Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Antivirotika snadno a rychle: 10 tipů pro odolnost těla a radost duše

Info ikona
Žena

Jistě, všichni víme, že teď je ten nejvyšší čas na zdravý životní styl. Jenže blíží se vánoční svátky a ruku na srdce - kdo se v prosinci ubrání rohlíčkům a bramborovému salátu? My ne. Naštěstí existuje pár návyků, co vás nebudou stát příliš mnoho námahy ani odříkání.

Lucie van Koten | 22. 11. 2022

1. Voňavá lékárna

Éterické oleje, ty malé černé lahvičky, jejichž obsah kapeme do aromalampy, vynikají antivirovými, antibakteriálními i antimykotickými účinky. Můžete si být jistí, že si vydezinfikujete vzduch v místnosti, a ještě děláte něco pro imunitu. Kvalitní éterický olej, který na rozdíl od syntetických vonných olejů snadno rozeznáte díky latinskému názvu na lahvičce, krásně uvolní dýchací cesty.

TIP MARIANNE: Co by mělo být ve vaší aromaterapeutické lékárničce? Eukalyptus, levandule nebo tea tree. Neředěné je můžete kápnout třeba i na opar.

2. Měla jsi pravdu, babi

Košilku považovala za základ (nejen zimního) šatníku snad každá babička. Samozřejmě měla pravdu! Bavlněný nátělník, který má chránit před nastydnutím, můžete vyměnit za daleko více chic košilku či jinou první vrstvu z jemné merino vlny. Prodyšné přírodní materiály vás udrží v teple, a tím zvyšují odolnost proti mrazivému počasí. 

3. Jak se máte, pane?

Nic nám neukázalo důležitost sociálního kontaktu s ostatními lidmi tolik jako rok 2020. Z vědeckých experimentů vyplývá, že se bojíme dát s ostatními lidmi do řeči v domnění, že se s námi nebudou chtít bavit. Jakmile ale o konverzaci s námi projeví zájem, zlepšuje se nám nálada, a to poměrně diametrálně.

4. Nenápadné změny

To, jak bydlíte a jak máte zařízenou domácnost, z velké části určuje, jaké jsou vaše návyky, často totiž děláme spoustu úkonů nevědomky. Máte ovoce v lednici, ale misku s čokoládovými bonbony hned na lince? Nabíjíte mobil v obýváku, nebo přímo u hlavy na nočním stolku? Dáváte lahve vína okamžitě do lednice, hned jak dorazíte s nákupem, nebo je začínáte chladit až v momentě, kdy je chcete otevřít?

DOBRÁ RADA: Platí, že co máte na úrovni očí, to vás ovlivňuje, a tedy i nejvíce svádí. A naopak co na očích nemáte, na to si leckdy ani nevzpomenete. Chodit několikrát denně kolem čokolády či otevřené lahve vína přispívá jen k tomu, že si najdeme důvod, proč si dát. Odborníci doporučují uspořádat si byt tak, abychom veškerá lákadla schovali a raději je nahradili tím, co skutečně chcete jíst.

5. Grepová vzpruha

Období Vánoc je náročné primárně pro zažívání a játra. S odbouráváním alkoholu v krvi pomůže ženšen pravý, ze kterého připravíte výborný čaj. Pít jej můžete klidně už před oslavami, prevence rozhodně neuškodí. Skvělý je samozřejmě i na zmírnění následků alkoholového dýchánku.

KDYŽ TO PŘEŽENETE S JÍDLEM: Zažívání uleví grepové jádro, které seženete jak v tobolkách, tak v glycerinových kapkách.

6. Bylinkoví pomocníci

Zdraví pomůže i správný pitný režim – jestli chcete utužit imunitu, prolévejte se hlavně smoothie a neslazenými bylinnými čaji. Existují speciální směsi na podporu obranyschopnosti, „babky kořenářky“ pro tyto účely kdysi používaly hlavně čaje z šípku, rakytníku, mateřídoušky. Velkým pomocníkem je i třapatka nachová, známá jako echinacea. Pro léčivé účinky se jí někdy přezdívá indiánské zlato. Právě indiáni ji totiž s oblibou používali při bolestech zubů, krku nebo při kašli.

DOBRÁ RADA: Pokud ucítíte, že „na vás něco leze“, udělejte si zázvorový čaj s citronem a medem. Jen pozor, med přidávejte až po vychladnutí, aby se nezničily jeho prospěšné složky.

Info ikona
Bylinky

7. Superpotraviny v akci

Takzvané superpotraviny jsou fenomén posledních let. Někdy bývají označovány za „elixíry zdraví“, a to díky vysokému obsahu zdraví prospěšných látek, zejména vitaminů, minerálních látek, antioxidantů, vlákniny nebo n-3 mastných kyselin. Řadí se mezi ně například kustovnice čínská, chia semínka, borůvky, červená řepa, avokádo, rakytník a mnoho dalších. Jakou superpotravinu vyzkoušíte vy?

8. Vitaminománie

Sbírejte céčka! Nemyslím plastovou retro hračku z 80. let, ale vitaminy, jejichž přísun byste mělI v době virových onemocnění výrazně navýšit.

TIP MARIANNE: Začněte ráno sklenicí vlažné vody s čerstvě vymačkanou citronovou šťávou. Vitamin C najdete ale také v kiwi, zelí, červené paprice a šípcích.

9. Trénujte svůj druhý mozek

Imunita vzniká ve střevech, až 70 % buněk imunitního systému se nachází právě tady. Navíc 90 % serotoninu, zodpovědného za pocity štěstí, se produkuje také tady. Ne nadarmo se říká, že právě střeva jsou druhý mozek. Udržujte rovnováhu střevní mikroflóry a dejte si k snídani či svačině zakysané mléčné výrobky typu jogurt, kefír, zákys nebo podmáslí. Obsahují probiotické bakterie zlepšující stav sliznice, takže střeva pěkně nakrmíte. Když budou v kondici, tisíckrát vám to vrátí.

10. Vzduch je čistý

S příchodem studených dní míváme tendenci topení pořádně „vohulit“. Jenže velké teplotní rozdíly mezi venkovním prostředím a domácím ovzduším našemu organismu neprospívají, mohou vést k jeho oslabení. Přetopený, nevětraný vzduch ztrácí svou přirozenou vlhkost, která by se měla pohybovat kolem 40 % až 60 %. „Vysušený byt“ se stává semeništěm roztočů. Ti se v teplém prostředí mnohem rychleji množí a výrazně zhoršují zdravotní obtíže alergiků a astmatiků.

DOBRÁ RADA: Nezapomínejte pravidelně větrat, pomůže i nakup kvalitního zvlhčovače vzduchu. Doba kapajících mokrých ručníků pohozených na topení je naštěstí dávno pryč!

Zdroj článku