Ještě před tím, než se z něj stal ikonický kousek, byl zejména oděvem funkcionářů za první světové války a následně se s ním neodmyslitelně spojila i postava detektiva Columba v americkém seriálu. Znáte historii klasického béžového trenčkotu?
Promotion

Historie trenčkotu sahá až daleko do dvacátých let 18. století. Tehdy totiž skotský chemik a vynálezce Charles Macintosh a britský vynálezce Thomas Hancock (zakladatel britského gumového průmyslu) přišli s nepromokavými plášti, z nichž se později trenčkot vyvinul. Béžový plátěný kabát ale bývá spojován i s důstojníky z první světové války. Právě z této asociace trenčkot získal svůj název. První světové válce se často přezdívá válka zákopová, zákop se anglicky řekne trench a odtud tedy "trench coat".

Trenčkot ale nenosili přímo vojáci v zákopech, nýbrž vyšší funkcionáři, kteří si kabáty sami zakoupili jako součást své uniformy. Trenčkot u nich měl symbolizovat oddělenost a vyšší společenské postavení. Což se v přeneseném významu doneslo až do období normalizace v Československu, kdy takzvaný "baloňák" nosili zejména příslušníci StB. 

Ale nyní zpět do začátku devatenáctého století. Nepromokavý kabát Macintoshe a Hancocka byl vyrobený z pogumované bavlny a měl sloužit dobře oblečeným mužům, kteří se ale musí během dne potýkat s nejrůznějšími činnostmi, jako je jízda na koni, střílení, rybaření, vojenská služba a různé venkovní aktivity. Jak se technologie vyvíjely, kabáty stále lépe odpuzovaly vodu a zároveň se stávaly pohodlnějšími a prodyšnějšími. 

V roce 1853 kabát vylepšil John Emary pod značkou Aquascutum(spojení latinských výrazů pro vodu a štít). A o tři roky později přišel se svou verzí kabátu mladý obchodník s textilem z Hampshire, jehož jméno je s trenčkotem spojováno dodnes - Thomas Burberry. Ten začal zajišťovat nepromokavost pláště pogumováváním bavlněného či vlněného vlákna po vláknu a ne kabátu jako celku. V roce 1879 přichází Burberry s takzvaným gabardénem neboli kaftanem, tou dosud nejprodyšnější látkou populární mezi všemi dobrodruhy, letci či badateli.

Aquascutum i Burberry si přisvojují vynalezení trenčkotu, ale pravda je taková, že pouze vylepšili kabát, který už dávno existoval, a přizpůsobili ho užívání v armádě. Kabáty od těchto dvou značek byly vždy drahé a dostupné pouze pro dobře situované, ale jiné značky vyráběly levnější varianty, stejně jako je tomu i dnes.

Trenčkot se znovu objevil i za druhé světové války, ale ve čtyřicátých letech mu Hollywood dodal jakýsi "romantický punc". Právě díky tomu se z trenčkotu stal vysoce módní kousek. Na stříbrném plátně ho oblékali detektivové, gangsteři, novináři, špioni, ale i svůdné femme fatale. Trenčkot si zahrál ve spoustě světově známých filmových scén: oblékl ho Humphrey Bogart ve filmu Casablanca, Audrey Hepburn ve Snídani u Tiffanyho či Meryl Streep Kramerová versus Kramer. Trenčkot se stal symbolem neohrožených mužů a chytrých žen.

Dnes ho do povědomí vrací návrháři, jako je například Martin Margiela, Rei Kawakubo či Jean-Paul Gaultier, ale zejména samozřejmě Burberry. Koupíme ho nejen v béžové, ale i v jiných barvách, v mnoha střizích a délkách. Trenčkot sice už ztratil svou originální funkčnost pro využití v armádě, ale namísto toho se z něj stala nestárnoucí módní klasika.

Promotion