Minulou středu se mnohým z nás zastavil život. Facebook nenačítal zeď, na Instagram nešla sdílet fotka a odpustit jsme si museli i veškeré komentáře a "lajky".
Promotion

Po probuzení mrknu na Instagram, v tramvaji odpovídám na zprávy prostřednictvím Messengeru a během porady tajně projíždím zeď na Facebooku. Ruku na srdce, kdo z vás by se pod tento scénář z fleku nepodepsal? A tak není divu, že pokud sociální sítě na den vyhlásí stávku, začneme být lehce nesví. Co máme dělat ve chvílích nudy? Jak si máme zkrátit čekání ve frontě v supermarketu? A co když mi někdo napsal důležitou zprávu, na kterou nemůžu odpověď? To je možná jenom zlomek otázek, které napadaly všechny uživatele sociálních sítí minulou středu. V den, kdy vypadl Facebook. V den, kdy se zastavil náš život na sociálních sítích.

Možná ale není na škodu, když si čas od času dobrovolně naordinujeme digitální detox, tedy den, během kterého si zakážeme veškeré sociální sítě. Nejen, že si odpočine baterka našeho mobilu, ale především si odpočine naše mysl.

A jak takový den bez sociálních sítí zvládnout bez ztráty kytičky?

První zkouška ohněm přijde hned v ranních hodinách. Zčeknout sociální sítě ještě v posteli je běžný rituál, během kterého se nejen dozvíme novinky ze světa, ale zároveň plně procitneme. Zkuste ušetřený čas věnovat sami sobě a užijte si posledních pár minut v posteli. Rozvrhněte si den, utřiďte si myšlenky nebo si jenom vychutnávejte pocit, že si ještě chvilku můžete lebedit ve vyhřáté posteli.

Volné chvíle při cestě do práce můžete vyplnit četbou knížky, novin nebo časopisu Marianne :-). Ti z vás, u kterých se začnou pomalu projevovat abstinenční příznaky, mohou všední cestu ozvláštnit poslechem podcastu.

I když v práci na sociální sítě většinou čas není, občas se stane, že se z obědové pauzy stane online kroužek. Tentokrát se tohoto černého scénáře zkuste vyvarovat, a raději proberte s kolegy všechny novinky a důležité věci ohledně vaší práce. Pokud vás už v zaměstnání bude děsit myšlenka volného večera bez Facebooku, pak máte nejvyšší čas zajet za vaší kamarádkou a osobně ji pozvat na víno. Uvidíte, že tahle návštěva - jako za starých časů - ve vás vyvolá chvilky nostalgie. 

Digital detox

Odpoledne je zase jako stvořené k jarní procházce, čtení knih, cvičení, plánování aktivit a vyřizování starých restů. Nejtěžší moment pravděpodobně přijde ve chvíli, kdy se vám něco zajímavého stane, a vy se o zážitek nebudete moci s ostatními podělit skrze sociální sítě. Zatněte zuby a nepodlehněte hříšné myšlence zapnout Instagram a nahrát Instastories. Bude to těžké, bude to bolet, ale vy to zvládnete. 

A večer? Je jenom na vás, jak s ním naložíte. Příprava dobré večeře, u které si se svým protějškem budete povídat, je jednou z nejlepších variant. Vhod přijde ale i návštěva kina nebo divadla, již zmiňované víno s kamarádkou nebo třeba dočtená kniha.

Pomůžou vám aplikace

Pokud se nedokážete od mobilu zcela odpojit, můžete jeho používání alespoň snížit na minimum. K tomu vám dopomůžou mobilní aplikace, které za vás hlídají, jak dlouho držíte ďábelský přístroj v ruce. Například v aplikaci Moment si nastavíte, kolik času chcete na mobilu denně strávit. V případě, že limit překročíte, aplikace vás ihned upozorní. Dobrou vychytávkou je také Freedom, díky které si můžete zablokovat přístup k aplikacím či internetu. A pozadu nezůstává ani Space, ve kterém si určíte své cíle v oblasti užívání mobilu. Následně můžete sledovat, zda tyto cíle plníte, nebo jste naopak na mobilu častěji, než byste chtěli. 

Být offline rozhodně neznamená nebýt v kontaktu s lidmi. Naopak jde o vzácný okamžik, kdy si druhé můžeme užívat všemi smysly. Někdo si dny offline zamiluje a dopřává si je každý víkend, jiný vypíná alespoň na dovolené. Především je ale důležité, aby vám nedělalo problém se alespoň na malý okamžik odstřihnout od světa sociálních sítí. 

ČTĚTE TAKÉ: 5 zabijáků produktivity a jak s nimi zatočit 

Promotion