Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Lekce dlouhověkosti od stoletých obyvatel řeckého ostrova

Info ikona
Dlouhověkost

Mysleli jste si, že dlouhověkost je doménou pouze japonských seniorů? Nenechte se zmást, i v Evropě existují místa, kde se lidé dožívají krásných sto let. Seznamte se například s řeckým ostrovem Ikaria, který po právu patří k tzv. regionům modré zóny.

Lidé, kteří bydlí v regionech modré zóny, si můžou pískat! Jedná se totiž o místa, jejichž obyvatelé se pravidelně dožívají sto let. Povětšinou byste jim ani sto svíček na narozeninovém dortu netipovali, neboť jde o čiperné seniory, které nesužuje demence či jiné chronické onemocnění. Tajemstvím modrých zón se intenzivně zabývá také novinář Dan Buettner, který si tentokrát vzal pod drobnohled řecký ostrov Ikaria. Své poznatky o dlouhém a zdravém životě obyvatel Ikarie shrnul do šesti bodů, které si můžeme osvojit i my, Středoevropané.

1. Vzhůru do hor

Ikaria rozhodně není Polabí! Pokud se na řecký ostrov vydáte, poměrně záhy zjistíte, že je tvořen hřebenovými trasami, hlubokými stržemi a kaňony. Zatímco kdejakého českého seniora při pohledu na Ikarii zabolí klouby, místní obyvatelé si z náročného terénu vrásky nedělají. „Obyvatelé modrých zón chodí po kopcích i ve vysokém věku, díky čemuž si udržují svalovou hmotu a obratnost, a to o desítky let déle než většina Američanů,“ říká lékař Steven Gundry.

Neznamená to, že ihned musíte vyrazit do Krkonoš a zdolávat tamní vrcholky. Bohatě postačí, když nerezignujete na pohyb. Zkuste vystoupit z tramvaje o zastávku dříve, choďte do schodů pěšky a nebojte se vyrazit na delší procházku přírodou. Pamatujte si, že čím více pohybu do svého života přizvete, tím větší šance je, že se dožijete krásného věku.

2. Středomořská strava

Mořské ryby, olivový olej, zelenina, ovoce, bylinky, bulgur nebo ořechy! To všechno jsou pochoutky, které najdete v jídelníčku všech obyvatel Ikaria. A věřte nebo ne, právě způsob stravování má zásadní vliv na naši dlouhověkost. „Jedním z největších problémů, který souvisí se stárnutím těla, je zánět. Ten je zesilován řadou faktorů, včetně nedostatku spánku, stresu a potravin, které pravidelně konzumujeme,“ vysvětluje neurolog David Perlmutter a dodává, že právě středomořská strava se ukázala jako ideální stravovací systém, který dokáže ukočírovat případný zánět v těle.

3. Čas na bylinky

Krok vedle neuděláte ani tím, když do svých pokrmů budete přidávat čerstvé bylinky. Obyvatelé Ikarie nedají dopustit na rozmarýn, který nejen skvěle chutná, ale navíc obsahuje polyfenoly. Tato skupina chemických sloučenin vyživuje bakterie střevního mikrobiomu. Pokud nejste velkými fanoušky rozmarýnu, pak do svého jídelníčku zakomponujte oregano, šalvěj, tymián nebo bazalku, tedy další bylinky s vysokým obsahem polyfenolů.

Info ikona
Bylinka

4. Odpoledních „dvacet“

Tento bod bychom nejraději vytesali do kamene a ukázali všem nadřízeným! Zdá se totiž, že odpolední spánek hraje důležitou roli v dlouhověkosti obyvatel Ikarie. Dvacet minut odpočinku zlepšuje paměť, snižuje hladinu stresového hormonu, a navíc vede k lepší náladě. Pravidelným odpočinkem tedy získáte svatou trojici v boji za dlouhověkost. No není to sen?

Samozřejmě chápeme, že málokdo si může naordinovat polední odpočinek. Přesto platí, že byste svůj stres měli mít pod kontrolou, neboť jeho přemíra vede k zesílení zánětu v těle.

5. Občasný půst

Nalijme si čistého vína. I když obyvatelé Ikarie zmiňují půst jako nedílnou součást jejich zdravého a dlouhého života, v našich končinách nejsme na půsty zvyklí. Rozhodně vám tedy neprospěje, když bez uvážení přestanete na celý den jíst, a následně se vrátíte ke svým starým, a třeba i nezdravým, stravovacím návykům.

Pokud vás ale myšlenka půstu zajímá, doporučujeme vám článek od nutriční terapeutky Andrey Mokrejšové, která dopodrobna rozebrala klady a zápory tzv. přerušovaného půstu.

6. Priorita č. 1? Přátelé a rodina!

A ten nejjednodušší bod na závěr! Obyvatelé řeckého ostrova Ikaria nedají dopustit na společnost svých blízkých. Častokrát žije v jednom domě hned několik generací, díky čemuž senioři necítí samotu nebo nepochopení. Naopak mají pocit, že jsou důležitou součástí rodiny, pilířem, o který se mladší generace můžou opřít. Nezbývá tedy nic jiného, než se Řeky inspirovat, a trávit více času s celou rodinou.