Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Bolesti z raného dětství ovlivňují zásadně váš život: Zjistěte, jak se s nimi v dospělosti vypořádat

Info ikona
psychologie

Prožitky z raného dětství hrají velmi důležitou roli ve vašem životě. Tyto zážitky mohou být velmi příjemné, ale mohou také zanechat bolestivé stopy, které mohou mít vliv na vaše budoucí vztahy, zdraví a celkovou pohodu. Některé dokonce mohou způsobit závažné duševní poruchy. Přečtěte si, jak s takovými prožitky v dospělosti nakládat a zlepšit tak kvalitu svého života.

Barbora Wittová | 7. 04. 2023

Faktory, které způsobují bolesti z dětství

Rodinné trauma

Rodinné trauma může zahrnovat například rozvod rodičů, zneužívání, týrání nebo ztrátu milované osoby, ale například i nedostatek pozornosti nebo lásky od rodičů. Tyto zážitky mohou zanechat hluboké emocionální rány, které se leckdy nezahojí ani po dosažení dospělosti.

V případě rozvodu rodičů se dítě může cítit opuštěné a bezmocné. Může mít pocit, že je to jeho vina, a může se obviňovat za rozpad rodiny. Také může jeden z rodičů kvůli rozvodu negativně změnit své chování vůči dítěti. To může u dítěte způsobit velký stres.

Zneužívání může zahrnovat fyzické nebo sexuální týrání, ale také může jít o emocionální zneužívání. Dítě, které je zneužíváno, může mít v dospělosti problémy s důvěrou, může mít nízké sebevědomí a problémy s navazováním vztahů. Zneužívání také může vést k posttraumatické stresové poruše.

Fyzické a emocionální týrání může být způsobeno rodiči, sourozenci nebo i jinými lidmi v rodině. Tyto zážitky mohou zanechat bolestivé šrámy v psychice dítěte a mohou vést k celoživotnímu traumatu. Dítě, které je týráno, může mít v dospělosti problémy s nízkým sebevědomím, depresemi, úzkostí a dalšími psychickými poruchami.

Ztráta milovaného člověka, jako je například úmrtí rodiče nebo sourozence, je pro dítě traumatizující událost. Dítě se může cítit osaměle a ztraceně. Tyto pocity ho mohou trápit dlouhodobě a trauma může mít vliv na celý život.

Negativní zážitky

Negativní zážitky v dětství, jako jsou šikana, pocit osamělosti nebo nedostatek lásky, mohou způsobit trvalé psychické potíže. Dítě, které je šikanované, se může cítit izolované, zranitelné a bezmocné. Šikana může mít obrovský vliv na sebevědomí dítěte a může vést k celoživotním problémům s nízkým sebevědomím, úzkostí a depresí. Šikanované dítě také může mít problémy s navazováním vztahů a s důvěrou k ostatním.

Mohlo by se vám líbit

Projevy bolesti z dětství v dospělosti

Deprese

Bolest z dětství může být spojena s depresí, protože traumatické zážitky z dětství mohou vést k chronickému stresu a narušení neurotransmiterů v mozku. Dospělí tak mohou mít neustálý pocit beznaděje, ztráty zájmu a únavy.

Úzkost

Trauma z dětství může také vést k úzkosti, která se může projevovat různými způsoby, včetně úzkostných poruch, fobií a posttraumatické stresové poruchy.

Problémy s mezilidskými vztahy

Dospělí, kteří prožili bolest z dětství, mohou mít problémy s navazováním vztahů, důvěrou a komunikací s ostatními. Mohou mít také problémy s vyjadřováním svých pocitů a emocí.

Problémy se sebeúctou

Dětská traumata mohou vést k nízkému sebevědomí a problémům se sebeúctou. Dospělí, kteří trpěli šikanou nebo zanedbáváním ze strany rodičů, mohou mít pocit, že nejsou dost dobří nebo hodni lásky.

Problémy s chováním

Bolesti z dětství mohou také vést k problémům s chováním, jako je agresivita, impulzivita, nadměrná konzumace alkoholu či drog a jiné rizikové chování.

Zdravotní problémy

Bolest z dětství se může projevit také fyzicky v podobě zdravotních problémů, jako jsou chronické bolesti, migrény či autoimunitní choroby.

Jak se vypořádat s bolestmi z dětství

  1. Mluvte o svých pocitech - Jedním z nejúčinnějších způsobů, jak se vypořádat s bolestmi z dětství, je o nich mluvit s někým, koho máte rádi a důvěřujete mu. Můžete také vyhledat odbornou pomoc.
  2. Zkuste se připojit k nějaké skupině - Najděte podobně smýšlející lidi, kteří sdílejí své prožitky. Můžete se připojit k různým skupinám nebo organizacím, které se věnují vypořádání se s traumaty z dětství.
  3. Pracujte na sebelásce - Je důležité se naučit přijmout sebe a své prožitky takové, jaké jsou. To vám může pomoci snížit pocity viny a hanby, které často tyto prožitky doprovázejí.
  4. Žijte zdravě - Pečujte o své tělo a mysl a vytvořte si zdravé návyky, jako je pravidelná fyzická aktivita, zdravá strava a dostatek spánku. To vám pomůže udržet rovnováhu a zvládat stres.
  5. Zbavte se stresu – Zkuste techniky, díky kterým se zbavíte stresu, jako je meditace, jóga, hluboké dýchání.
  6. Najděte si nový zájem - Najděte si koníček nebo zájem, který vás opravdu baví a který vás naplňuje pozitivitou a optimismem. To vám pomůže uvolnit stres a nalézt nové štěstí.

 

Zdroj článku