Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Když děláte pro druhé příliš a zapomínáte tak na sebe

I v dnešní době existují lidé, kteří myslí spíše na druhé než na sebe. S ničím se to ale nesmí přehánět. V tomto případě to může vést až k potlačení vlastního já. A to je pouze jeden z dopadů tohoto vzorce chování. Existují však cesty, jak zůstat druhým nápomocný a zároveň sám sebou.

Tereza Čaladi | 12. 02. 2023

Když jste na večírku, kde je jeden člověk smutný, nedokážete si ho užít, jelikož neustále přemýšlíte nad tím, že se trápí, a snažíte se mu zlepšit náladu. Kývnete, že v sobotu pomůžete s přípravami na akci, i když jste se těšili, že si dopoledne poležíte a pak si přečtete knížku. Obecně je pro vás těžké říkat ne. Hodně se omlouváte. Bojíte se, aby si o vás druzí nemysleli, že jste sobečtí, neohleduplní a zlí, když je například odmítnete. Proto občas skončíte na událostech a v situacích, kde vlastně vůbec být nechcete, ale jste tam, protože jste nechtěli ostatní zklamat. Týká se to vás? Pak jste možná závislí na naplňování potřeb druhých, zatímco zapomínáte na ty své.

Co se stane, když myslíte více na druhé než na sebe

Tendence upřednostňovat potřeby ostatních před vašimi vlastními často pramení z nejistoty a nízkého sebevědomí, touze po tom, aby vás měli ostatní rádi a byli jste oblíbení, ze špatných minulých zkušeností, ale i z toho, že si dostatečně nevážíte sami sebe. Požadujete tak štěstí druhých na úkor své emocionální pohody. To může mít hned několik negativních dopadů:

  • frustrace: Když někdo potřebuje pomoci, jste to vždycky pro ně, ale když jednou požadujete po někom něco vy, nikdo není v dohledu.

  • vyčerpání: Věnujete-li veškerou svou energii k zajištění toho, aby byli ostatní šťastní, možná vám nezbude žádná na vás samotné.

  • upozadění sebe samého: Lidé, kteří se soustředí na potěšení druhých, často skrývají své vlastní potřeby a preference, aby vyšli vstříc ostatním. Nejenom že tak potom nežijete svůj vlastní život, zároveň tak ostatní potom nemají možnost poznat vaše skutečné já.

Mohlo by se vám líbit

Hodný vs. příliš hodný. Co se stane, když překročíte tuto hranici?

Čeho je moc, toho je příliš. To se týká i laskavosti. Je sice hezké, když je člověk vlídný k druhým, ale neměl by kvůli tomu upozaďovat sám sebe. Může to totiž vést k neblahému vlivu na jeho psychiku. Rozeznat, zda jste hodní, nebo příliš hodní je přitom celkem snadné.
marianne.cz

Tipy, jak přestat upřednostňovat druhé a myslet v první řadě na sebe

Z výše uvedeného vyplývá, že se tak člověk, který myslí víc na štěstí ostatních, než to své, může dostat snadno do pasti. Najednou si uvědomí, že je nespokojený, zneužívaný a k tomu druhým nesympatický, protože si nedokáže stát za svým. Buďte tedy sami sebou. Možná se tak trochu omezí okruh lidí, kteří vás obklopují, ale u těch, kteří kolem vás zůstanou, budete mít jistotu, že vás přijímají takové, jací jste. Zde je několik tipů, jak na to:

1. Stanovte si hranice

Řekněte sami sobě, co jste ochotni přijmout a co už ne. Kde jsou vaše limity. Může to být například to, že jste k dispozici jen určitou dobu, či že po šesté večer nebudete přijímat pracovní telefony. Začněte přitom v malém. Pokud jste doposud žili pro druhé, musíte si na limity zvyknout nejenom vy, ale zároveň se naučit vysvětlit je druhým tak, aby je respektovali.

2. Soustřeďte se na své cíle a priority

Zvažte, jak chcete trávit svůj čas i čeho chcete dosáhnout. Znát své priority vám může pomoci určit, zda máte čas a energii se něčemu věnovat. Pokud vám něco ubírá energii nebo vám zabírá příliš mnoho času, podnikněte kroky k omezení této aktivity.

3. Dejte si čas na rozmyšlenou a naučte se říkat ne

Říkat ne pro někoho, kdo celý život říkal ano, je daleko těžší úkol, než se na první pohled může zdát. Dejte si tak dostatek času na rozmyšlenou. Řekněte tomu druhému, že to zvážíte a dáte mu vědět. A pokud dojdete k závěru, že vás to skutečně bude omezovat ve vašem čase, prioritách a na cestě k dosažení vašich cílů, zdvořile odmítněte. Klidně přes zprávy, pokud je to pro vás z očí do očí nyní těžké.

4. Nepěstujte jednostranné vztahy

Nikdy nezapomínejte na to, že vztahy vyžadují dávat druhým, ale i přijímat. Jistě, je to i o nějakém kompromisu, ale pokud jste pouze vy tím, kdo druhému neustále něco dává, pak je něco špatně. I když rádi děláte druhým radost, je důležité mít na paměti, že i oni by měli podnikat kroky, aby na oplátku dávali vám. Jinak se nejedná o zdravý vztah, ať už přátelský, nebo partnerský.

5. Pomozte, když chcete pomoci

Na závěr je důležité zmínit, že to neznamená, abyste se teď stali sobci první kategorie, ale abyste si vážili sami sebe. A nepomáhali, pokud vás to ubíjí. Ale pomáhali, když v tom vidíte smysl a uděláte to s radostí.

Mohlo by se vám líbit

Jak pečovat o svou duši i tělo?

Pečujeme o domov, staráme se o děti a chceme, aby se partner cítil jako v bavlnce. Tolik času trávíme péčí o druhé, až zapomínáme pečovat samy o sebe. Pokud cítíte, že jste se v posledních měsících pěkně odbývala, zkuste to změnit.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl
8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

Životní styl
Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Životní styl
Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Životní styl
Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky

Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky