Přejít k hlavnímu obsahu
Promotion
Promotion
Promotion
Životní styl

Už žádný nepořádek! Zorganizujte si domov podle těchto jednoduchých kroků

Info ikona
O domově

Patnáct karaf na vodu či padesát ručníků, i takové poklady se najdou v běžné domácnosti. Jsme zaplaveni věcmi, a když něco potřebujeme, nemůžeme to najít. Jak se vyznat ve svém vlastním bytě?

Promotion
Promotion
Eva kadavá | 13. 05. 2021

Lucii Kocman a Pavlínu Štefanovou spojil před dvanácti lety svět kosmetiky. Jejich cesty se pak na delší dobu rozešly a každá se vydala svým směrem. Loňský rok byl turbulentní pro většinu z nás, a tak se Lucie s Pavlínou před několika měsíci opět setkaly. Jen krémy a parfémy tentokrát vyměnily za společný projekt Do Move – tedy pohni se, udělej změnu.

Název sice nakonec nevydržel, jejich touha po společném podnikání ano. Značka nyní nese název O domovē a mluví vlastně sama za sebe. Jedná se o koncept organizace domácnosti, kterým chtějí Lucie s Pavlínou pomoci všem, aby se doma cítili dobře. A to především v poslední době, kdy pandemie zamávala s našimi stereotypy a zavřela nás doma s rodinou tzv. na 24/7. Většina z nás nebyla na něco takového zvyklá. A pro nejednu ženu se domov proměnil v místo plné stresu. „Snažíme se to změnit. Nabízíme návod na organizaci jednotlivých prostor domácnosti. Ukazujeme systém, který je udržitelný, funkční, a navíc krásný,“ říkají shodně sympatické blondýnky.

Své příznivce inspirují zejména přes sociální sítě na instagramovém profilu @o_domove. Nápady budou předávat dál i díky pořadu připravovanému ve spolupráci s internetovou televizí Mall.tv. Jak se zdá, náš život ještě chvíli bude hlavně o domově. V Marianne vám proto přinášíme jejich chytrého průvodce po harmonickém bydlení.

Info ikona
O domově

1. Hlavní je začít

Neustále něco hledáte a znervózňuje vás množství věcí, které máte a stále dokola je někam uklízíte? Důsledkem bývá stres a rodinná nepohoda. Spouštěčem ke změně může být třeba pocit, že doma nenalézáte ten správný klid a harmonii. Jindy může být stimulem k reorganizaci konkrétní životní milník: nový partner, dítě, prázdné hnízdo nebo nová práce. V zásadě ale platí, že to nejmenší, co pro sebe můžete udělat, je zorganizovat si vlastní mikrosvět tak, aby vám v něm bylo dobře.

2. Vyndat a vytřídit

Začněte s malým soustem. Skvělá je třeba skříňka pod dřezem nebo zásuvka, do které každý smete kdeco. S úspěchem roste chuť pokračovat. „Máme úžasné zpětné vazby od našich příznivců na Instagramu i od klientů. A je jedno, zda se jedná o naprostou maličkost v podobě revize léků v lékárničce, nebo odmražený nános ledu v mrazáku,“ říkají Lucie a Pavlína. Důležité je vyprovokovat se k akci. Postupně si pak můžete uspořádat celý domov do jasných, přehledných a logických celků. Ať začnete kdekoli, postupujte v následujících bodech: vše vyndat, vytřídit, rozdělit do skupin, zorganizovat a označit.

3. Usměvavé zásuvky

Každý prostor s sebou nese jiná úskalí i rozdílnou časovou náročnost. Důležité je příliš nespěchat a začít třeba jen srovnáním šuplíku s naprostými běžnostmi, které používáte denně. I jedna dobře a funkčně zorganizovaná zásuvka vám vytvoří úsměv na tváři, kdykoli se do ní podíváte. Malý úspěch dodává odvahu pustit se do větších kousků. Maturitou je pak šatník a kuchyň. Tam se můžete při reorganizaci pohybovat v řádu několika hodin i dní.

4. Co ano, a co ne?

Věci, které nepotřebujete, většinou nehledáte a nechybějí vám. „Nemáme rády takové to obligátní ‚co rok nenosíte, nevezmete do ruky‘ vyhoďte. To by většina z nás musela aktuálně vyhodit polovinu toho, co má doma, včetně lyžařské výbavy. Třídění je komplexnější, plné nostalgie a emocí. Hodně také pomáhá, když se stejné věci shromáždí na jedno místo,“ popisují Lucie a Pavlína.

Až z celého bytu posbíráte 40 utěrek, 15 karaf na vodu a 60 ručníku, rozmyslíte si, zda karafám vymezíte celou kuchyňskou skříňku, když nemáte kam dát hrnce. Také je dobré si uvědomit, kolik ručníků máte v provozu denně, jak často je střídáte, kolikrát týdně perete. Často se dostanete na třetinu původního množství a volné místo můžete využít efektivněji.

Info ikona
O domově

5. Sentiment s limity

Sentimentální předměty mají v našich životech důležitou roli. Jsou tím, co dělá domov domovem – ale jen pokud se z nich nestane závislost. Vždy je dobré mít na paměti pravidlo s optimálním využitím místa, což je zhruba na 80 %. I sentimentální věci je tedy potřeba třídit. Někdy vám předmět, který se před pěti lety zdál jako absolutní nezbytnost, může s odstupem času připadat zbytečný. Psychoterapeutka Michaela Tetzeli tvrdí, že za život nahromadíme spoustu věcí, a ne vždy se s nimi snadno loučíme. Někdy je to zvyk, jindy pohodlí, strach ze změny, iluzorní pocit jistoty a bezpečí. Tím však Michaela nemyslí extrémní případy chorobného hromadění, které se naštěstí týkají jen 2–3 % populace. Běžné hromadění však zná řada z nás. Některé kultury praktikují očistné rituály, které jsou dovršením starého a otevření se novým možnostem. Organizace domova je daleko pragmatičtější, směřuje ale úplně stejným směrem. K harmonii a celkové lehkosti bytí. Z chaosu vytváří řád.

6. Kam s ním?

Důkladná organizace by měla končit třemi krabicemi věcí: vyhodit, darovat, prodat. „Pomáháme klientům věci třídit. Je to velmi intimní moment a musíme být velmi empatické. Někde si můžeme dovolit být ráznější, někdy dlouho diskutujeme, nasloucháme. Lidé, co si nás pozvou, většinou počítají s tím, že část půjde pryč. Naše argumenty jim pak jen pomohou udělat rozhodnutí efektivněji a bezbolestně. Chápeme, že pro někoho je důležité vědomí, že věci dostanou druhý život,“ říkají Lucie s Pavlínou. Pro praktické povahy bývá příjemné vytříděné věci znova monetizovat a prodat. Utrženou sumu pak můžete investovat třeba do organizérů, které vám pomůžou s optimálním využitím místa.

7. Úklid uklidňuje

Dříve byste si zašli do kina, divadla nebo skočili na skleničku. To teď nemůžeme, tak rovnáme zásuvky a s nimi svůj život. Ale smysl to rozhodně má. Dobrá organizace dokáže eliminovat stres a napětí v rodině, ušetří čas při úklidu a v konečné fázi zamezí plýtvání. Přesah je obrovský, emocionální i psychický. Ženy po organizaci šatny doslova rozkvetou, zbaví se obrovského balvanu, který s sebou vlečou řadu let. Správná organizace dětského pokoje zase pomůže podpořit soustředění, a tím děti zklidnit. Je to také bezpečný únik od starostí běžných dní.

8. Kolik stojí řád?

U opravdu velké a hojně používané kuchyně, která je na organizaci nejdražší, se může nákup nových boxů a dóz pohybovat v částce kolem 5000 Kč. U obývacího pokoje můžete pracovat s tím, co máte doma po ruce, anebo nakoupit vhodné doplňky. Takže částka může být doslova od nuly do nekonečna, je to jen na vás a vašich možnostech. Pokud chcete svůj domov zorganizovat, můžete to udělat s velkým, malým i nulovým rozpočtem. „Rády ukazujeme, jak si můžete jednoduše pomoci s běžnými organizéry. Důležitá je i určitá harmonie,“ vysvětlují Lucie s Pavlínou. Třeba léky si můžete jen tak srovnat do police, nebo je vyskládat třeba na otočný tác. Rázem vás pak bude každodenní užívání vitaminů víc bavit. Stejně tak můžete použít boxy a krabičky, co najdete doma. Vždy je to o tom, jaký vizuální efekt očekáváte.

9. Pořádek navždy

Pokud je systém udělaný dobře, není těžké ho udržet. Je však zapotřebí určitá disciplína. Je důležité vracet věci na stejné místo. Jednou z výhod správné organizace je to, že pokud věci mají své pevné místo a během dne proletí domovem uragán, netrvá večerní návrat k harmonii zase tolik dlouho. Samotný úklid je rychlejší a efektivnější. Nový systém vám v denní rutině ulehčí natolik, že se nebudete chtít vrátit zpět. Spousta z vás si díky dobré organizaci uvědomí neuvážené a zbytečné nákupy a ve finále uspoří i spoustu peněz.

Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion
Promotion