Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Zdraví

Káva po obědě je pro mnohé neodmyslitelná, pravdou ale je, že vůbec není zdravá

Info ikona
Žena s kávou

Kávu má ráda většina lidí a mnoho z nich si ji užívá po obědě, kdy ji považuje za součást jakéhosi odpočinkového rituálu a zároveň jako perfektní nastartování druhé poloviny dne. Právě v tu chvíli by se ale pít neměla.

Tereza Čaladi | 27. 10. 2022

Jistě jste se s tím také setkali. Jdete z oběda a většina vašich kolegů, možná včetně vás, si jde rovnou pro kafe. Nebo po nedělním rodinném jídle hostitel zvolá, „kdo všechno si dá kafe?“ a zvedne se hned několik rukou.

Je to přitom pro Čechy a Evropany celkově poměrně specifické. Není to tak všude ve světě. Důvodů to přitom může mít hned několik – jedná se o kulturní zvyk; lidé chtějí posedět s těmi, s nimiž na obědě byli; chtějí se vzpružit (což podle studií funguje); berou to jako jakousi relaxační činnost; nemůžou si pomoct (kofein je přeci jenom návykový). V každém případě pokud se káva po obědě týká i vás, máme pro vás špatnou zprávu – není to vůbec zdravé.

Mohlo by se vám líbit

Pití kávy po jídle může ve skutečnosti výrazně snížit vstřebávání železa (až o 80 %) a zároveň snížit příjem minerálů, jako je zinek, hořčík a vápník. Což vede ke zpomalení a zhoršení trávení a zároveň k tomu, že vám mohou chybět klíčové živiny. Železo je totiž velmi důležité, jelikož je zodpovědné za tvorbu červených krvinek, které zajišťují přenos kyslíku ve vašem těle. Nevstřebání železa z jídla může být rizikové tedy zejména pro lidi trpící anémií (sníženým počtem červených krvinek). To ovšem neznamená, že neovlivní ani zdravé jedince – může způsobit úbytek energie, bledost, bušení srdce, zadýchávání, bolest hlavy, syndrom neklidných nohou, vypadávání vlasů či dokonce úzkost. A jak situaci řešit, pokud si bez poobědového šálku kávy jednoduše nedokážete představit svůj den?

  • Zkuste zdravější alternativy

Pokud máte obavy z příjmu železa, ale chcete si po jídle dát zkrátka nějakou tečku v podobě horkého nápoje, zvažte možnost s nižší hladinou kofeinu. Doporučovaný je například zelený čaj, který dokonce i pomáhá s trávením.

  • Chvíli počkejte

Odborníci doporučují s kávou počkat alespoň hodinu po konzumaci jídla.

  • Pokud si kávu skutečně neodpustíte, alespoň zvolte správně

Správnou volbou je podle odborníků espresso. Překvapuje vás to? Nejste sami. Pravdou ale je, že espresso má ve skutečnosti méně kofeinu než standardní šálek překapávané kávy. K tomu vám stále dodá správné množství kofeinu, které potřebujete k probuzení po velkém jídle.

Navíc se doporučuje po jídle vyhýbat kávovým nápojům s velkým množstvím mléka nebo cukru. Mléko a smetana mohou být obzvláště těžké a mohou přispět k vašemu malátnému pocitu. Espresso jsou jen kávová zrna a voda, takže už vás nezasytí, když jste najedení.

Kdy je optimální čas pít kávu?

V dopoledních hodinách by se kafe mělo pít před obědem a po snídani. Zde ale nelze říct konkrétní čas, jelikož záleží na tom, v kolik vstáváte. Káva hned po probuzení nemá úplně smysl, neboli vaše tělo vyloučí dostatečné množství kortizolu, aby se nastartovalo. A když má tělo dostatek kortizolu, káva nemá žádný účinek.

V odpoledních hodinách ji je optimální pít mezi druhou až pátou hodinou, jelikož kofein v těle zůstává pět až šest hodin. Tento čas se však zase odvíjí od toho, kdy jdete spát.

Mohlo by se vám líbit
Zdroj článku