Přejít k hlavnímu obsahu
Životní styl

Změňte jídelníček i sportovní rutinu! 4 tipy, jak neztratit energii během horkých dnů

Info ikona
Žena

Patříte k lidem, kteří během vlny veder nežijí, spíše přežívají? Máme pro vás několik tipů, díky kterým toto letní období zvládnete s energií i elánem.

Všimli jste si, že poslední dny nemáte ani špetku energie navíc? Známe viníka! Zřejmě vás nepřekvapí, že energii z nás vysávají vysoké venkovní teploty, kterých si v posledních týdnech užíváme do sytosti. „Jakmile začne naše tělesná teplota stoupat, mozek zmobilizuje kaskádu reakcí v těle, aby nám pomohl s ochlazením. Všechny tyto reakce vyžadují energii, což znamená, že existuje méně zdrojů pro zásobování jiných oblastí těla, jako je náš mozek a svaly, a to může vést k fyzické i kognitivní letargii,“ vysvětluje nedostatek energie v posledních dnech lékař Sam Watts. Dobrou zprávou ale je, že existují nejméně čtyři triky, díky kterým ztracenou energii opět naleznete.

Voda má

Hydratovat, hydratovat, hydratovat. Vysoké venkovní teploty mají zásadní vliv na fungování našeho organismu. I proto je důležité, abychom během horkých dnů měli neustále před sebou sklenici s nápojem. V opačném případě nám hrozí dehydratace, která způsobuje závrať, zvýšený tep, vysoký krevní tlak, bolest hlavy a další životu nebezpečné komplikace. I když všichni tušíme, že pravidelný pitný režim je pro naše tělo klíčový, občas se stane, že přes den žízeň necítíme a večer si vzpomeneme, že jsme měli sotva dva loky vody. Minimálně bychom ale měli vypít dva litry tekutin denně. Myslete ale na to, že přeslazené limonády, káva nebo alkohol nejsou ideálními nápoji v boji proti dehydrataci. Vaším společníkem by se naopak měla stát sklenička vody nebo neslazeného čaje. Další tipy na nápoje, které vás skvěle osvěží, a zároveň nejsou plné cukru najdete v našem předchozím článku.

Jezte chladnější jídla

Létu bychom měli přizpůsobit také svůj jídelníček. Pokud patříte k milovníkům omáček nebo smažených jídel, pak pro vás máme špatnou zprávu! Právě v létě bychom totiž těžká jídla měli vyměnit za lehčí variantu. Konzumace těžkých jídel během vlny veder totiž přispívá k poklesu energie. "Vše je dáno tím, že tělo extrémně pracuje na spalování přebytečných kalorií, a zároveň snižování vysokých vnitřních teplot,“ říká psycholožka Ieva Kubiliute. Pokud si k obědu nebo večeři dopřejete lehčí jídlo, vaše trávení bude mnohem rychlejší, což opět povede k tomu, že se budete cítit energičtěji.

Info ikona
Léto

(Ne)známé elektrolyty

O elektrolytech se příliš nemluví, přitom hrají v našem těle důležitou roli. Po rozpuštění v tekutině mají kladný nebo záporný elektrický náboj, a napomáhají tělu se všemi druhy procesů, včetně regulace chemických reakcí a udržováním rovnováhy mezi tekutinami uvnitř a vně buněk. „Zvýšené pocení, které zažívá v horku prakticky každý, může velmi rychle snížit naší hladinu esenciálních elektrolytů. Tato skutečnost zase může velmi rychle vyvolat únavu a špatnou koncentraci,“ vysvětluje lékař Sam Watts pro Stylist. Nezbývá tedy nic jiného, než si v letních měsících dopřávat stravu bohatou právě na elektrolyty. K takovým potravinám se řadí například kapusta, brokolice, fazole, mandle, špenát, čistá kokosová voda nebo elektrolytický nápoj, který je vhodný především pro sportovce.

Naordinujte si klid

Lehko se to říká, hůře koná. Přesto si zkuste během horkých letních dnů naordinovat odpočinek, klid, a především pohodu. Vyhýbejte se přímému slunci, vybavte svůj domov větrákem a změňte svou cvičící rutinu. V ideálním případě sportujte brzy ráno nebo později večer. Pokud patříte k lidem, kteří mohou čerpat home office, pak můžete zůstat v klimatizovaném domě, kde budete přímo u zdroje chlazených nápojů či osvěžujícího ovoce.

Zdroj: health.com, stylist.co.uk