Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Jak si nastavit zdravé hranice mezi pracovním a osobním životem? Máme pro vás 5 tipů

Info ikona
Žena na odchodu z práce

Mnoho lidí v dnešním světě dospěje v práci do bodu vyhoření. A není se čemu divit. Pracovní doba s tou, kdy mají volno, je totiž často rozmazaná. Stačí si přitom stanovit pevné hranice.

Tereza Čaladi | 12. 01. 2023

Pokud nastoupíte do nové práce, obvykle jí věnujete více času, než byste chtěli. Učíte se, jak fungují tamní systémy, snažíte se přizpůsobit tomu, jak to v ní chodí, pokoušíte se zdokonalovat a chcete ukázat, že jste týmový hráč, proto na vše říkáte „ano“. Pak se ale jednoduše může stát, že vaše práce netrvá běžných 8 hodin, ale klidně 10. A že to tak není pouze v začátku, ale i po zkušební době, či po roce, co tam pracujete. Což je tak akorát cesta k syndromu vyhoření.

To svědčí o tom, že zdravé hranice jsou potřeba. Pomáhají totiž se soustředěním se na práci, vytvořením více času na váš osobní život a v důsledku toho zároveň snižují stres.

Lépe se nastavují, když jste zrovna začali někde čerstvě pracovat, ale na změnu není nikdy pozdě. Proto pokud se bojíte, že vás práce pohltí nezdravým způsobem, nebo se jí už cítíte pohlceni a máte pocit, že nemáte dostatek času na svůj skutečný život, máme pro vás několik tipů, jak svůj pracovní a osobní život trochu vybalancovat:

1. Stanovte si priority

Jistě, vaší prioritou nejspíše je pracovat v běžných pracovních hodinách a mít více času na vás samotné, vaše koníčky i vaše blízké. Ale to není tak jednoduché. Chce to říct si konkrétně, co je pro vás důležité i v těchto jednotlivých sekcích. Tedy: Chcete pracovat na povýšení nebo dokončit všechny ty drobné úkoly, které se vám neustále hromadí? Chcete věnovat čas pouze sobě, nebo se více vídat se svými přáteli? Jednoduše si řekněte, co je pro vás důležité, a určete si, jak můžete naplňovat své priority v práci i mimo ni.

2. Pracujte efektivně

Podle odborníka na produktivitu a autora knihy Mít vše hotovo Davida Allena je dobré rozložit si své pracovní úkoly do několika kategorií. 1. Co daný den musíte udělat (to jsou ty priority výše); 2. Co můžete odložit; 3. Co můžete delegovat na někoho jiného; 4. Co můžete vypustit. Každý den tak dbejte na to, abyste splnili sekci č. 1.

Vedle toho k efektivitě pomáhá pracovat kratší úseky intenzivněji. Tedy udělat si přestávku alespoň každých 90 minut. Ne příliš dlouhou, pouze pár minut. Pomůže vám to.

Mohlo by se vám líbit

3. Buďte pánem svého času

Vymezte si svůj čas, kdy chcete pracovat. Určete si limity. Například, že budete na příjmu do pěti hodin odpoledne. A pokud někdo bude chtít uskutečnit pracovní hovor v šest večer, slušně řekněte, že buď do pěti, nebo další den ráno. Zároveň potom, co přestanete pracovat, neustále nekontrolujte své e-maily. Počkají do rána. Jednoduše buďte striktní ohledně svých hranic týkajících se toho, kdy jste k dispozici.

4. Dodržujte pracovní dobu i při práci z domova

Pracovní dobu je důležité dodržovat, i když pracujete doma. Tam totiž snadněji může dojít k prolnutí pracovního a osobního času. Vytvořte si tak svůj pracovní prostor. Nemusí se jednat přímo o pracovnu, stačí stůl. Mimo něj nepracujte. A jakmile jej opustíte po pracovní době, už se k němu nevracejte. Učiňte tak, až vám opět začne pracovní doba.

5. Nebojte se říkat „ne“

Zároveň po sobě nechtějte nemožné. A ani nedopusťte, aby to někdo chtěl po vás. V případě, že vám váš nadřízený řekne, že máte něco splnit v nereálném časovém termínu, řekněte mu, že se chcete ujistit, že odvedete kvalitní práci, pro kterou potřebujete o pár hodin více. Či zda na daném úkolu může někdo pracovat s vámi. Jednoduše nabídněte alternativu.

Nyní stačí vytrvat a být si vědomi toho, kam stanovováním svých hranic míříte. Zejména myslet na to, že váš život je ve vašich rukou.

Zdroj článku
Mohlo by se vám líbit