Přejít k hlavnímu obsahu
Rozhovory

Adéla Gondíková exkluzivně pro Marianne: O stěhování z domova, dceři, Jirkovi i tančení do půlnoci

Jen těžko budete hledat větší živel, než je známá herečka a moderátorka Adéla Gondíková (52). Při rozhovoru je k nezastavení a smích a sebeironie se ozývá snad za každou její větou, ať už řeší herecké začátky, rodičovství nebo svého manžela.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Eva Kadavá | 1. 12. 2025

Když jsem se připravovala na náš rozhovor, zjistila jsem, že toho máme hodně společného. Obě jsme vystudovaly herectví, obě jsme pracovaly na rádiu Evropa 2, obě jsme ve znamení Lva.

Pocházíte ze Sokolova. Jak vzpomínáte na dětství a na cestu z menšího západočeského města do Prahy?

Na Sokolov vzpomínám hrozně ráda. Jako dítě vůbec neřešíte, jestli je město hezké nebo ošklivé – prostě máte kolem sebe rodinu, kamarády a svět, který vám přijde úplně normální. Dodnes si pamatuju, jak mě překvapilo, když mi v Praze říkali: „Fuj, Sokolov, tam je chemička a doly.“ Já na to koukala, protože pro mě to bylo krásné místo s lesy za barákem a super dětstvím. Často ti lidé ale nevěděli, že jde o město kousek od Karlových Varů, a řadili ho na úroveň Mostu nebo Chomutova. Rodiče tam po revoluci podnikali, měli večerku a pekli zákusky, takže je znala spousta lidí. Dodnes mám v Sokolově pár kamarádů, a když tam jedu s divadlem nebo na městský ples, potkávám známé tváře.

Jaké to pro rodiče bylo, když jim obě děti postupně odešly do Prahy studovat herectví?

Myslím, že maminka tehdy hrozně trpěla. Nejdřív odešel brácha, pak já. A když jsem dělala zkoušky na konzervatoř, rodiče chodili po Petříně a čekali, jak dopadnu. Táta Prahu miloval, studoval tady, byl tu na vojně a sám hrál ochotnické divadlo, takže byl nadšený. Vodil mámu po městě, aby přišla na jiné myšlenky, protože maminka u toho brečela. Na jednu stranu mi to přála, ale bylo pro ni těžké, že jí už druhé dítě ve čtrnácti zmizí a už ho neuvidí. Tehdy byla Praha pocitově stejně daleko, jako kdyby dnes dítě odletělo přes oceán.

Takže tatínek byl s divadlem spojený odjakživa?

Ano. V Sokolově vedl ochotnický soubor, dnes vede divadlo u nás v Pyšelích, kam se rodiče přestěhovali. Je mu přes osmdesát a pořád zkouší dvě hry najednou. Divadlo ho drží při životě. Zpětně říká, že moje „komediantství“ viděl hned po narození, i když já byla jako dítě spíš tichá, hodná holka v koutě. Dáda (bratr Dalibor Gondík – pozn. red.) byl naopak živel, vyráběl si bubny z papíru a hrál si na Phila Collinse, recitoval, zpíval.

Galerie: Adéla Gondíková
Mohlo by se vám líbit

Carmen Mayerová a Tereza Kostková: Dvě herečky, dvě generace a jeden recept na radost

Maminka a dcera, obě temperamentní herečky. Jak tohle může fungovat, řeknete si. Skvěle! Carmen Mayerová (81) a Tereza Kostková (49) nám v rozhovoru prozradily, jak nejraději tráví společný čas, co pro ně bylo důležité při výchově dětí a jaký je jejich recept na splín z dnešního světa. A schválně - uhádnete, která z nich jezdila v mládí stopem a která píše básně?
marianne.cz

Jak se tedy ta „hodná v koutě“ dostala k herectví?

Ve škole jsem psala, že budu zdravotní sestřička nebo učitelka. Až v osmé třídě, pod tlakem učitelky, jsem do přihlášky napsala pražskou konzervatoř a pro jistotu k tomu učňák na dráze, kdyby mě nevzali. Táta o tom nejdřív ani nevěděl. Nakonec mě sám připravoval: vybral mi monology, pomáhal zkoušet. Zajímavé je, že jsme o existenci konzervatoře dlouho nevěděli, dokud tátovi nepřijel pomáhat na ochotnickou přehlídku dramaturg Petr Janiš. To on tátovi řekl: „Proč by vaše děti čekaly na DAMU, když můžou zkusit konzervatoř hned?“ A tak to celé začalo.

Pamatujete si na den přijímacích zkoušek? Jaké to bylo?

Nedávno jsem to vyprávěla dceři a pořád nechápu, co se tehdy stalo. Na těch zkouškách jako by najednou něco bouchlo. Přišlo mi to celé strašně zábavné, ta škola, to prostředí. Už dřív jsem tam jezdila za bráchou, který byl ve třetím ročníku velký mazák a my mu s mámou a babičkou jezdily uklízet na internát. Pamatuju si, jak jsem tam viděla Mahulenu Bočanovou – úplně mě posadila na zadek. Byla nádherná, měla dlouhé vlasy, stejně jako Sabina Laurinová. A já? Oškubaná od mámy s krátkou ofinkou, protože mám oční vadu a máma nechtěla, aby mi vlasy lezly do očí. Řekla jsem si: Tak dost, nechám si narůst dlouhé vlasy! Jako zázrakem se mi najednou začaly kroutit do loken. Táta to tehdy komentoval, že se mi po sedmi letech vyměnila krev a stalo se něco v hlavě.

Jak reagoval bratr, když vás viděl u zkoušek?

Byl v šoku. Ráno jsem ho poslala pryč, ať si klidně zajde k holiči, a on se vrátil, když už jsem byla po zkoušce. Učitelé mu mezitím říkali: „Pane Gondík, vy jste byl divoch, ale co je tohle? Vaše sestra je úplně jiná, sedí u piana jak šedá myš a přitom úplně září.“ První rok byl pro mě ale hrozně těžký. V Sokolově končila škola ve dvě, maximálně ve čtyři, a zbytek dne jsme běhali venku. Tady jsem často byla ve škole od sedmi ráno do osmi večer. Byla jsem vyřízená, strašně se mi stýskalo a pořád jsem brečela. Táta dokonce přijel a říkal: „Když budeš chtít domů, prostě se vrať.“ Nakonec jsem se uklidnila, zvykla si a zůstala. Když se na to ale dívám zpětně, a teď to vidím i u dcery, přechod z domova do velkého města je prostě nářez. Takovou tichou jistotou pro mě byl Dalibor. Nebydleli jsme spolu, ale věděla jsem, že tady někde je. A i když tehdy nebyly mobily, nějak jsme se vždycky našli. Dodnes nechápu, jak jsme to dokázali, ani doma jsme neměli telefon. Jediný kontakt byl přes mamčinu linku v kanceláři na dráze.

Vedle divadla a filmu také moderujete. Co vás na té práci baví nejvíc? Vysílání, nebo příprava?

Paradoxně mě na moderování nejvíc baví příprava, i když ji dělám hrozně pomalu a sama. Dostaneme sice základní rešerše, ale jinak je to na mně, co z rozhovoru vznikne. Někdy je to jasné, host přijde s novou knížkou nebo premiérou, ale často ne, a to je pro mě největší výzva.

Jak často se stává, že hosta vůbec neznáte?

Docela často. Klidně osmdesát procent lidí neznám. A pak zjistím, že mají na sociálních sítích statisíce sledujících, jen žijí v jiné bublině. To je na tom skvělé, díky rozhlasu se dostávám k lidem a příběhům, o kterých bych jinak nevěděla. Jsem hrozný pátrač. Někdy se směju, že jsem skoro detektiv, prostě se pídím po detailech: odkud host pochází, co ho formovalo… a najednou se mi z toho skládá úplně nový svět.

S bratrem jste byli vyhlášené moderátorské duo. Vzniklo přirozeně z vaší sourozenecké souhry?

Začalo to v rádiu. Takhle jsme se bavili odmalička, takže nám to nepřišlo nijak zvláštní. Ale když nás slyšeli v éteru, asi to zvenku působilo zajímavě, neokoukaně. V roce 1998 chtěla Nova po čtyřech letech ve Snídani obměnit moderátory a hledali někoho mladého s piercingy a dredy. My jsme jim do toho výběru vlastně ani nezapadali. Šli jsme na konkurs spíš z povinnosti, a i tam nejdřív říkali: „To je to samé, co už máme.“ Jenže Snídaně hostila i politiky, jako byl například Václav Klaus nebo Miloš Zeman, a když vedení zjistilo, že přímý přenos s úplnými nováčky by byl risk, vsadili nakonec na nás.

Z prvního manželství máte dceru Nelu, která nedávno oslovila 21. narozeniny. Bydlí stále s vámi, nebo už vyletěla z hnízda?

Už tak napůl vylétla. Máme spolu střídavou péči – ale o psa. (smích) Dlouho jsem jí nechtěla psa dovolit, pořád jsem trvala na tom, že ne, bydlíme za Prahou, kdo by ho venčil, a navíc nejsem úplně psí člověk. Tedy spíš nebyla jsem. Nakonec jsem psa povolila až v jejích šestnácti. Měli jsme tehdy svatbu a na svatební cestě jsme se dohodli, že psa pořídíme. Teď je naší Maybe pět let. Jenže mezitím šla Nela studovat do Prahy a má tam přítele, takže je to teď tak, že buď stíháme my, nebo oni. Ale vždy se tomu druhému páru hrozně stýská.

Vztahy mezi mámou a dcerou umí být někdy napjaté, jak to máte vy dvě?

Máme to naštěstí jinak. Často si říkám: Ježiš, ještě že je to tak. Nela je od malička spíš introvert, takže u nás nic nelítá, nikdo ničím netříská, žádné scény. Možná v sobě něco občas prožívá, ale myslím, že od začátku cítí obrovskou lásku z mojí strany a uvědomuje si to. Hrozně ráda navštěvuje babičku s dědou, a to mě vždycky dojme. V tomhle věku už většinou mladí spíš vylítnou, ale ona přijede do Pyšel, vezme psa a řekne: „Jdu za babičkou.“ Sama od sebe. Loni třeba babičku poprosila, aby ji naučila šít na stroji, a ušila si sama sukni. To jsou momenty, kdy si říkám, že nás má opravdu ráda a že jsme si to mezi sebou udržely.

Oba její rodiče jsou umělci, vydala se ve vašich stopách?

Studovala střední veterinární školu, ale na vysokou už nechtěla, protože je opravdu hodně těžká. Pak rok studovala angličtinu a teď je na výtvarné škole, obor bytový design. Nádherně maluje, to má po tátovi. Bohužel si ale neveří a nevěřila – tehdy při rozhodování na základce. Mohla už mít víc osvojených technik, práci v různých programech na počítači a tak dále. Vůbec mi to ale nevadí. Hlavně že ji to baví – a ten veterinární základ anatomie v latině taky není k zahození.

Přehoupla jste se přes mytickou hranici padesátky. Jste jako některé ženy citlivá na svůj věk?

Vůbec. Já už to vlastně říkala od pětačtyřiceti, že je mi možná padesát, takže jsem to tak brala dávno. Ale je pravda, že když vám najednou všichni gratulují a vidíte to číslo napsané: Adéla Gondíková, 50, tak to člověku na chvíli dojde. V duši jsem pořád stejná, mám pocit, že jsme školu dodělali před pár lety a všechno teprve začíná. A pak si řeknete, že to za chvilku bude třicet let, co jsme začínali na Nově, a že dnešní mladí už vůbec nevědí, kdo jsme. Už nám ani nepřijde vtipný, když někdo řekne: „Moje babička na vás vyrostla.“ (smích) První půlrok po padesátce byl možná trochu zvláštní, protože když bylo padesát mojí mámě, připadalo mi to tehdy jako konec světa. A teď si říkám: Hele, já si tu pořád běhám a směju se. Takže ne, žádná krize, jen malý moment překvapení.

Prošla jste fází bilancování? Prolítlo vám hlavou, co byste třeba ráda v životě ještě stihla?

Ne, žádné velké bilancování. Spíš mě občas přepadnou takové myšlenky... Když vidíte, jak lidi kolem odcházejí, někdy i mladí a nečekaně, tak vás to vyděsí a říkáte si: Hele, já už mám taky kus života za sebou. To mě přinutí přemýšlet prakticky, že bych měla dát věci do pořádku, aby pak dcera neměla zbytečné starosti. Ono se to ale furt odkládá, práce, dovolená, život běží tak rychle, že pořád říkám „dám to na seznam“ – a najednou je půl roku pryč.

Působíte hodně energicky a občas – omlouvám se za ten výraz – až ztřeštěně. Neřekla jste si někdy, že je na čase trochu se zklidnit, zvážnět?

Jenže to nejde, když to nemám v hlavě. Jsem prostě taková, slyším hudbu a hned mě to zvedne. Když hodně pracuju a pak mám zájezd, kde vím, že druhý den nikam nemusím, tak se mnou šijou všichni čerti. Mám potřebu se uvolnit, smát se, tancovat. To mě nepustilo ani s věkem. Jasně, už je to jiné, s Jirkou jsme nejpozději do půlnoci doma, dáme si pivo na spaní, žádný tvrdý alkohol. Momentálně dokonce nepijeme ani to pivo. Jak jsem ale někde mezi svými na večírku a začne hrát muzika, prostě mi rupne v kouli a najednou tančím na stole. Pamatuju si, jak jsem si říkala: Ve čtyřiceti, v padesáti už to bude divné. A teď? Říkám si: V šedesáti už na ten stůl určitě nevylezu. (smích)

Když ne na duchu, pozorujete stárnutí na těle?

Velice! Bohužel je to hrozně znát – na obličeji i na těle. Kamarádky mě uklidňují: „Počkej, to je ještě dobrý, frčí to z kopce teprve od pětapadesáti.“ Tak čekám. (smích) Nosím takové ty šaty a la Květa Fialová a jsem spokojená, protože leccos schovají. Ale stejně si pořád říkám, že musím začít cvičit, zpevnit to, aby to všechno tak nepadalo, jenže na to prostě nemám čas. Snažím se hodně chodit, ale pak přijde týden, kdy točím od pěti ráno do večera a jsem ráda, že vůbec žiju, natož abych šla do posilovny. Vždycky si říkám: začnu od září… ne, od listopadu… od Nového roku! (smích) Teď jsem se tedy kousla a od září opravdu cvičím. Nic ale zatím není vidět. A jsme zase u toho věku.

Mohlo by se vám líbit

Z Brna až do Královské opery v Londýně. Dirigent Jakub Hrůša míří na vrchol světové hudby a svým dětem čte Hraběte Monte Christa

Od září působí jako hudební ředitel Královské opery v Londýně. Už nyní ale ví, že za tři roky bude stát v čele České filharmonie. Vést dva až tři orchestry naráz a do toho hostovat po celém světě je pro dirigenta Jakuba Hrůšu (44) vlastně běžné pracovní tempo. Jak se mu s rodinou žije v Londýně? Vede své děti k hudbě? A proč jim namlouvá vlastní audioknihy?
marianne.cz

Na Instragramu máte víc než sto tisíc sledujících. To není málo. Jaký vztah máte k sociálním sítím?

Já tam nejradši koukám na ostatní. Baví mě, když vidím něco hezkého, třeba rozkvetlou louku nebo vtipný nápis, například ve Frýdku Místku ceduli „Pozor, opilci!“ Ale že bych fotila sama sebe? To mi přijde takový zvláštní, ale samozřejmě že to taky dělám. Hlavně s manželem. Většinou ale udělám fotku z divadla a pak ji smažu, protože mi to přijde strašný. Kamarád říká Instagramu chlubidlo a má pravdu. Většinou jen přesdílím, když někdo označí fotku z mého moderování nebo divadla, takže to vypadá, že jsem aktivní, ale sama toho moc nepřidávám. Účet jsem si založila, když bylo Nele asi dvanáct třináct, abych ji měla pod kontrolou. Chvíli jsem hlídala každý snímek. Musela mi ukazovat fotky, které tam dává. Většinou jsem jí řekla, ať tam nedává obličej, že je to nebezpečný. Po letech mi někdo řekl, že jsem fakt vtipná, protože dcera může mít jiné účty, o kterých nevím, a vůbec to se mnou nemusí konzultovat. Nikdy jsem se jí na to ale neptala. Já mám na Instagramu nastavený limit patnáct minut denně. Ten se dá ale samozřejmě prodloužit... Zkrátka influencer ze mě asi nebude.

Vaším mužem je Jiří Langmajer. Byla to láska na první pohled, nebo rostla pomalu?

Pomalu. Potkali jsme se na natáčení. Den předtím jsem si přečetla, že mého muže hraje Jirka, se kterým už jsme se znali z Ordinace. Každý jsme tehdy měli v hlavě úplně jiný, jak já říkám „discopříběh“, takže nás nenapadlo, že by z toho mohlo něco být. Pamatuju si, jak jsem seděla na gauči a hrozně kašlala. Mám astma, v létě se mi spustí kašel a dusím se, spím v sedě. V té scéně byl napsaný záchvat smíchu a já se bála, že mě to chytne, tak jsem do sebe lila sirupy. A Jirka, velký hypochondr, se na mě najednou otočil těma svýma očima a říká: „Ty kašleš?!“ Já: „Prosím tě, to je jen astma.“ A on zase: „Ty kašleš?!“ (smích) Pak byl hrozně hodný, zůstával u protizáběrů, i když nemusel. Ale žádné jiskry, spíš dlouhé povídání. Když jsme dotočili, rozloučili jsme se a každý šel svou cestou. A po pár metrech jsme se oba otočili, jak ve filmu, a ještě jednou si zamávali. To byl takový první náznak. Takže žádná láska na první pohled, spíš pomalé, postupné sbližování.

Co máte na svém muži nejraději? Oba za sebou máte předchozí manželství, co nového vám Jiří přinesl do života?

Asi to, jak mi dává najevo obrovskou lásku. Myslím, že to není v každém vztahu samozřejmostí. My herci jsme možná emotivnější, takže to projevujeme víc, ale já to od něj cítím pořád. To je pro mě velká jistota a pohoda. Také mě vytáhl k věcem, které jsem dřív nedělala – cestování, běžky, výlety. Jsem spíš domácí pecivál, po práci mám nejradši klid na zahradě, uklidit si, jen tak být. Jirka je naopak velký plánovač. Když má volno, hned někam jede. Dovolené chystá rok dopředu a díky němu jsme pořád v pohybu. Jsem mu za to vděčná.

V komentářích se o vás často píše jako o ideálním páru… Myslíte si to taky?

Komentáře nečtu a na sebe se zásadně nekoukám. Teď jsem poprvé v životě musela absolvovat promítání nového filmu Na horách od Rudy Havlíka, který má premiéru v listopadu. Bylo to utrpení. Ani Loskutáka jsem nikdy neviděla.

Většina natáčení, jak název napovídá, probíhala na horách. Jaký k nim máte vztah?

Oba k nim máme moc hezký vztah. V létě jsme byli na Korsice a často jezdíme do Pece chodit po horách. Jsme takoví malí horalové. Jirka samozřejmě větší, ten má za sebou Himaláje, mně stačí i ty naše procházky. A při těch vedrech, jaká byla letos v létě, jsem si říkala, že se za chvíli všichni do hor nejspíš přestěhujeme, protože to bude jediné místo, kde se bude dát normálně žít.

ADÉLA GONDÍKOVÁ

Narodila se roku 1973 v Sokolově. V minulosti moderovala například Snídani s Novou a Rady ptáka Loskutáka. Spolu se svým bratrem Daliborem uváděla také pořad Gondíci s. r. o. a zábavnou Go Go šou. Z manželství s hercem a hudebníkem Ondřejem Brouskem má dceru Nelu. Podruhé se vdala v roce 2019 za herce Jiřího Langmajera, s nímž bydlí nedaleko Prahy. V současnosti moderuje na Českém rozhlase Dvojce pořad Blízká setkání. Dlouhá léta se objevuje také v seriálech, například v Ordinaci v Růžové zahradě, 1. Misi a v ZOO Nové začátky. „Jsem hrozný pátrač. Někdy se směju, že jsem skoro detektiv, prostě se pídím po detailech: odkud host pochází, co ho formovalo.“ „Mám potřebu se uvolnit, smát se, tancovat. To mě nepustilo ani s věkem. Jasně, už je to jiné, s Jirkou jsme nejpozději do půlnoci doma.“

KDE ADÉLU UVIDÍTE

Hraje v několika pražských divadlech, například v Hudebním divadle Karlín (Slunce, seno jahody), Divadelní společnosti Háta (Až naprší a uschne, Do ložnice vstupujte jednotlivě) nebo Komorním divadle Kalich (Ani za milion). „S Jirkou to nebyla žádná láska na první pohled, spíš pomalé, postupné sbližování.“
 

Článek vyšel v časopise Marianne pod původním názvem „Šijou se mnou všichni čerti “ v čísle 11/2025. Všechna vydání časopisu naleznete za zvýhodněnou extra cenu zde.

Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×