Češi je milují, přitom jsou karcinogenní. Odborníci varují před nejhoršími potravinami, které škodí nejen ženám

Klobásy, slanina, párky. Pro mnohé srdcovka, pro vědce červený alarm. Zpracované maso je možná chutné, ale není to úplně ideální parťák pro dlouhodobé zdraví. A vědci potvrzují, že pravidelná konzumace velmi výrazně zvyšuje riziko rakoviny.
Jaké potraviny tělu nesvědčí?
Neexistuje žádná potravina, jejíž konzumace by automaticky znamenala, že stoprocentně onemocníte rakovinou. Riziko závisí i na genetice, životním stylu, pohybu a celkové stravě. Ukazuje se ale, že některé potraviny – hlavně zpracované maso, alkohol a smažená jídla – jsou velkým rizikem pro případné onemocnění rakovinou. Co bychom tedy měli mít na zřeteli, když si naložíme na talíř naše oblíbené jídlo?
Počet lidí s rakovinou se zvyšuje
Rakovina už dávno není „nemocí starších lidí“. Dnes se s ní potýkají i lidé pod 50 let. Za poslední tři dekády vzrostl počet o neuvěřitelných 79 procent . Podle výzkumu publikovaného v časopise British Medical Journal v roce 2023, za to nemůžou jen naše geny. Odborníci upozorňují hlavně na životní styl: nevhodná strava a přemíra zpracovaného masa.
Zpracované masné výrobky
Uzeniny, salámy, klobásky jsou pro mnohé Čechy oblíbenými pochoutkami. Objevují se na stolech během rodinných oslav, dopřáváme si je na fotbalovém zápase, prostě kdekoli. Pochutnat si na nich čas od času samozřejmě nevadí, pokud si je dopřáváme pravidelně, naše tělo nám nepoděkuje. Potvrzují to nejrůznější studie včetně WHO, které právě zpracované masné výrobky zařadily mezi významné karcinogeny.
Proč zpracované maso vadí?
Co přesně znamená „zpracované maso“? Jde o potraviny, které byly nasolené, vyuzené, fermentované nebo naložené, aby byly chutnější a trvanlivější. Třeba právě šunka, salámy, slanina. Milujete co nejvíc opečené maso nebo smažený řízek, který je na povrchu skoro černý? Chyba.
Při vysokých teplotách se totiž tvoří karcinogenní látky, které poškozují DNA. A podle této studie, z níž čerpá i WHO, stačí pouhých 50 gramů, abychom zvýšili riziko vzniku rakoviny tlustého střeva o 21 procent, oproti těm, kteří si dají raději grilované batáty.
Červené maso pod lupou
Mezi karcinogenní potraviny zařadili odborníci IARC (Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny) také červené maso. Není to s ním sice tak špatné, jako se zpracovanými potravinami, ale doporučení je jasné. Pokud maso, tak méně často a v menších porcích, preferujte metody přípravy při nižších teplotách, jako je dušení, sous vide či pomalé vaření.
Smažené a přepálené potraviny
Zlatý povrch, neodolatelná vůně a to první křupnutí, když si kousnete do hranolek nebo smažených kuřecích stripsů. Ano, smažená jídla můžou být slast. Jenže jak se ukazuje, to „dobré“ má i svoje ale. Když totiž smažíme nebo pečeme potraviny při opravdu vysokých teplotách, vzniká v nich látka akrylamid. I tu vědci obvinili z toho, že je vysoce karcinogenní.
Neznamená to, že se musíte okamžitě a navždy rozloučit s hranolky. Jen zkuste trochu ubrat plyn. Pečte a smažte při nižší teplotě, volte kvalitní olej a nechte jídlo jen zezlátnout, ne zčernat. A třeba zjistíte, že i lehce opečené batáty mohou být stejně uspokojivé jako ty nejkřupavější hranolky.
Alkohol v malé míře nevadí?
Říká se, že sklenka červeného vína denně je taková malá laskavost pro ženské srdce (i duši). Jenže tak úplně ideální to není. Nejnovější výzkumy, například ten, který provedla Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny IARC, nám dávají trochu chladnější pohled na realitu. Alkohol je karcinogen, a ano, i jedna „nevinná“ sklenička se počítá.
Úplně nejhorší je pravidelná konzumace. Ta zvyšuje riziko některých druhů rakoviny – třeba prsu, jater, jícnu nebo tlustého střeva. Když naše tělo alkohol rozkládá, vzniká látka acetaldehyd, která může poškozovat DNA buňky, podporovat záněty a narušovat přirozené „opravy“ v těle.
Ženy jsou ve větším ohrožení
Zvláště nebezpečný je alkohol pro ženy, u nichž zvyšuje hladinu estrogenu, což může přispět k rakovině prsu. Neznamená to, že si už nikdy nedáte v létě oblíbený aperol, klíčem je umírněnost. Tou je podle odborníků maximálně jedna sklenička denně, ideálně v rámci jídla.
Zdroje: Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny IARC, WHO, Healthline, Sciencedirect, BMJ Oncology
Marianne Talk s herečkou Evou Podzimkovou
Nejčtenější články
Doporučujeme

Alkohol poškozuje naše DNA a způsobuje až sedm druhů rakoviny. Vadí i jedna sklenička?

Co si dát místo večerní skleničky na uvolnění: Fyziolog radí, čím se skutečně přepnete do klidového režimu

Maso jako zachránce mozku? Odborníci naznačují, že některé druhy by mohly snížit riziko Alzheimerovy choroby

Máte v rodině rakovinu? Nepanikařte, zdědit ji nemusíte. Co můžete ovlivnit a kdy je potřeba zbystřit

Myslela si, že je to jen piha, která změnila barvu. Byl to ale zhoubný melanom. I to je důvod, proč se nechat vyšetřit

Neúplné vyprazdňování, únava, hubnutí. Šest nenápadných známek rakoviny tlustého střeva, které nepřehlížejte

Prso bylo jen trochu teplejší. Žádná bulka, žádná bolest. Pak jí lékařka sdělila, že jde o agresivní formu rakoviny prsu

Poznáte, že vám hrozí rakovina prostaty? Varovné signály přicházejí nenápadně, jako první si jich často všimnou ženy

Rakovina konečníku už se týká i třicátníků a čtyřicátníků. Lékaři řeší znepokojivý trend

Na rakovině není dobré vůbec nic. Nevím, proč se tvrdí, že nemoc je dar, říká influencerka, která otevřeně sdílí svou léčbu
Mohlo by se vám líbit

Byt bez zbytečných stěn ukazuje, že méně může znamenat více. Díky chytrému řešení funguje zároveň jako 1+kk i 4+kk








