Přejít k hlavnímu obsahu
Móda

Svět módy se proměňuje: Luxusní značky zjemňují, levné oblečení je odvážnější

Na extravaganci jsme byli dosud zvyklí spíše u luxusních značek. Zdá se však, že se karty obracejí. Jedním z důkazů je nová střídmost, kterou se prezentuje Balenciaga – značka, jež se dříve často stávala terčem parodií. Oproti tomu relativně dostupný módní řetězec tentokrát překvapil modely, které příliš lichotivé nejsou.

Přidejte si Marianne do oblíbených na Google zprávách
Erika Čelikovská | 24. 11. 2025

Balenciaga se stala fenoménem. Holduje jí zejména generace Z, mladí lidé kolem 30 let, kteří se nebojí extravagance. Objemné, nevzhledné boty, kterým se říká ugly shoes (ošklivé boty) nebo šaty, připomínající pytel na odpadky. Nejen kvůli těmto modelům se kontroverzní Balenciaga často stávala terčem vtipů. Nyní opět překvapila. Ne však další divokou kolekcí, naopak prezentovala líbivé linie, čistý vkus a minimalismus.

Balenciaga pod dohledem Demny

Klíčovou postavou rebelské tváře Balenciagy byl kreativní ředitel Demna Gvasalia, zkráceně pouze Demna. Gruzínský návrhář působil u španělské značky 10 let, letos přešel k italské Gucci. Jeho návrhy se vyznačují temnotou, touhou šokovat, často se jedná o oversize oblečení, nelichotící postavě. Po dekádě však zažívá Balenciaga něžné znovuzrození. Nový návrhář Pierpaolo Piccioli představil nadčasové kousky, do kterých se vyplatí investovat, protože se dají nosit k různým příležitostem a skvěle se kombinují. Jednoduché střihy a střídmé barvy umožňují oblečení hezky vrstvit.

Mohlo by se vám líbit

Čím luxusnější, tím lepší: Módu opět ovládá loud luxury. Tentokrát za tím stojí umělé kožichy

Dnešní módní trendy ve velkém čerpají z minulosti. Místo návštěvy obchodu tak častokrát stačí pouze zahrabat ve skříni a najít tam módní poklad, který opět v záři reflektorů. Jedním z takových kousků je i kožich – respektive jeho etičtější umělá verze. Tak co, jste připravena letošní zimu strávit tzv. na Leoše Mareše?
marianne.cz

Pierpaolo Piccioli a Balenciaga. Dokonalost v detailu

Díky noblesním střihům nám Pierpaolo Piccioli dovoluje opět nahlédnout pod pokličku poctivé krejčoviny. Jednoduché linie prezentují, jak se dá kouzlit se střihem. Dřívější Balenciaga si dávala záležet na tom, jak vypadají její samotné modely, současná podporuje vzhled nositelů. Právě proto by se jejich řady mohly rozšířit, protože líbivých kousků není v šatníku nikdy dost.

H&M a Glem Martens

Naproti tomu v oblasti tzv. fast fashion, masových obchodních řetězců, se přechází k větší touze šokovat. Známá značka H&M zejména dříve spolupracovala s věhlasnými návrháři a hvězdnými jmény (Karl Lagerfeld, Madonna, Donatella Versace a další), která pro ni navrhla speciální, trochu dražší kolekce. Nyní si firma podala ruku s belgickým návrhářem Glemem Martensem, ten mimo jiné působil u Jeana-Paula Gaultiera. A vliv Gaultiera, který kdysi navrhl špičatou podprsenku pro Madonnu, je znát. Martens pro velký řetězec s módou připravil kolekci objemných střihů, oděvů s potrhanými detaily a divokými vzory. Skoro se nabízí otázka, zda se zmiňovaná mladší generace nepřesunula od dražší Balenciagy k dostupnější módě. 

Mohlo by se vám líbit

Sbohem zipy a knoflíky: Kalhoty, které jsme si dovolily nosit jen doma, jsou dnes módním hitem

Kalhoty s pružným pasem byly vždy považovány spíše za relaxační, někdy až domácí úbor. Jenže dnes je všechno jinak. Tyto „domácí“ kalhoty se stávají stylovým hitem, který je slušivý a nezáleží na tom, jestli vám je dvacet, nebo padesát.
marianne.cz

Rebelské modely pro většinu, elegance pro vyvolené?

Opravdu se módní karty obracejí? Velkou roli v tom hraje styling. Když modelkám odeberete doplňky, odlíčíte je a jednotlivé kusy oblečení přestanete vrstvit, často vynikne, že samy o sobě působí velmi dobře. Krásným příkladem je tvorba Johna Galliana z éry Dioru – tehdy byly přehlídky především velkolepou show, zatímco samotné modely byly nositelné a dodnes je jejich majitelky opatrují jako poklady skutečné haute couture.

Na změnu módního vnímání má vliv i trend tzv. tichého luxusu. Movití zákazníci jsou přesyceni logy, okázalými symboly a výrazným brandingem, který na první pohled prozrazuje cenu oděvu. Mladší móda je naopak odvážnější – a protože superprémiové značky od extravagance ustupují, snaží se levnější řetězce přilákat nové zákazníky exkluzivními kolekcemi od známých designérů. A jejich rukopis musí být jasně viditelný.

Zdroj: autorský článek

Prohlédněte si, jak se změnil styl módních kolekcí.
Zdroj článku
Marianne je i na sociálních sítích:
×