Přejít k hlavnímu obsahu
Marianne Bydlení Objednat >
Marianne Venkov & styl Objednat >
Rodina a děti

Jaké doplňky výživy pro sportovce juniory jsou vhodné?

Lze doporučit ty sportovní doplňky, jejichž úkolem je pomoci naplnit nutriční potřeby mladých sportovců, doplnit energii, vitaminy a minerály a optimalizovat hydrataci.

K těmto doplňkům patří iontové nápoje, regenerační nápoje na bázi sacharidů a proteinů, energetické tyčinky, lehce stravitelné kaše určené ke konzumaci před výkonem a přípravky s obsahem vitaminů či minerálů v množství nepřesahujícím výrazně doporučené denní dávky.

Tyto doplňky nemají být určeny jako náhrada pestré a vyvážené stravy, ale pouze jako její doplnění. Výhodou oproti běžné stravě je především jejich dobrá stravitelnost a optimální zastoupení potřebných látek v dané porci.

Doplňky s nadstandardně vysokou koncentrací určité fyziologicky účinné látky nebo látky deklarující zvýšení okamžitého výkonu, mládeži doporučovány nejsou. K těmto doplňkům patří mimo jiné kreatin, volné aminokyseliny, prostředky označované jako „spalovače tuků“, stimulanty (obvykle obsahují kofein, guaranu, synephrin..)

Info ikona
Jak vychovat šampiona?

Jedním z důležitých požadavků je dostatečný přísun vápníku. Maxima kostní hmoty se dosáhne ve věku okolo 25 let. Pro sportující juniory, jejichž kosti rostou a vyvíjejí se, je vyšší potřeba vápníku důležitá pro vytvoření základu kvalitní kostní hmoty. Kvalitní kostní hmota je nezbytným předpokladem v prevenci zlomenin kostí, která může být u sportující mládeže vyšší.

Regenerační nápoje PENCO® JUNIOR AFTER SHAKE obsahují v jedné dávce okolo 40% doporučené denní dávky vápníku.

 

Výživa při dvoufázovém tréninku

Během dvoufázového tréninku je snídaně jedním z nejdůležitějších jídel dne. Bez snídaně může být obtížné naplnit denní kalorickou potřebu. Kalorický deficit bývá pro výkon zhoubný, a to jak okamžitě, tak nepochybně i v rámci dvoufázového tréninku. To se může nepříznivě odrazit ve zvýšeném riziku zranění, zhoršení tempa a omezení rychlostního výkonu.

Dobrou volbou jsou potraviny s nižším obsahem tuků, vlákniny a nižším obsahem bílkovin, protože méně zatěžují trávící trakt. Naším typem jsou cereální kaše, nejlépe PENCO® Pelupa , instantní BEZLEPKOVÁ kaše pro snídaně, svačiny i jako náhrada hlavního jídla s vyváženým obsahem sacharidů. Skvělá lehká kaše, který Vaše dítě nenafoukne a přitom zasytí před sportovním výkonem.

Pokud po snídani do 1 hodiny nenásleduje první tréninková jednotka, je vhodné opět doplnit glykogenové zásoby, nejlépe dobře stravitelnou energetickou tyčinkou s prodlouženým uvolňováním energie, třeba PENCO® Sport Energy Bar nebo PENCO® Sport Jelly Bar, ovocnou želé tyčinku s obsahem pomalu uvolňujících sacharidů, minerálů a vitamínů.

To stejné pak platí i o správné hydrataci před první tréninkovou jednotkou. V praxi se často setkáváme s podceněním nutriční podpory během tréninků, ale také v před/po tréninkové fázi. Není neobvyklé, že mladé sportovce trápí křeče, vyčerpání, ztráta pozornosti a to zejména kvůli dehydrataci a obecně jako reakce na vyčerpání právě v důsledku podcenění nutrice. Je žádoucí jíž v mladším věku kompenzovat potné a energetické ztráty a přiřadit i elektrolyty, ideální je v tomto např. PENCO® Junior Sport Drink. Doporučená dávka je 500 ml 1 hodinu před začátkem hry, dalších 100-150ml 15 minut před vstupem na hřiště.

Info ikona
Jak vychovat šampiona?

Mezi tréninky

Přesto, že jste svým mladým svěřencům během první tréninkové jednotky poctivě doplňovali tekutiny nejlépe v podobě iontových nápojů, tak je nyní důležité mít dostatek energie na druhou tréninkovou jednotku. Proto se okamžitě po prvním tréninku zaměřte na konzumaci vhodných sacharidů kvůli regeneraci. Bezprostředně po první náročné tréninkové lekci může být chuť potlačena. Proto je důležité, aby případné hlavní jídlo bylo chuťově příjemné a pokud možno lehké. V této době jsou proteiny méně důležité, takže dejte přednost těstovinám nebo rýži.

Mějte na paměti, že pokud své svěřence pustíte do druhé tréninkové fáze s částečně vyčerpanými zásobami glykogenu, na konci tréninku je vyčerpají komletně. Jsou-li zásoby glykogenu zcela vyčerpány, pak jejich doplnění zabere až 24 hodin!

Trénink tak utrpí nejen tento den, ale i den následující. Před návratem na druhou tréninkovou lekci

nabídněte svému dítěti třeba ovoce nebo PENCO® Sport Energy Bar s vysokým obsahem sušeného ovoce a MCT oleji jako pohotovým zdrojem té správné energie.

Info ikona
Jak vychovat šampiona?

Následná regenerace

Po druhém tréninku je na řadě vhodný regenerační nápoj. Pro kompletní regeneraci organismu po náročném sportovním výkonu jsou klíčové 3 fáze; obnovení energetických zásob „refuel“ fáze, doplnění tekutin „rehydrate“ fáze a odpočinek „rest“.

Pro účinnou regeneraci je důležité nejen složení regeneračního nápoje, ale i jeho správné načasování a to ihned po výkonu, nejlépe do 15 min. První 2 hodiny po cvičení se glykogen ukládá nejrychleji. V tomto okně pro regeneraci „anabolic window“ je proto nezbytné zajistit dostatek vhodného

energetického paliva pro obnovení svalového glykogenu. Svaly jsou tak připraveny podat maximální výkon při příští fyzické zátěži.

Zvolit si můžete náš špičkový regeneračních koktejl mléčného charakteru PENCO® Junior After Shake

V případě, že nemáte po ruce regenerační nápoj, stačí namíchat iontový nápoj PENCO® Junior Sport Drink v isotonické koncentraci (koncentrovanější).

Aktivně sportující junior má oproti svým vrstevníkům potřebu vyššího energetického příjmu a navíc vyšší potřebu bílkovin, kvůli rychlejšímu opotřebování svalů po náročných a častých trénincích.

Velmi často se stává, že rodiče mají potíže s tím, jak u sportujícího juniora udržet správnou tělesnou hmotnost, tedy aby netrpělo podváhou a chabým rozvojem svalové hmoty. Mnohdy děti nemají dostatečný přísun kvalitní energie proto, že jednoduše nemají chuť na plnohodnotnou večeři a zvýšenou potřebu energie po náročném tréninku doplňují nezdravými pamlsky.

V těchto případech doporučujeme jako druhou večeři PENCO® JUNIOR AFTER SHAKE s vyšším obsahem bílkovin než regenerační nápoj.

 

Pokud Vaše dítě navštěvuje školu a k tomu intenzivně sportuje ( 3 - 5 tréninků týdně), podcenění dostatečného kalorického příjmu společně s příjmem mikronutrientů pro správný růst a vývoj dítěte může vést k zhoršeným výsledkům jak ve škole, tak i v jeho oblíbeném sportu.

Související články

Rodina a děti
Jak se v dospělosti vypořádat s negativními zážitky z dětství: Nebojte se terapie a učte se být sama se sebou

Jak se v dospělosti vypořádat s negativními zážitky z dětství: Nebojte se terapie a učte se být sama se sebou

Rodina a děti
Jak podpořit mladého sportovce k vítězství: Nejdůležitější je týmová spolupráce rodičů

Jak podpořit mladého sportovce k vítězství: Nejdůležitější je týmová spolupráce rodičů

Rodina a děti
Z dítěte budoucím šampionem: Jak skloubit vzdělání a školu se sportem

Z dítěte budoucím šampionem: Jak skloubit vzdělání a školu se sportem

Rodina a děti
Maminko, já ti pomůžu: 9 praktických tipů, jak zapojit děti do domácích prací

Maminko, já ti pomůžu: 9 praktických tipů, jak zapojit děti do domácích prací