Známe to všichni. Čekají na nás každodenní povinnosti a úkoly, které musíme udělat a ne a ne se k nim dostat. Pořád máme na práci spoustu jiných banalit, které by samozřejmě mohly počkat. Čím víc položek na našem seznamu úkolů máme, tím víc se jejich plnění snažíme odkládat. Jsme schopni místo toho dělat věci, kterým bychom se za normálních okolností nevěnovali. Třeba jako začít najednou uklízet, žehlit nebo se přistihneme, že už hodinu sledujeme roztomilá videa s koťátky. Přitom, kdybychom tu hodinu věnovali neustále odkládaným povinnostem, už by byly dávno hotové.
Promotion

Pokud se v tom poznáváte, musíte si přiznat, že trpíte chorobným odkládáním povinností neboli prokrastinací. Nebojte se, není to žádná vážná nemoc. Na druhou stranu by situaci hodně usnadnilo, kdyby na to existovaly léky. Takhle se s prokrastinací musíme poprat sami. A to je často problém.

Pokud chcete bojovat s prokrastinací a být produktivní, přečtěte si naše typy, jak na to. Držíme vám palce.

To Do

1. Z nepříjemných povinností děláte ještě nepříjemnější.

Místo toho, abyste se jim ihned začali věnovat, přemýšlíte nad tím, jak se vám nechce, jak to bude náročné nebo nudné. Zkrátka si to zprotivíte ještě víc, než to ve skutečnosti je. V těchto případech je důležité si uvědomit, že vás splnění daného úkolu nezabije. Ba naopak. Příjměte to jako výzvu a řekněte si "Jasně, tohle není úplně moje oblíbená činnost, ale já to zvládnu!" Ten výsledný pocit, že jste se překonali, je k nezaplacení.

2. Soustřeďte se na to, jak se budete cítit až bude úkol hotov.

Představte si, že už dlouho odkládáte vyklizení skříně a roztřídění šatníku. Ano, všichni to známe, všude je nepořádek a je to práce na celé odpoledne. Myslete ale na to, jak bude vypadat uklizená skříň. Motivovat se můžete i výdělkem z prodaného oblečení, za který si můžete koupit zas něco pěkného na sebe. Anebo si představte ten hezký pocit, když darujete vytříděné oblečení na charitu a uděláte tím radost dalším lidem. Stačí se na nepříjemné úkoly podívat z jiného úhlu a hned to jde lépe.

3.  Vliv na prokrastinaci má i prostředí, ve kterém pracujete.

Stejně tak, jako vám prostředí může v produktivitě pomáhat, může vám v ní i bránit. Mějte uklizený stůl a odstraňte z něj vše, co by vás mohlo od práce odvádět. Dejte pozor i na elektroniku. Chcete se plně soustředit a nebýt rozptylováni každým pípnutím sms nebo e-mailu? Po dobu, kterou jste si vymezili na práci, vše vypněte a telefon dejte co nejdál, aby vás to nelákalo.

4.  Napište si seznam nejdůležitějších úkolů.

Pomůže vám udělat si představu o průběhu celého dne. Navíc se prý při škrtání splněných úkolů vyplavují endorfiny, takže budete šťastní jako blecha. Pokud ale máte tendenci psát si víc úkolů, než budete schopni za den reálně zvládnout, vždy jednu nebo dvě položky vyškrtněte. Vyhnete se tím stresu z nesplněných povinností.

5.  Mějte někoho, komu budete sdělovat, jak postupujete s prací.

V zaměstnání je to jednoduché, tam chtě nechtě máte šéfa, který s hotovou prací počítá. Pokud chodíte třeba cvičit, ale nejraději byste seděli doma u televize, dejte příslib trenérovi, kterému se budete zodpovídat za odcvičené hodiny. Když v tom nejste sami a máte někoho, kdo ví o vašich stanovených úkolech, povede vás to k jejich plnění. V tu chvíli totiž nesplněním nezklamete jen sebe, ale i druhé.

Promotion