
Markéta Cukrová, česká mezzosopranistka
Bach má pevné místo mezi největšími skladateli hudebních dějin. Nejvíc otevřel a popsal matematickou podstatu hudby a dal nahlédnout do jejích složitých útrob. V tomhle smyslu jsou pro mě jeho skladby fascinující. Jsou také velkou výzvou pro mě jako zpěvačku, protože mě učí nemyslet pouze na sebe a svůj sólový projev, ale vnímat se jako součást dokonalé stavebnice, která slouží vyššímu účelu. Tomu musím přizpůsobit celkový hudební styl, druh a barvu tónu, harmonické myšlení, frázování. Bach není skladatelem jednoznačně vokálním (spíše naopak), ale přesto se v jeho velkých kompozicích vyskytují jedny z nejkrásnějších zpěvních linek vůbec. Ne nadarmo se ostatní velcí skladatelé jeho dílem zabývali a studovali ho.

Shalev Ad-El, izraelský cembalista a dirigent
Bach pro mě znamená hlavní zdroj obohacování posledních 35 let, ale samozřejmě také začátek, základ, kořeny a inspiraci pro budoucnost hudební tvorby. Nejen pro nejvíce ovlivněné klasické skladatele, kteří jej následovali, jako jsou Mozart, Haydn, Beethoven, Mendelssohn and Brahms, ale také pro vývoj jazzu, rocku, elektronické hudby a další.

" >
Jolana Slavíková, česká sopranistka
Bach má pro mě význam skoro esenciální, neboť jeho skladby byly jedny z prvních, které mi otevřely svět klasické hudby. Dodnes mne uchvacuje jeho genialita. Za jeho kompozicemi se skrývá srdce člověka, věřícího, strádajícího, hledajícího, kajícího se, které promlouvá i k dnešním "moderním" lidem. To mě opravdu fascinuje.

Vojtěch Spurný, český dirigent a cembalista
Bach je jeden z největších hudebních géniů všech dob - když se zeptáte lidí na největšího skladatele všech dob, polovina jmenuje Beethovena a ta druhá Bacha. Pro mě jako cembalistu není jeho hudba jen denním chlebem a základem repertoáru (koneckonců věnoval právě cembalu celou třetinu svého rozsáhlého díla), ale rovněž neustálou výzvou - i když hrajete nějakou jeho skladbu celý život, pořád v ní nacházíte nové souvislosti, další a další výrazové roviny a také téměř nekonečné interpretační obzory. Souvisí to zřejmě s tím, že jeho hudba je na jedné straně pevně zakotvena ve své době a vyrůstá z vyjadřovacího slovníku evropského baroka, na druhé straně ovšem je obrovsky nadčasová a dokáže oslovit posluchače a interprety naprosto různých epoch - dnes se nám zdá neuvěřitelné, že mohl být na sto let po své smrti téměř úplně zapomenut!

Vilém Veverka, český hobojista
Bach je doslova věčná hudební materie, věčné téma pro interpreta na straně jedné a svým způsobem i pro posluchače na straně druhé. Nadále tak jako interpret objevuji to vše nové co Bachova hudba přináší, nadále se učím novým skladbám a znovu a znovu mě fascinuje genialita německého autora. Jeho hudební myšlenky lze snad skutečně chápat pouze tak, že přicházejí z jiného světa, protože prostý lidský mozek by nebyl schopen něčeho tak krásného…

Philippe Bernold, francouzský flétnista
Bach byla první hudba, kterou jsem si zamiloval. Jednak proto, že mám křesťanské kořeny (jsem protestant, stejně jako tento úžasný skladatel), ale i proto, že to je první hudba, která mě rozplakala. Pamatuju si představení Matthew Passion s orchestrem města Colmar, kde jsem hrál čtvrté housle. Během posledního refrénu první části jsem hrál se slzami v očích!
Prohlédněte si další galerie
- Kuchyně na chalupě s puncem dávných časů u známé blogerky
- Špinavý gril, nedostatečná tepelná úprava masa nebo mizerné palivo. Nejčastější chyby při grilování, které vám mohou zkazit večer a někdy i zdraví
- Víte, jak bydlí interiérová designérka? Jana Pařízková otevírá dveře do svého světa
- Levnější, chutnější a po ruce: Tohle ovoce se vyplatí pěstovat doma
- Lékaři koupili starý dům na venkově a dokonale ho zrekonstruovali