Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Pozitivita je fajn, ale když je jí příliš, může se stát toxickou

Je samozřejmě v pořádku, když má člověk pozitivní pohled na svět a nevnímá každou nepříjemnost hned jako tragédii. Ale jsou i takové případy, kdy lidé přesvědčují sebe i ostatní, že je vše v pořádku, i když to tak není. A to může vést k potlačení svých skutečných pocitů, což si pak nese svou daň.

Tereza Čaladi | 6. 10. 2023

Jen si to představte. Máte úplně na nic den v práci, kdy jste se pohádali se šéfem i kolegyní. Nebo se s vámi zrovna rozešel váš dlouholetý partner. Jste smutní, naštvaní a potřebujete vypustit páru. A v tom za vámi přijde váš kamarád s tím, že „štěstí je volba“. Čímž naznačuje, že když pociťujete negativní emoce, je to vaše vlastní chyba, že jste si nevybrali být šťastní. V tu chvíli nejspíš máte chuť ho poslat někam. Není to o tom, že byste byli pořád naštvaní a mrzutí, ale zrovna dneska máte blbej den a jednoduše se nechcete tvářit, že je všechno v pohodě.

Zatímco optimismus a pozitivní myšlení přináší výhody, zejména pro vaše duševní zdraví, toxická pozitivita odmítá všechny obtížné emoce ve prospěch veselé a často falešně pozitivní fasády. Problém je v tom, že život není vždy pozitivní. Všichni máme bolestivé emoce a zkušenosti. Tyto emoce, i když jsou často nepříjemné, je třeba procítit a zacházet s nimi otevřeně a upřímně, abychom dosáhli přijetí a většího psychického zdraví, jak vyplývá ze studie z roku 2018 zaměřené na toto téma.

 

Známky toxické pozitivity

  • Často skrýváte své skutečné pocity za citáty, které se zdají být společensky přijatelné.

  • Minimalizujete pocity druhých lidí, protože vám jsou nepříjemné.

  • Odsuzujete ostatní lidi, když nemají pozitivní přístup.

  • Cítíte vinu, když se cítíte smutní, naštvaní nebo zklamaní.

  • Skrýváte nebo maskujete to, jak se skutečně cítíte.

Mohlo by se vám líbit

Hodný vs. příliš hodný. Co se stane, když překročíte tuto hranici?

Čeho je moc, toho je příliš. To se týká i laskavosti. Je sice hezké, když je člověk vlídný k druhým, ale neměl by kvůli tomu upozaďovat sám sebe. Může to totiž vést k neblahému vlivu na jeho psychiku. Rozeznat, zda jste hodní, nebo příliš hodní je přitom celkem snadné.
marianne.cz

Z jakých konkrétních důvodů je přílišná pozitiva škodlivá?

  • Potlačuje autentické emoce. Toxická pozitivita vede k vyhýbání se emocionálním situacím, které způsobují nepříjemné pocity. Tedy když cítíte obtížné emoce, ignorujete je, odmítáte čpopíráte. Je to vlastně jako jistá forma gaslightingu vůči vašim emocím. A ten není nikdy dobrý.

  • Podporuje faleš. Neříkáme, že by lidé měli vždy z ostra říkat, co si myslí, ale zároveň by se neměli přetvařovat. V takovém případě v nich navíc bublá to, co je štve a jednou to vyjde na povrch.

  • Zabraňuje růstu. Tím, že toxická pozitivita vede k vyhýbání se emocím, které mohou být bolestivé, upírá schopnost čelit náročným pocitům, které mohou nakonec vést k růstu a hlubšímu vhledu. Potom tedy může být ještě těžší negativní emoce zvládat. Například když přijde nějaká velká ztráta.

Jak se s toxickou pozitivitou vyrovnat?

Není důvod se cítit provinile, pokud chcete mít optimistický pohled na svět. Vše je ale nutné dělat s mírou. Výše zmíněné potlačování emocí a podpora faleše může vést k vnitřním stresůmpsychickým problémům, jako je například úzkost. Následující tipy by vám ale mohly pomoci najít správnou míru pozitivity ve vašem životě:

  • Vypěstujte si postoj, že „je v pořádku nebýt v pořádku“. Místo toho, abyste měli názor, že mít negativní pocity je špatné, přijměte, že není reálné, aby vše bylo neustále úžasné. Připomeňte si, že i pokud se necítíte dobře, je to naprosto přijatelné.

  • Zvládejte své negativní emoce, ale nepopírejte je. Negativní emoce mohou způsobit stres, pokud nejsou pod kontrolou. Mohou však také poskytnout důležité informace, které mohou vést k prospěšným změnám ve vašem životě. Naučte se je dát do slov a pracovat s nimi.

  • Zaměřte se na naslouchání druhým a projevování podpory. Když někdo vyjádří obtížnou emoci, nezastavujte ho toxickou pozitivitou. Místo toho jim dejte vědět, že to, co cítí, je normální a vy jste tam, abyste naslouchali.

Mohlo by se vám líbit

Jak předejít podzimní trudomyslnosti?

Někdo se domnívá, že podzimní deprese je mýtus, jiný zase věří, že padající listí i klesající teplota má výrazný vliv na naši pohodu. Ať už patříte do jakéhokoliv tábora, jedno je jisté – podzimní splín může alespoň na pár hodin dohnat každého z nás.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl
8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

8 tipů, jak najít balanc mezi pracovním a osobním životem: Zvládněte home office levou zadní

Životní styl
Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Apetit piknik je za dveřmi: Krok za krokem průvodce největšími lákadly letošního ročníku

Životní styl
Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Jak si v práci vyjednat lepší plat a podmínky: Klíčem jsou důkladný průzkum a realistická očekávání

Životní styl
Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky

Profesionálně vařit jsem začal z hecu, říká semifinalista MasterChefa a módní návrhář Pavel Berky