Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

O jídle s nutriční terapeutkou: Co doopravdy znamená „bez přidaného cukru slazeno ovocnou šťávou“

Info ikona
Cukr

Určitě už jste si někdy přečetli tuhle kouzelnou formulku. A nejspíš ve vás vyvolala pocit, že jíte něco zdravějšího, výživnějšího a lepšího, než kdyby tam byl zlý bílý cukr. Zároveň jste si někde také přečetli, že náhražky cukru nejsou vůbec zdravější než cukr. Jak to tedy je? Vyplatí se investovat do jiných druhů cukrů nebo sirupů?

Andrea Mokrejšová | 5. 10. 2021

Co znamená nálepka „bez přidaného cukru“?

Tahle jednoduchá větička o potravině neříká vlastně vůbec nic. Respektive jen to, že nikdo nepřidal do potraviny sacharózu (běžný cukr), třtinový cukr či jiný cukr. Rozhodně to však neznamená, že by potravina byla zdravější, dietnější, nebo dokonce bez obsahu jednoduchých sacharidů (tedy cukru). 

Jak je to možné?

Nejdříve je důležité, abychom se zamysleli nad podstatou jídla. Takový smažák s majonézou také není posypaný cukrem, ale to z něj rázem nedělá zdravé jídlo. A výrobci jsou schopni uvést tuto větičku na stejně bizarní potraviny.  Potraviny se mohou sladit i jinými způsoby – ovocnými šťávami, datlemi, různými sirupy, medem a podobně. Ačkoliv to v nás vyvolává pocit přírodního produktu, neměli bychom si tento pocit hned spojovat se zdravější alternativou. On i ten velký strašák, cukr, je vyroben z cukrové řepy, taky je to rostlina. 

Med, datle či ovocné šťávy jsou pořád zdrojem cukru a jejich velké množství nám neprospívá stejně jako velké množství klasického cukru. Ani argument, že je v nich mnoho minerálních látek a vitamínů neprojde. Jejich množství je totiž naprosto zanedbatelné.

Datlové tyčinky, raw dezerty ani 100% džusy tedy nejsou zdravější, a rozhodně ne dietnější, alternativou. Pak může být mnohem lepší, když si ke svačině dáte jahodový jogurt (který je samozřejmě doslazovaný), než když u počítače schroupete datlovou tyčinku.

Info ikona
Med

Je čekankový sirup spása?

Mezi zástupem datlových, agávových, rýžových, javorových a dalších sirupů, je opravdu jedna vlaštovička, která se oproti běžnému cukru vyplatí. Je to čekankový sirup, který obsahuje ze 71 % vlákninu (inulin) a cukr pouze z 5 %Jde tedy o fajn variantu, pokud máte v jídelníčku velké množství cukru, potřebujete rychle redukovat a na „nesladkou“ chuť se teprve učíte. 

A právě to je moje hlavní zpráva na závěr: ve výsledku není až tak důležité, čím sladíte, ale v jakém množství. Bílý cukr není čistý jed, jak je často prezentován, ale je důležité si uvědomit, kolik toho sladkého celkově konzumujete. Problém je návyk na sladkou chuť, ať už byste použili čekankový sirup, nebo nějaká umělá sladidla, stejně si od sladké chuti neodvyknete a budete ji potřebovat...

O autorce:

Andrea Mokrejšová je nutriční terapeutka, která věří, že strava je neodmyslitelnou součástí zdravého životního stylu. Snaží se lidem ukázat, že zdravá strava je důležitá nejen v prevenci mnoha nemocí, ale i jako přirozená součást každodenního života. Bez extrémů, bez nesmyslů.