodně se věnujete autorské tvorbě. Co vašimi díly chcete říct?
Raději kladu otázky. Mou touhou není křičet můj názor do světa. Vlastně každé mé autorské představení vycházelo ze snahy lépe pochopit, či zjistit více o tématu, které mě něčím zaujalo, nebo mi připadalo palčivé. V Samurajovi jsem chtěla vědět, kdo je hrdinou naší doby. V Ostrově řeším enviromentální otázky a ve starším představení O medvědovi, který plul na kře, si kladu otázku, proč vše nové vzbuzuje tak často strach. Je to asi můj způsob, jak aspoň o trochu lépe porozumět světu.
Vaše představení mají často sociologický či ekologický přesah. Které téma z těch, co jste zpracovávala, bylo pro vás nejsilnější?
V představení Ostrov! jsem postavila diváky a preformery velmi blízko sebe. Diváci se jich mohou takřka dotknout, cítit je. A to všechno proto, že jsem chtěla divokou přírodu představit divákům v podobě menšiny (lidí), kterou obklopujeme, bereme jí prostor k životu, utiskujeme ji a ještě to sledujeme bez hnutí a schopnosti zasáhnout. Je to představení plné emocí a i když jej hrajeme docela dlouho, stále je pro mne velmi silné sledovat reakce diváků. Mám dojem, že lidskost a porozumění jsou naší důležitou součástí.
Máte nějaké konkrétní téma, kterému byste se v blízké době ráda věnovala?
Ano. Připravuji nové představení s pracovním názvem Slunce. Chci zabrousit do žánru scifi, hlavním tématem by pak mělo být AI.