Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Životní styl

Přátelstvím ku zdraví aneb Proč je dobré mít v práci nejlepší kamarádku?

Je jasné, že si nebudete vybírat práci pouze podle lidí, ale je dobré zmínit, že to je poměrně důležitý faktor. Přeci jen s těmito lidmi následně strávíte velkou část každého dne a právě oni mohou ovlivnit vaši produktivitu, uznání, ale i to, zda se cítíte šťastnými.

Tereza Čaladi | 22. 04. 2024

Lidé jsou společenské bytosti a potřebují ve svém životě mezilidské vztahy. To se týká i introvertů. Podle studie z Harvardu jsou lidé, kteří mají kvalitní spojení se svým okolím, šťastnější i zdravější. A to se netýká pouze romantických nebo přátelských vazeb mimo práci. Když máte v práci dobrý kolektiv, či alespoň jednu skvělou kamarádku, může to výrazně ovlivnit, jak se tam cítíte.

Proč je dobré mít v práci nejlepší kamarádku?

Britský průzkum kariérního webu Instant Offices ukázal, že zhruba 60 % lidí je v práci spokojenější, má-li tam přátele. Zvyšují podle nich jejich kreativu, produktivitu a způsobují, že je práce zároveň baví. K podobnému závěru došla i studie LinkedInu, dle které 46 % profesionálů z celého světa věří, že pracovní přátelé jsou důležití k celkovému štěstí. Z knihy Haydna Shawa (experta na osobní produktivitu a kooperaci více generací) Sticking Points dokonce vyplývá, že pro 9 z 10 mileniálů je možnost mít se v práci s kým bavit a užívat si ji důležitým faktorem při zvažování nabízené pozice.

Přátelství na pracovišti pak může přinést vyšší důvěru mezi spolupracovníky (s tím i pochopení a přizpůsobení práce), podporu (pokud se s někým spřátelíte, je pak snazší poprosit o pomoc, a zároveň to může vést k tomu, že mezi sebou spolupracovníci sdílí více pracovních vědomostí), uznání (mít přátele v oboru, tedy takové, kteří vědí, čemu se věnujete, se vyplácí, jelikož mohou skutečně ocenit, na čem pracujete), upřímnost (což vede k celkově lepší komunikaci – můžete pak mezi sebou mluvit otevřeně, sdílet frustrace i úspěchy) i loajálnost (kamarádi se přeci nenechávají ve štychu).

Neznamená to, že vám radíme, abyste s kolegy celý den kafíčkovali a pomlouvali ostatní, jak dělají svou práci špatně. Chceme spíše říci, že je fajn, když se máte komu svěřit, je-li toho na vás moc. A ten člověk vás dokáže pochopit, jelikož ví, s kým pracujete a čemu se věnujete.

Zároveň neříkáme, ať si vybíráte práci jen podle kolegů, ale že je to poměrně důležitý faktor. Jedním z úspěchů na pracovním poli je mimo jiné i vaše štěstí, a to se mnohdy vedle dalšího odvíjí od lidí, kteří vás obklopují. Navíc to může být jedním z důvodů, proč se vracet po homeoffice éře do kanceláří.

Mohlo by se vám líbit

Vztahový minimalismus aneb Kolik přátel potřebujeme ke šťastnému životu?

Je tu jaro, které je běžně spojené s úklidem domácnosti i šatníku. Zkuste pro tentokrát udělat výjimku, a namísto skříně s oblečením si posviťte na své přátele. Možná i mezi nimi objevíte člověka, se kterým se vídáte z pouhé povinnosti, nostalgie nebo snad ze slušnosti.
marianne.cz

Jak by měla pracovní přátelství fungovat

V angličtině jsou tito kamarádi často nazýváni Office BFFWork Wife či Work Spouse. A tady je několik tipů, jak by taková přátelství měla vypadat, aby byla zdravá. Tedy aby neuškodila vaší kariéře, ani vašemu osobnímu životu.

Vyhněte se drbům – Mělo by se vytvářet přátelské prostředí pro všechny, proto vyloučení někoho z něj různými pomluvami nedoporučujeme. Na jejich místě by se vám to také nelíbilo.

Buďte fér – I když máte mezi svými kolegy přátele, neměli by být upřednostňováni před vašimi jinými spolupracovníky. Například v rychlosti odepisování na e-maily.

Nezapomínejte na hranice – Ne každý chce být v práci se všemi kamarád. Proto pokud někdo preferuje čistě profesionální vztah, respektujte to.

Pozor na jazyk – Je snadné sklouznout k mluvě, kterou užíváte mezi přáteli. Dávejte si jen pozor, aby nebyla příliš přátelská před druhými kolegy a nepůsobili jste neprofesionálně.

Nemusí vás mít všichni rádi – Tohle platí zejména pokud jste na vedoucí pozici, ale i celkově. Je dobré mít na paměti, že pracovní záležitosti by měly být v zaměstnání na prvním místě. Pokud se tedy vaší Office BFF nelíbilo, že jste ji na poradě pokárali za to, že něco nesplnila tak, jak měla, musí to přijmout jako vaše podřízená (pokud jí je), ne se s vámi začít hádat jako vaše kamarádka.

Mohlo by se vám líbit

Přátelství v dospělosti: Hůře se navazují a ještě hůře udržují. Jak tedy na ně?

Když jsme byli dětmi, šli jsme do školy, naším nejlepším kamarádem se obvykle stal náš spolusedící a s přáteli jsme se vídali několikrát do týdne, protože jsme chodili společně do školy nebo na kroužky. V dospělosti to není tak snadné. Zároveň ale ne nemožné.
marianne.cz
Zdroj článku

Související články

Životní styl
Udělejte z uklízení zábavu. Dodržujte pár jednoduchých pravidel a rozlučte se s nepořádkem jednou provždy

Udělejte z uklízení zábavu. Dodržujte pár jednoduchých pravidel a rozlučte se s nepořádkem jednou provždy

Životní styl
Jste v situačním vztahu? Zjistěte, zda se vám vyplatí v něm zůstat

Jste v situačním vztahu? Zjistěte, zda se vám vyplatí v něm zůstat

Životní styl
Psychická nepohoda u seniorů je běžným problémem. Jak ho řešit?

Psychická nepohoda u seniorů je běžným problémem. Jak ho řešit?

Životní styl
Temná strana optimismu: Proč se vždy nevyplácí myslet pozitivně?

Temná strana optimismu: Proč se vždy nevyplácí myslet pozitivně?